دانشآموزان پایه هفتم و هشتم صاحب پرونده الکترونیک سلامت روان میشوند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا کاظمی در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته تربیت اسلامی و سالروز تاسیس امور تربیتی برگزار شد، گفت: در حوزه قرآن نهضت ملی حفظ و انس با قرآن را اجرا و قرار است برنامههایی تدوین شود. برنامه صبحگاهی مدارس است، برگزاری هیاتهای مذهبی، طرح امامشناسی و سبک زندگی اسلامی، توسعه نماز جماعت، آموزش عملی نماز، برگزاری جشن تکلیف ساده و باکیفیت، پیوند مدرسه با مسجد، توسعه ترویج طرح مبین و یاوران نماز، تقویت دارالقرآنها، مهدویت و انتظار، پرورش استعداد قرآنی، توسعه زیارت اولی و مدارس تخصصی قرآن از جمله این برنامهها است.
وی افزود: در حوزه فرهنگی و هنری توسعه بر کتابخوانی و تمرکز بر کتابخانه مدارس، برگزاری جنگهای شادی با استفاده از ظرفیت دانشآموزان، احیای تئاتر، توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقای سواد رسانهای، کیفیتبخشی فعالیتهای اردویی، تمرکز بر فعالیتهای مهارتمحوری دانشآموزان، برگزاری نمایشگاه دورت مدرسهای، توسعه همکاری با نهادهایی که دانشآموزان را با حقوق شهروندی آشنا میکنند و... از جمله این برنامه است.
کاظمی توسعه مجامع دانشآموزی را از جمله برنامههای فرهنگی و هنری دانست و گفت: در حوزه تربیتی و مشاوره تدوین نظام جامع راهنمایی از جمله مهمترین برنامه است. برگزاری آزمون رغبت و توانایی دانشآموزان در هدایت تحصیلی از دیگر برنامههای معاونت پرورشی در این حوزه است.
معاون پرورشی خاطرنشان کرد: آزمون سلامت روان در بین دانشآموزان ۷ و ۸ برای مقابله با آسیبهای اجتماعی از جمله مهمترین برنامههاست. تشکیل پرونده الکترونیکی مشاوره از سایر برنامههای در دست اجراست به گونهای که سال آینده تمام دانشآموزان صاحب پرونده الکترونیکی میشوند.
وی با تاکید بر اینکه مربیان پرورشی به لحاظ کمی و کیفی باید پاسخگوی نیازها باشد، گفت: ما در توانمندسازی مربیان فعالیتهایی تدوین کردیم که برگزاری دوره ضمن خدمت، تولید محتوا برای دری پرورشی و ارتقا جایگاه معلمان از برنامههای در دست اجرا است.
معاون پرورشی یادآور شد: ما به مربیان پرورشی بیشتری نیاز داریم، زیرا در این زمینه دچار کمبود نیرو هستیم.
کاظمی در بخش دیگری از سخنانش درباره ایجاد شبکه شاد در مدارس، بیان کرد: یک ایده خوبی است که در غالب شبکه تلویزیونی سینا اعمال شده و قرار شده از این مسیر با دانشآموزان تعامل برقرار شود.
وی درباره توسعه واحدهای سازمان دانشآموزی افزود: ما تشکلهای دانشآموزی را در استانها افزایش به لحاظ کمی و کیفی دنبال میکنیم، البته باید زمینه حضور دانشآموزان را در مدرسه بیشتر فراهم کنیم. حدود یکمیلیون و صدهزار عضو داریم سهم خوبی است اما نیاز به توسعه دارد.
کاظمی با توجه به برگزاری دورههای ضمن خدمت مربیان پرورشی، خاطرنشان کرد: به نظر میرسد مهمترین عامل تربیت علاوهبر دانش و آگاهی مسلط بودن بر روشهای تربیتی است که شاید عدمآشنایی با روش تربیتی از معضلات خانوادهها باشد که ما در این زمینه برنامههایی برای تقویت مربیان در نظر داریم.
وی در ادامه برگزاری آزمون سلامت روان برای دانشآموزان پایه هفتم و هشتم را مهمترین اقدام معاونت پرورشی دانست و افزود: اجرای این برنامه در حوزه پیشگیری و درمان بسیار موثر است، زیرا میتوان براساس نتایج این تستها وضعیت استانها را برآورد و به موقع وارد عمل شد.
معاون پرورشی با توجه نحوه فعالیت مربیان پرورشی در مدارس، یادآور شد: برای رسیدن به اهداف سند تحول دچار کمبود نیرو و منابع است، البته امر تربیت نیاز به مشارکت همگانی تمامی اعضای و مسئولان مدارس دارد.
وی افزود: ابزار ما برای تربیت تمام مسئولان مدرسه است و اینها باید به امر تربیتی کمک کنند، البته مدرسه نیز به تنهایی نمیتواند موفق شود و نیازمند همکاری والدین است. تقسیم کار والدین و مدارس برای تربیت دانشآموزان بسیار مهم است البته کانونهای محلهای، سازمان دانشآموزی، بسیج مدارس، کانون مساجد و... از جمله مراکز خصوصی است که به یاری ما آمدهاند.
معاون پرورشی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درخصوص ضعف برخی مدارس در تقویت کتابخانههای کلاسی، بیان کرد: ما در مدارس کتابخانه مدرسه و کلاسی داریم که در کتابخانه مدارس براساس نیاز تمام مسئولان مدرسه کتاب تهیه شده است، اما در کتابخانههای کلاسی صرفا به نیاز دانشآموزان پاسخ داده میشود.
انتهای پیام/