دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1396 - 13:00
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد:

تشکیل کارگروه بررسی وضعیت پیشرفت علمی کشور

نشست مفهوم واقعی پیشرفت علمی و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر آن با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
کد خبر : 262707

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر مخبر دزفولی، در پایان این نشست و در تشریح دستور این جلسه گفت: متعاقب تصمیم تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص توجه بیشتر به جهش و پیشرفت علمی کشور و راه حل‌ها و شاخص‌های ارتقاء و تسریع در این پیشرفت، جلسه‌ای با حضور مسئولان بخش علم و فناوری کشور و تعدادی از نخبگان علمی را تشکیل دادیم تا این موضوع بررسی و موشکافی شود.


وی افزود: بحث اصلی در جلسه، پیرامون شاخص‌های اصلی پیشرفت علمی کشور بود و از جمله مباحث مطرح شده می‌توان به تنوع شاخص‌های ارزیابی، محورها و مولفه‌های پیشرفت علمی و عدم تمرکز روی یک شاخص خاص بود و همچنین بر این نکته تاکید شد که باید شاخص‌های گوناگون با توجه به نقش این شاخص‌ها در پیشرفت علمی مورد ارزیابی قرار گیرند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هم چنین در زمینه تولید مقالات علمی که محققان و پژوهشگران کشورمان نتایج تحقیقات و پژوهش‌های خود را در این قالب عرضه می‌کنند؛ مباحثی مانند چگونگی ارزیابی مقالات در دانشگاه‌های مختلف و لزوم تبدیل شدن این مقالات به فرآورده‌های علمی به منظور تولید ارزش افزوده و ثروت برای کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: همچنین در‌خصوص امکانات دانشگاه‌ها برای جذب قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها از خارج از دانشگاه‌ها نیز مباحثی مطرح شد.


وی با بیان این موضوع که حرکت علمی کشور رو به جلو است، افزود: کشورمان جزء کشورهایی است که توانمندی‌های دانشمندانش سطح جهانی دیده می‌شود و این بسیار برای حائز اهمییت است و باید این نقش تقویت شود. البته حتما در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که باید با کمک جامعه علمی کشور بر‌طرف شود.


مخبر دزفولی با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی با حضور تعدادی از روسای دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران در این زمینه گفت: کارگروهی با عضویت تعدادی از نخبگان علمی کشور تشکیل شد تا ظرف مدت کوتاهی پیشنهادهای خود برای ارتقاء رشد و تسریع در پیشرفت علم و فناوری و همچنین مسائل آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها و آسیب شناسی برخی مشکلات را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته