دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1396 - 10:50
گزارش لحظه‌ به لحظه از آخرین وضعیت حریق در خیابان ولی‌عصر(عج) تهران؛

تداوم آتش‌سوزی در ساختمان وزارت نیرو/ احتمال ریزش ساختمان/علت حریق مشخص شد

آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های وابسته به وزارت نیرو در خیابان ولی‌عصر(عج) تهران که از صبح دیروز آغاز شده، همچنان ادامه دارد.
کد خبر : 258296

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، آتش سوزی در ساختمان اداری وزارت نیرو واقع در میدان ولیعصر از ساعت 10:06 دقیقه روز گذشته آغاز شده و پس از 24 ساعت از گذشت این حادثه هنوز هم به دلیل مشکلاتی از جمله عدم دسترسی به راهروهای بایگانی طبقه منفی یک به طور کامل اطفا نشده است.


براساس این گزارش از دقایق اولیه بروز حادثه ماموران آتش نشانی بیش از ۴ ایستگاه و ۲ گروه نجات به محل حادثه اعزام شده‌ و مشغول عملیات هستند اما این درحالیست که درجه حرارت کانون حریق به بیش از 250درجه سانتیگراد رسیده و تا قبل از کاهش درجه حرارت و تخلیه کامل دود از محل امکان ورود نیروها به قسمت بایگانی وجود ندارد.


محمدعلی نجفی، شهردار تهران صبح امروز پس از بازدید از محل اعلام کرد: باتوجه به اینکه عمر این ساختمان حدود 51 سال است احتمال ریزش ساختمان وجود دارد برهمین اساس علاوه بر ساختمان محل وقوع حریق، ساختمان‌های مجاور ساختمان نیز تخلیه شده‌اند.


پچیدگی ساختار بایگانی مانع دسترسی به کانون حریق


مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی چالش اصلی آتش نشانی را ساختار پیچیده بایگانی وزارت نیرو دانست که مانع دسترسی آتش نشانان به کانون حریق شده است و گفت: وسعت محل حریق 400 مترمربع گزارش شده است و با توجه به درجه حرارت بالای این قسمت که گاهی به 250درجه سانتیگراد می‌رسد امکان دسترسی به سختی فراهم می‌شود زیرا ابتدا باید دود محل تخلیه و دما کاهش یابد.




اعمال محدودیت ۱۵۰ متری تردد در اطراف ساختمان نیرو


محمدرضا علیپور، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران نیز با حضور در محل حادثه آتش‌سوزی ساختمان وزارت نیرو در خیابان ولیعصر از اعمال محدودیت تردد در فاصله 150 متری محل حادثه خبر داد و گفت: در تخلیه اضطراری کمک کرده‌ایم که در 100 متری محل حادثه همه ساختمان‌های دولتی و خصوصی تخلیه شوند.


آمار مصدومان حادثه


براساس گزارش اورژانس تعداد مصدومان آتش سوزی ساختمان وزارت نیرو در تهران از روز گذشته تا این لحظه 9 نفر بوده است که 5 نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل و 4 نفر نیز در محل به صورت سرپایی درمان شدند. در پی این حادثه از روز گذشته 4 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس مستقر در محل حادثه تا پایان عملیات خواهند بود.


قطع آب و برق گاز در منطقه ولیعصر


در پی آتش سوزی ساختمان وزارت نیرو صبح امروز پس از بازدید ماموران اداره برق از این محل، برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه برق منطقه به صورت کامل قطع شده است و همچنین آب و گاز خانه‌های اطراف محل آتش سوزی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در خیابان ولیعصر هم قطع شد.



حضور مسئولان کشور در محل حادثه


در پی این حادثه صبح امروز فرماندار تهران و معاون دادستان تهران نیز در محل حادثه حاضر شدند، همچنین پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز برای بررسی وضعیت ساختمان در محل حادثه حضور یافت.


همچنین موتورهای یگان امداد نیز در محل آتش‌سوزی ساختمان وزارت نیرو حضور یافتند تا به امنیت و آرامش بیشتر محل حادثه کمک کنند و البته این مأموران با ایجاد سه حلقه حفاظتی مانع ورود افراد به نزدیکی ساختمان شده‌اند؛ این در حالی است که تاکنون جمعیت بسیاری از مردم برای دیدن حادثه در این محل تجمع کرده‌ بودند.


احتمال ریزش ساختمان


جلال ملکی با اشاره به شباهت اسکلت این ساختمان به ساختمان پلاسکو گفت: آتش‌نشانان به صورت گروه‌های 5 نفره به کانون حریق نفوذ کردند تا نسبت به اطفای حریق اقدام کنند البته با توجه به سازه فلزی ساختمان وزارت نیرو احتمال ریزش ساختمان بعید نیست البته شاهد کاهش درجه حرارت ساختمان هستیم.


بازگشایی راه نفوذ به طبقه منفی چهار


مهدی داوری، مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به تغییر عملیات اطفای حریق در این ساختمان گفت: براساس اطلاعات رسیده در طبقه منفی پنج این ساختمان یک مخزن 20هزار لیتری آب در موتورخانه‌ وجود دارد اما در مورد مخزن گازوئیل در این قسمت اطلاعی به ما نداده‌اند.


وی با تاکید براینکه تلاش می‌کنیم تعداد کمی از نیروهای آتش نشانی در محل وارد شوند، افزود: براساس ملاحظاتی تصمیم گرفته‌ایم تعداد کمتری از نیروهای ما به داخل ساختمان نفوذ کنند زیرا این ساختمان ساعت‌های بسیاری در معرض حریق بوده است.


داوری ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته درجه حرارت ناشی از حریق و دود در محل کاهش یافته است و برای نفوذ به طبقه منفی 4 با مشکل مواجه نیستیم.


اعلام علت وقوع آتش سوزی


علیرضا ساوالان‌پور، مسئول تأسیسات شرکت برق حرارتی وزارت نیرو علت وقوع حادثه حریق ساختمان را اعلام کرد و گفت: متاسفانه کپسول اطفای حریق در طبقه منفی 4 این ساختمان خودبه‌خود فعال شده و با پرتاپ پودر اطفای حریق که با حرارت همراه بوده روی اسناد و کاغذها پاشیده شده و موجب مشتعل شدن این کاغذ‌ها شده است.


وی با اشاره به سه اخطاریه ارائه شده سازمان آتش نشانی مبنی بر ایمن نبودن ساختمان گفت: اخطاریه‌ها 6 ماه پیش به این ساختمان ارائه شده است و همچنین یک مخزن 3 هزار لیتری گازوئیل در حیاط این شرکت هنوز باقی مانده است که برای مواقع ضروری استفاده می‌شود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته