فیلم «امیر» شخصیت محور است/ تلاش برای کیفیت بصری بیشتر
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «امیر» با حضور نیما اقلیما؛ کارگردان فیلم، مستانه مهاجر؛ تدوینگر، سحر شهامت؛ طراح صحنه و لباس، ادیب سبحانی؛ مدیرفیلمبرداری، علی اظهری؛ آهنگساز، حسین ابوالصدق، طراحی و ترکیب صدا و میلاد کیمرام، سحر دولتشاهی، مهدی عامل هاشمی، مصطفی قدیری، روشنک سه قلعهکی، آرتین گلچین؛ بازیگران فیلم و با مدیریت محمود گبرلو عصر امروز دوشنبه 16 بهمنماه در پردیس سینما گالری ملت برگزارشد در حالی که سید ضیا هاشمی، تهیه کننده اثر به دلیل جراحی کمر در این نشست غایب بود.
نیما اقلیما در ابتدای نشست گفت: همه دوستانی که اینجا هستند در تک تک لحظه ها همراهی کردند و به دلایل مختلف امروز در خدمتشان نیستیم اما خوشحالم که بیشتر اعضای گروه هستند.
وی ادامه داد: یک سال پیش در پشت صحنه فیلم یکی از دوستانم، میلاد کیمرام را دیدم و از همان جا با او آشنا شدم و طرح فیلمنامه را برایش بازگو کردم. او به شدت از این فیلمنامه خوشش آمد و بهخاطر کار ما یک سال پیشنهادی را قبول نکرد و صبر کرد تا پشتیبان پیدا کنیم.
در ادامه سحر دولتشاهی در مورد نقشش در این فیلم و ویژگی های آن گفت: من دیرتر به گروه پیوستم، اما با اولین مواجه با فیلمنامه به آن علاقهمند شدم. نقش شیزوفرنی برای هر بازیگری جذابیت دارد. آنقدر تسلط کارگردان روی چیزی که می خواست را دوست داشتم که فکر میکنم برایم تجربه جالبی است.
وی افزود: هنوز با نقش کنار نیامده ام و باید زمان بگذرد تا با خودم در این فیلم همراه شوم و کنار بیایم.
اقلیما در خصوص موسیقی فیلم و همسویی آن گفت: در فیلم، موسیقیها وضعیتها را شرح میدهند. ما تلاش کردیم که موسیقی و فیلم همراهی داشته باشند و امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.
میلاد کیمرام در ادامه گفت: علی اظهری یکی از نابغههای موسیقی کشور است و سبک خاص خودش را دارد.
علی اظهری نیز اظهار کرد: خیلی خوشحالم که نیما اقلیما کار ما را درک کرد. ما سعی کردیم فرم بصری را به موسیقی تبدیل کنیم. سعی کردیم از فرکانسهای بم تا زیر داشته باشیم و بین آن را خالی بگذاریم.
نیما اقلیما در خصوص تصویر و قاببندیهای فیلم عنوان کرد: فیلم امیر، شخصیتمحور است و روابط طولی و عرضی را در آن باهم پیش میبریم. یک بعد از تنهایی، بعد جداشدگی او از جامعه است وسادهترین تصویر قابهای اینچنینی بود که برایش در نظر گرفتم. در واقع تجربه بصری مخاطب بر اساس محیط اطراف است. ما سعی کردیم کیفیت بصری به فیلم بدهیم که مخاطب امروزی از فضای فیلم جدا نشود.
وی با اشاره به اکران عمومی و بازخورد مخاطب به این فیلم که بیشتر عام پسند است، بیان کرد: ما عادت کردهایم مخاطب را به هیجان بیاوریم و از این هیجان پول به دست آوریم. ما این را نمی خواهیم. برای ما مهم بود که برای لحظه های مختلف فیلم کیفیت ایجاد کنیم. تلاش کنیم سوی دیگر خودش را ببیند و ارتباط برقرار کند. شاید از یک سری فرمولهای سینمایی عمومی تر مثل سایه مثلث عشقی و... استفاده کردیم اما سعی کردیم با این کار هم حس و هم فکر او درگیر شده باشد.
این کارگردان افزود: موفقیت تعریف اشتباهی دارد و بودن و نبودن یک تعریفی است که ممکن است از آدم گرفته شود. این فیلم نگاه لحظهای ما نبوده و برایش زحمت کشیدهایم. برای من موفقیت این است که آدمهایی فیلم را میبینند که برایم عجیب و غریب هستند. فروش قطعا برای ما مهم است، چراکه سرمایه گذاران ما از جیب خودشان هزینه کردهاند. من میگویم جنس خوب دست مردم بدهیم، میتوانیم منتظر نتیجه خوب باشیم. امیدوارم فیلم «امیر» کاری کند که فیلمهای دیگر هم به فرمهای موردنظر خودشان بپردازند. امیدوارم دیگران این حق را بدهند که فیلم مخاطب خودش را جذب کند.
اقلیما خاطرنشان کرد: سحر دولتشاهی خیلی دیر به ما پیوست ولی او بسیار با من همراهی کرد و جاهایی سلیقه خوب خودش را کنار گذاشت و جاهایی من کنار آمدم. اگر کم و کاستی هست، مربوط به من است.
دولتشاهی نیز گفت: من با احساس در مورد فیلمهایم تصمیم می گیرم که کار کنم یا نه و فیلمهایی که به من پیشنهاد شد هم با فاصله بودند. یعنی من قانونی ندارم که سالی چندتا کار کنم... من برای بازی در این نقش، اسکیزوفرنیها را دیدم و با نزدیکان آنها صحبت کردم. در ابتدا از اقلیما خواستم که او حملههای بیشتری داشته باشد اما به دلیل کمبود وقت، نقش را کمی سبکتر کردیم.
کیمرام در پایان در مورد نقش خود در این فیلم گفت: هدف من این بود که بعد از سی سالگی وارد چنین نقشها و فضاهایی شوم. در این فیلم به سمت شخصیتپردازی رفتم و سعی نکردم بازی کنم. از اطراف و زیستم وام گرفتم و وقتی شخصیت را ساختم، سعی من متفاوت بودن بود. جنس بازیگری که من دوست دارم همین است و در سینمای دنیا این فضا بسیار و برای ما کم است.
انتهای پیام/