دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 بهمن 1396 - 14:22
انقلاب در بهار چهلم/ معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود:

دهه فجر تجربه‌ای دوباره از کارآمدی دین برای مدیریت دنیای انسان‌هاست

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، دهه فجر انقلاب اسلامی را نویدی برای آینده جهان اسلام و تجربه‌ای دوباره از کارآمدی دین برای مدیریت دنیای انسان‌هادانست.
کد خبر : 258018

دکتر علی رضوانی پیروزی انقلاب اسلامی را نویدی برای آینده جهان اسلام و تجربه ای دوباره از کارآمدی دین برای مدیریت دنیای انسان ها می‌داند. دنیایی که در آن کرامت ذاتی انسان امری لازم و ضروری است. گفت‌وگوی وی با خبرنگار خبرگزاری آنا را می‌خوانیم.


* نقش انقلاب اسلامی و رهبری دینی و سیاسی مثل امام خمینی (ره) در جریان تاریخی چگونه بود؟


- انقلاب اسلامی، ملت و تاریخ ما را از همه پلیدی­‌ها تطهیر کرد و ورود به دنیای پاکی ­ها و زیبایی‌های الهی را نوید داد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یک حادثه بی‌­نظیر در تاریخ معاصر است و این امر تمام معادلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دشمنان و استکبار را برهم زد. امام خمینی (ره) هم صاحب انقلاب است و تاریخ از او به ­عنوان ابرمردی با اندیشه­ های سترگ یاد می‌کند. کار بزرگ امام خمینی(ره) فقط سرنگونی نظام استبدادی نبود، بلکه او همواره می­ کوشید ملت ایران باور کند که می ­تواند در برابر قدرت ­های استکباری بایستد. چراکه سال ­های متمادی استعمارگران کشور و ملت ما را تحقیر کرده بود و همه نقاط کلیدی مملکت را در اقتصاد و ارتش و امنیت در دست گرفته بودند.


* مهم‌­ترین هدف شما به ­عنوان معاون فرهنگی از برگزاری و گرامیداشت هرساله این ایام چیست؟


- هرسال که از پیروزی انقلاب اسلامی می­ گذرد، شعاع تابش خورشید اسلام بیشتر می شوود زیرا پیام انقلاب اسلامی از جنس دعوت آسمانی انبیاء الهی است. مراسم مختلف ایام‌الله دهه فجر باید در انتقال خاطرات و اهداف و حقایق انقلاب و شعائر آن به نسل جوان، حفظ روحیه ولایتمداری، گسترش اسلام ناب محمدی و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری مؤثر باشد. رمز پیروزی ملت آگاه ایران اسلامی در برابر توطئه­ ها و تحریم ­های مستکبران، اطاعت هوشیارانه از ولیّ امر مسلمین حضرت امام خامنه ­ای و وفاداری نسبت به نظام اسلامی و حفظ روحیه ضد استکباری است.


ما دانشگاهیان با پیروی از فرهنگ سرخ شهادت و با ژرف­نگری در اندیشه­ های فاخر معمار کبیر انقلاب اسلامی و با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری باید موجبات یاس و ناامیدی دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی را فراهم کنیم

* وظیفه ما در حفظ و پاسداری از این انقلاب چیست؟


- به فرموده حضرت امام خامنه­ ای «دهه فجر فرصتی مناسب برای ارزیابی نظام و ملت در عرصه­ های مختلف است». ما باید با تنوع‌بخشی به برنامه­ ها، برای اشاعه فرهنگ انقلاب به نسل ­های سوم و چهارم تلاش کنیم؛ چراکه انقلاب اسلامی جهت­گیری جامعه را به‌کلی دگرگون کرد و خودباوری، نوآوری، استقلال، پایبندی به ارزش ­های اسلامی، آزادی از اسارت و بردگی، جهاد علمی، احساس عزت و... را در مردم سرافراز ایران اسلامی بویژه فرهیختگان تقویت کرد.


* چه انتظاری باید از جامعه دانشگاهی داشت؟


- ما دانشگاهیان با پیروی از فرهنگ سرخ شهادت و با ژرف­نگری در اندیشه­ های فاخر معمار کبیر انقلاب اسلامی و با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری باید موجبات یاس و ناامیدی دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی را فراهم کنیم و از دانشگاهیان عزیز استدعا دارم در مراسم ایام‌الله دهه فجر بویژه راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن حضور پرشور داشته باشند.


- انقلاب اسلامی چگونه در جهان تأثیرگذار شده است؟


- نظام سیاسی و اجتماعی جدید نه‌تنها یک انقلاب در جغرافیای ایران؛ بلکه با شعار و راهبرد اساسی نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی به نفی سلطه در عرصه‌ بین‌الملل پرداخت و بدون واهمه و گرایش به یکی از قطب‌بندی‌های شرق و غرب و یا وابستگی به بلوک‌های نظامی، البته با پذیرش هزینه مواجهه با هر دو، شعار استقلال و آزادی را در افق اندیشه و عمل ملی و فراملی رونمایی کرد و برآیند شعار نه شرقی، نه غربی و استقلال و آزادی را در چهره‌ جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و با اتکا به آرای مردمی به‌عنوان نظام سیاسی و دولتی مستقر برای جامعه‌ جهانی به رسمیت شناساند.


حاصل این اندیشه‌ سیاسی که خود نتیجه یک فرهنگ ریشه‌دار و منبعث از اسلام با پشتوانه‌ چهارده قرن تجربه مواجهه و رقابت تمدنی با مدنیت‌های گوناگون از کرانه‌های باختری اندلس تا خاور دور و از قلب اروپا و آمریکا تا میانه‌های آفریقا است، دوباره با طراوتی دیگر و آهنگی دل‌پذیرتر در جان بشریت جای گرفته و همه مردم این سرزمین‌ها را مخاطب قرار داده است.


* مهم‌ترین برنامه ­های دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در دهه فجر امسال چه بود؟


- برگزاری کارگاه اساتید و اعضای هیات‌علمی واحد با موضوع تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، نشست تخصصی گفتمان انقلاب اسلامی بسیج دانشجویی، دیدار با خانواده شهدا با هماهنگی بنیاد شهید به‌اتفاق هیات‌رئیسه، بسیج دانشجویی و کارکنان و بسیج اساتید، پخش سرودهای انقلاب توسط رادیو روابط عمومی دانشگاه در ایام الله دهه فجر، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی ویژه همسران کارکنان و اساتید در ایام دهه فجر، پیاده‌روی همکاران بسیجی در جاده سلامتی و ... بخشی از برنامه‌های انجام شده است.


و صحبت پایانی...


- امسال در سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی رهروان راه محمد(ص) و عاشقان عدالت حضرت مهدی(عج) باصلابت‌تر از 38 سال گذشته انقلاب اسلامی، شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را با تفسیر رهبر بزرگ انقلاب اسلامی به زبان مهر و محبت و صلح و عدالت بر صفحه‌ عقلانیت و عزت و حکمت خواهند نگاشت تا ارمغان آن‌ها برای نجات جهان مضطرب از خشونت و ترور و وحشت و فساد نظام سلطه باشد.


گفت‌وگو از سید امیررضا حسینی نژاد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته