آغاز کار کمیته راهبردی تعالی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در نخستین جلسه کمیته راهبردی تعالی سازمانی که با هدف دستیابی به راهحلها و راهکارهای اجرایی برای بهبود وضع موجود با حضور اعضا هیات رئیسه و مدیران این واحد دانشگاهی تشکیل شد اظهار کرد: «نخستین گام برای دستیابی به هر هدفی نیازمند اعتقاد به انجام آن کار، باور به خود، آگاهی از شرایط، کار سخت، قدرت تصمیمگیری و اختصاص زمان مناسب برای اجرای آن است.»
دکتر عبدالله خالصی دوست با تاکید بر اهمیت انجام کار مشارکتی، اعتقاد به کار را تنها راه برونرفت از مشکلات و دستیابی به موفقیت عنوان و خاطرنشان کرد: «تا وقتی خود ما نسبت به تعالی سازمان و انجام کار برای دستیابی به موفقیت متقاعد نشویم نمیتوانیم یک جریان موفق را به وجود آوریم و مهمترین عامل در این مسیر، مسئولیتپذیری است. اعضای سازمان چه هیات علمی و چه کارمند اگر همراهی کنند نتایج، پیشبینی پذیر شده و پس از آن اعتماد به وجود آمده و به دنبال آن ارتباط آسان و درست جامعه با دانشگاه و در نهایت موفقیت سازمانی حاصل میشود.»
وی با تاکید بر اینکه منابع انسانی، پایههای اساسی رشد و تعالی سازمان هستند تصریح کرد: «تلاش مجموعه کارکنان دانشگاه و تفکر مدیریت، منجر به شناسایی فرصتها و تهدیدها شده و با آیندهنگری تهدیدها به فرصت تبدیل و همین امر دستاوردهای بزرگی را برای دانشگاه و ذینفعان آن به دنبال خواهد داشت.»
تنها راه ایجاد سازمانی برازنده آینده، ساختن سازمانی برازنده انسان است
دکتر محمدعلی شریعت، تسهیل گر طرح تعالی سازمانی واحد سمنان، هدف از تشکیل کمیته راهبردی تعالی سازمانی را دستیابی به اهداف کلان دانشگاه بر اساس یک مسیر تجربه شده موفق عنوان کرد و گفت: «EFQM مدل تعالی سازمانی، سازمانها را ارزیابی و عملکرد آنها را اندازهگیری میکند. این مدل یک مدل موفق کسبوکار در دنیا است که در ایران از سال ۱۳۸۲، معرفی و با اعمال تغییراتی بومی سازی شده و در قالب جایزه ملّی تعالی سازمانی آغاز به کار کرده است. بسیاری از مدیران سازمانهای ایرانی توانستهاند با استقرار این مدل، به چارچوب مناسبی برای اعمال روشهای نوین مدیریتی در سازمان خود دست یابند و نقاط قوت و زمینههای قابلبهبود سازمان خود را شناخته و در راستای تعریف برنامههای بهبود و اجرای آنها گام بردارند.»
وی با بیان اینکه ریسک اجرای این مدل در سازمان مشتری مدار پایین بوده و سازمان را دچار مشکل نخواهد کرد افزود: «سازمانها با بهرهگیری از این مدل و الگو قراردادن آن در مجموعه خود با اطمینان، قدم در مسیری میگذارند که قبلاً توسط سازمانهای موفق دیگر پیموده و این مدل در آنها تجربه شده است.»
عضو هیات علمی واحد سمنان با اعتقاد به اینکه این مدل به دانشگاه کمک میکند تا با مقایسه وضعیت موجود و مطلوب خود تفاوتها را شناسایی کند ادامه داد: «با بررسی علل وقوع این تفاوتها میتوان راهحلهای بهبود وضع موجود را پیدا و آنها را به اجرا درآورد.»
شریعت، اصول اولیه مدل تعالی سازمانی را برشمرد و اظهار کرد: «نتیجه گرایی، مشتریگرایی، رهبری و ثبات هدف ، مدیریت بر پایه فرآیندها و واقعیات، توسعه مشارکت کارکنان، بهبود، نوآوری و یادگیری مستمر، توسعه شراکتها، مسئولیتهای اجتماعی سازمان از جمله اصول اولیه در این مدل است.»
کارآفرین برتر استان سمنان به سه اصل مشارکت، نوآوری و سازگاری بهعنوان کلیدهای راهگشای موفقیت در سازمان اشاره کرد و به نقل از بزرگان علم مدیریت گفت: «تنها راه ایجاد سازمانی برازنده آینده، ساختن سازمانی برازنده انسان است.»
وی با تاکید بر اینکه ایجاد یک سازمان یادگیرنده و پاسخدهی سریع به همراه نوآوری سازمانی نیاز به وجود ساختارهای مشارکتی مدون در کنار ساختارهای سلسله مراتبی سازمانی است از تدوین، ترسیم و اجرای سازمان کارگروهی واحد سمنان بر اساس تعالی سازمانی خبر داد و تصریح کرد: «بیشک موفقیت این مسیر در گرو همسویی با برنامههای کلان، راهبردی و اصول و مقررات دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.»
این مسئول پذیرش نقشهای جدید، علاوه بر وظایف ذاتی از سوی مجموعه کارکنان هیات علمی و غیر هیات علمی را از جمله ارکان اساسی اجرای این طرح دانست و ابراز امیدواری کرد که با درک همگانی از شرایط موجود برای تداوم حیات شغلی و توسعه فضای علمی و آموزشی تلاش کنیم.
انتهای پیام/