دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1396 - 16:11
قائم مقام سازمان نظام پرستاری:

اجرای قانون «تعرفه‌گذاری خدمات» مهم‌ترین مطالبه پرستاران است

قائم مقام سازمان نظام پرستاری بیان کرد: پرستاران هم‌چنان پس از گذشت 10 سال چشم انتظار اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات هستند.
کد خبر : 254334

محمدرضا شریفی مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را مهم‌ترین مطالبه جامعه پرستاری از دولت و مجلس دانست و گفت: پرستاری جزو مشاغل سخت، پر مسئولیت و حساس در هر جامعه‌ای است به همین دلیل در دنیا پرستاران جزو افراد موثر در تحولات نظام سلامت محسوب می‌شوند، اما متاسفانه در کشور ما به دلیل ناکارآمدی نظام سلامت پرستاران کم‌ترین نقش را در تحولات این حوزه بر عهده دارند.


وی افزود: در تمام دنیا به دلیل اینکه پرستاران ارتباط بیشتری با مردم دارند در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مهم شناخته می‌شوند زیرا آنها معتقدند پرستاران مشکلات مردم را به خوبی درک می‌کنند و می‌توانند راهکار ارائه دهند اما متاسفانه در کشور ما بی‌توجهی‌ها به جامعه پرستاری باعث شده که این افراد از حق طبیعی خود محروم شوند که در نهایت این امر باعث می‌شود مردم از خدمات باکیفیت بی بهره بمانند.


شریفی مقدم با توجه به اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال 1386 تصویب شده است، یادآور شد: متاسفانه اکنون 10 سال است که از تصویب این قانون می‌گذرد اما عدم اجرای آن باعث شده پرستاران از درآمد و جایگاه اجتماعی مناسب بی‌نصیب بمانند. امسال بر اساس برنامه ششم توسعه دولت مکلف به اجرای این قانون بود بر این اساس بودجه اجرای آن در برنامه بودجه پیشنهاد شد.


وی افزود: بودجه پیشنهادی پس از بررسی در کمیسیون بهداشت و درمان به کمیسیون تلفیق ارسال شد اما متاسفانه نمایندگاه حوزه بهداشت اصلا در جلسات کمیسیون تلفیق حتی بودجه اجرای این قانون را مطرح نکردند که این امر نشان از عدم درک و شناخت مناسب از ظرفیت‌های پرستاری است.


قائم مقام سازمان نظام پرستاری درخصوص علل بی‌توجهی کمیسیون تلفیق به بودجه پیشنهادی برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بیان کرد: متاسفانه این مساله نشان از بی‌اخلاقی کمیسیون تلفیق است، زیرا در جلسات این کمیسیون 5 هزار میلیارد به بودجه بیمه سلامت افزوده شد اما به یک هزار میلیارد بودجه پیشنهادی اجرای قانون پرستاری هیچ توجهی نشده است که البته اضعای کمیسیون بهداشت پزشک هستند و دغدغه‌ای برای پرستاران ندارند.


وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون بهداشت نمایندگان جریان و گروه خاصی هستند، یادآور شد: متاسفانه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان به جای اینکه دغدغه حوزه سلامت را داشته باشند اهداف یک جناح خاص را هدایت می‌کنند.


شریفی مقدم با توجه به اثرات مفید اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، بیان کرد: اجرای این قانون موجب احیای خدمات فراموش شده پرستاری می‌شود متاسفانه در حال حاضر به دلیل اینکه خدمات این گروه تعرفه ندارد بهایی به آن داده نمی‌شود.


وی افزود: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری موجب ارتقاء شان ارائه دهندگان خدمات سلامت نیز می‌شود البته اجرای این قانون در میزان درآمد این افراد نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته