دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دولت وامی به پیام‌رسانهای بومی نداده است/ چرا مردم به داخلی‌ها اعتماد ندارند؟

بررسی راهکارها و چالشهای پیش‌پای پیام‌رسانهای داخلی در قالب میزگردی با حضور فعالان فضای مجازی و یکی از بازیگران این حوزه مشخص برگزار و در آن به مسائلی نظیر عدم حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخته شد.
کد خبر : 252714

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، راهکار‌ها و چالشهای حمایت از پیام‌رسانهای داخلی با حضور مدیر عامل "سروش" و عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.


محمد خورشاد در این برنامه با بیان اینکه بعد از رفع فیلتر تلگرام نمودار رشد کاربران ما کمتر شد، اظهار کرد: با این حال همچنان استقبال از ما بالاست و 11 برابر توانی که تخمین زده بودیم، دانلود و چت بر بستر این پیام‌رسان داخلی داشته‌ایم.


مدیرعامل سروش با تأکید بر اینکه هنوز پرداختی به پیام‌رسان‌های داخلی از منظر حمایتی صورت نگرفته است، گفت: با این حال روند رشد کاربران پیام‌رسانهای داخلی ادامه دارد و به عنوان مثال تعداد کاربران پیام‌رسان سروش بیش از سه میلیون شده است.


وی درباره مقوله حفظ حریم خصوصی و اعتماد که بعضا گفته می‌شود مردم به پیام‌رسانهای داخلی ندارند هم گفت: قطعا حریم خصوصی و مسئله حس اعتماد مردم برای کار با یک پیام‌رسان حائز اهمیت است اما زمانیکه خود وزیر ارتباطات اذعان می‌کند مردم به پیام‌رسانهای داخلی اعتماد ندارند، موضوعی خوشایند نیست.


زمانبر بودن دریافت مجوزهای مالی و تراکنشی


خورشاد به مقوله پولهای مجازی هم که قرار است تلگرام روی بستر خود راه‌اندازی کند، اشاره داشت و تأکید کرد: اگر در این باره فکر و چاره نکنیم با مشکل مواجه می‌شویم؛ در حال حاضر پروسه دریافت مجوزهای تراکنشهای مالی به اندازه‌ای زمانبر است که اگر داخلیها بخواهند اقدام کنند، شاید رقیب خارجی بدون هیچ مجوزی این سرویس و خدمات را ارائه دهد و بازار را به سمت خود بکشاند.


مدیر پیام‌رسان سروش افزود: ما در حوزه تجارت الکترونیک همیشه به دنبال راه‌حل کوتاه مدت هستیم در حالیکه باید کسب‌وکار در فضای مجازی پیام‌رسانهای داخلی رونق بگیرد.


او با اشاره به اینکه باید بر روی زیرساختها کار کنیم، یادآور شد: برای رونق فضای کسب‌وکار، تکنولوژی در کشور باید وجود داشته باشد و دولت از آن صنعت حمایت کند.


خورشاد با اشاره به اینکه در ارائه مجوز‌های پیام‌رسانها باید تسریع صورت گیرد؛ گفت: خدمات تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک باید به چرخه اقتصاد کمک کنند.


راهکار ایجاد اعتماد برای فعالیت در پیام‌رسانهای داخلی


خسرو سلجوقی؛ عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات هم که در این برنامه حضور داشت با تأکید بر اینکه اگر هنگام ورود تلگرام به کشور اجازه ورود چند پیام‌رسان دیگر را هم می‌دادیم اکنون تلگرام آنقدر مورد استقبال قرار نمی‌گرفت، اظهار کرد: هنوز هم دیر نشده و باید این انحصار را از بین برد تا رقابت ایجاد شود.


وی با بیان اینکه امروز اعتماد و سرمایه‌گذاری در جامعه نسبت به پیام‌رسانهای داخلی وجود ندارد و شاید یکی از دلایل این موضوع تفاوت در نوع فناوری و توان داخلی ماست، تصریح کرد: مردم باید تهدید مجازی را احساس کنند که در حال وقوع است لذا باید به پیام‌رسانهای داخلی میدان داد.


وی تاکید کرد: برای اینکه مردم به پیام‌رسانهای داخلی اعتماد کنند باید روی نقاط قوت آنها متمرکز شد؛ البته سه رفتار متفاوت برای حمایت از پیام‌رسانهای زیر سه میلیون، سه تا پنج میلیون و بالای پنج میلیون نفر توسط حاکمیت در نظر گرفته شده است که بر این اساس پیام‌رسان زیر پنج میلیون نفر را جزء پیام‌رسانهای متوسط حساب می‌کند.


سلجوقی به مقوله اعتمادسازی پرداخت و ابراز کرد: وقتی زمانی یک قاضی وبلاگی را حتی به مدت یک ساعت تعطیل می‌کرد و عملا به کار آن پایان می‌داد، نباید انتظار داشته باشیم که اعتماد برای فعالیت راحت در بسترهای داخلی وجود داشته باشد که شاید در این زمینه نیازمند بازنگری قوانین قضایی که دیر به دیر بروزرسانی می‌شوند، باشیم.


او با اشاره به اینکه باید واقعیتهای دنیای فناوری را بپذیریم، خاطر نشان کرد: باید گردش مالی در پیام‌رسانهای داخلی وجود داشته باشد تا به حمایت از آنها بپردازیم؛ لذا در بخش وام وجوه اداره شده پیش‌بینی کردیم به کسانی که در داخل کشور به این گردش مالی کمک کنند بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.


عدم قناعت پیام‌رسانهای خارجی به حد و حدود


همچنین در این برنامه رضا تقی‌پور؛ عضو شورای عالی فضای مجازی و احسان قاضی‌زاده؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به شکل تلفنی روی خط آمدند و درباره موضوع برنامه به اظهارنظر پرداختند.


تقی‌پور با بیان اینکه تاکنون اراده جدی برای حمایت از پیام‌رسانهای داخلی از سوی دولت دیده نشده است و با این اقدامات معمول نمی‌توان با این مسئله رقابت کرد، اظهار کرد: وامهایی با سود کم در اختیار فعالان قرار نگرفته است در حالیکه در برخی کشور‌ها از جمله کره جنوبی وامهایی با سود 0.5 درصد در اختیار حوزه صنایع و دانش فنی این کشور‌ها قرار می‌گیرد.


این عضو شورای عالی فضای مجازی اشاره‌ای به حریم خصوصی کاربران در پیام‌رسانها داشت و تصریح کرد: چرا اطلاعات حریم شخصی مردم باید در اختیار پیام‌رسان خارجی که تحت حمایت رژیم صهیونیستی است، قرار گیرد؟! حریم شخصی شهروندان باید در داخل کشور حفظ شود کما اینکه استقبال خوبی هم از سوی مردم نسبت به پیام‌رسانهای داخلی شده است.


تقی‌پور اذعان کرد: در مورد تهدیدات نرم‌افزار‌های خارجی در اتفاقات اخیر مردم دیدند که اگر این نرم‌افزار‌ها مهار نشوند، به هیچ حد و مرزی قانع نیستند به طوریکه نحوه اقدامات تروریستی و آتش زدن مساجد را آموزش می‌دادند.


او گفت: اعتمادسازی را باید از مسئولان شروع کرد تا تسلط ما بر حفظ حریم خصوصی مردم بیشتر شود.


عدم ارائه پیشنهاد بودجه‌ای از سوی وزارت ارتباطات برای حمایت از پیام‌رسانهای داخلی


احسان قاضی‌زاده؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در راستای حمایت از پیام‌رسانهای داخلی گفت: بیش از ١٧� نفر از نمایندگان مجلس خطاب به سران سه قوه به حمایت از پیام‌رسانهای داخلی و خروج از انحصار پیام‌رسانهای خارجی تأکید کرده‌اند که تحقق این امر نیازمند تدبیر دولت است.


وی ادامه داد: بودجه‌بندی و تعرفه ترجیحی در حوزه اینترنت باید در قالب پیشنهاد دولت به مجلس باشد و مجلس این اراده را به صورت جدی دنبال می‌کند. درآمد اپراتور‌های ما در دو سال گذشته از یک پیام‌رسان خارجی حدود ٥� � تا ٧� � میلیارد تومان در سال بوده که این درآمد می‌تواند در حوزه پیام‌رسانهای داخلی سرریز شود.


قاضی‌زاده گفت: پیام‌رسانهای داخلی باید مخاطب محور باشند و کیفیت و عملکرد مناسب در آنها لحاظ شود اما تاکنون هیچ پیشنهاد بودجه‌ای از سوی وزارت ارتباطات به مجلس داده نشده است.


او همچنین خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری روی پیام‌رسانهای داخلی می‌تواند حس اعتماد به وجود آورد.


منبع: تسنیم


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب