برخیها مردم مردم میکنند اما با رانتهای اقتصادی شعارها یادشان میرود
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، عیسی کلانتری در نشست تخصصی تشریح تکالیف دستگاهها در اجرای قانون هوای پاک اظهار کرد: محیط زیست کشور وضعیت خوبی ندارد و دلیل اصلی این وضعیت این است که بیش از آنکه روی موضوع آموزش در جامعه کار کرده و مردم را با حقوق خود آشنا کنیم، بیشتر عمر خود را روی تبلیغات کم حاصلی گذاشتیم که دشواریهای زیست محیطی بسیاری برای شهروندان به ارمغان آورده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه گروه اندکی برای جامعه تصمیم میگیرند که پیامد آن برهم ریختن وضع زندگی مردم است؛ زیاد مردم مردم میکنیم و بسیار شعار میدهیم که به خواستههای مردم توجه میکنیم، اما وقتی رانتهای اقتصادی پیش میآید مروم را فراموش میکنیم.
کلانتری افزود: تصور کنید یک ماه گذشته که هوای بسیاری از کلانشهرهای کشور آلوده بود؛ تنها تهران آلوده نبود، بلکه در این یک ماه ۶ کلانشهر آلوده تر از تهران داشتیم.
وی تاکید کرد: باید اراده ملی برای هوای پاک به وجود آید.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امروز دو سوم آلودگی هوای کلانشهرها از جمله تهران ناشی از تردد خودروهای گازوئیلسوز فرسوده است، گفت: متاسفانه هنوز کامیونهای با عمر ۴۵ سالدر حال تردد و فعالیت در کشور هستند.
کلانتری تاکید کرد: طرحهای ترافیک از مبدا تنها برای کنترل ترافیک در شهر اجرا میشود وگرنه تاثیری در کاهش آلودگی هوا درفصل سرد ندارد.
بودجه کم محیط زیست
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه، به انتقاد از بودجه تخصیص یافته به سازمان متبوعش پرداخت و گفت: بودجه سازمان محیط زیست کشور نصف بودجه سازمان دامپزشکی، یک سوم بودجه سازمان جنگلها است. بودجه شورای نگهبان ۱۲ نفره ۴ برابر و بودجه مجمع تشخیص مصلحت نظام 2.5 برابر محیط زیست کل کشور است.
وی با بیان اینکه در چنین شرایطی باید راندمان را بالا ببریم و با پول کم محیط زیست کل کشور را مدیریت کنیم، افزود: ۵۵ درصد خودروهای شرکت واحد، فرسوده و آلاینده است. طی سالهای گذشته حتی زمانی که نفت ۱۲۰ دلاری فروخته میشد هیچ سرمایه گذاری در این موارد نشد بنابراین در حال حاضر شاهد بروز این وضعیت در تهران هستیم.
وی با اشاره به تردد ۶۰ هزار کامیون فرسوده و ۳۴۰۰ خودروی شرکت واحد در تهران ادامه داد: برای خروج ۶۰ هزار خودروی فرسوده حدود ۸ میلیارد دلار پول نیاز داریم این درحالیست که سال به سال بر تعداد این خودروهای فرسوده نیز اضافه میشود.
کلانتری با بیان اینکه آلودهکنندهها از نظر اقتصادی و سیاسی بسیار قوی هستند، افزود: گازوئیل خارج از استاندارد، تولید خودروهای آلاینده، ساختمان سازیهای خارج از ظرفیت، همه این موارد باید متوقف شود. در شرایط کنونی شهرداریها به دلیل کمبود سیستم حمل و نقل عمومی وسایل آلاینده را وارد شهرها میکنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وجود یک خلاء قانونی و اجرایی در کشور یادآور شد: وقتی مسئولان و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست اعلام میکنند که فلان کارخانه آلوده کننده است اما جواب میآید که شما میخواهید ۱۰ هزار کارگر را بیکار کنید یا میخواهید واحد تولیدی را متوقف کنید؟چه میتوان کرد.
معاون رئیس جمهور گفت: قانون هوای پاک تا حدودی تکالیف را روشن کرده است و تا حدودی با همکاران در این زمینه به تفاهم رسیدهایم که به دلیل محدودیت شدید بودجه در دولت و سازمان محیط زیست نمیتوانیم در این سازمان کارهای پرهزینه انجام دهیم بنابراین باید با اولویت، هزینه کرد را با بیشترین بازدهی اعمال کنیم.هم اکنون فصل بودجه در مجلس شورای اسلامی است که شاهدیم که همه به دنبال هزینه هستند و هیچ کس به دنبال درآمد در مجلس نیست در حالی که باید اشتغال و رونق در کشور ایجاد و کارهای زیربنایی انجام شود.همه انتظار دارند در عین حال چیزی گران و هیچ عوارضی گنجانده نشود و در حالیکه هزینههای دولت را بالا میبرند منابع درآمدی وجود نداشته باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: محیط زیست بخش مهمی از زندگی مردم است اما متاسفانه پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز حرکتهای پوپولیستی و عوام فریبانه در کشور ما غالب هستند.
وی تاکید کرد: برای دستیابی به هوای پاک باید اراده ملی به وجود آید و برای تامین آب پاک و غذای سالم نیز باید عزم ملی داشته باشیم. متاسفانه در شرایط فعلی وقتی شروط دستیابی به هوای پاک ظهور پیدا میکند همه پا پس میکشند. وزارت نفت اعلام میکند که نمیتواند گازوئیل استاندارد تولید کند و میگوید گازوئیل استاندارد وارد کنید.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت تامین سوخت استاندارد برای خودروهای دیزلی اظهار کرد: برای خرید و نصب فیلتر دوده روی وسایل نقلیه دیزلی چند میلیون تومان هزینه میشود اما چون سوخت نامناسب است این فیلتر در عرض ۲۴ ساعت از بین میرود. متاسفانه در شرایط حاضر گازوئیل توزیعی در مشهد و اصفهان غیر استاندارد است. در شرایطی که وزارت نفت نمیتواند گازوئیل استاندارد تولید کند اصلا نباید گازوئیل تولید کند.
حق آبه تالابها باید تامین شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه آئیننامههای مربوط به قانون هوای پاک باید تا آخر سال تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد، گفت: برای محیط زیست سالم شاید این قوانین هم خیلی کارساز نباشد چون قوانین وضع شده حتما باید به اجرا برسد همانطور که قانون توزیع عادلانه آب مصوب اسفند سال ۶۱ هنوز به طور کامل اجرا نشده است.
وی ادامه داد: به دلیل عدم اجرای کامل قانون توزیع عادلانه آب امروز به جایی رسیدهایم که کمبود منابع آب زندگی مردم را تهدید میکند، در حالیکه اگر این قانون عملی میشد وضعیت کشور قطعا بهتر از این بود. برداشتهای غیرمجاز از آبهای سطحی و زیرزمینی از جمله مصادیق عدم اجرای این قانون است.
کلانتری با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست حتی خبر از حق آبه زیست محیطی خود نداشت، گفت: در جنوب کشور با گرد و غبار ناشی از منشأهای داخلی مواجه هستیم بنابراین تامین حق آبه زیست محیطی تالابها اهمیت بسیاری دارد. برهمین اساس برخورداری از قانون خیلی خوب است اما اجرای قانون مهمتر از اصل وجود قانون است. قطعا اگر آئیننامههای اجرایی قانون هوای پاک در دولت به تصویب برسد حتما این قانون را اجرایی خواهیم کرد. یقین داشته باشید قانون هوای پاک را به هر قیمتی شده اجرایی میکنیم.
کلانتری اظهار کرد: اجرای قانون هوای پاک فریاد هر خودروساز، سندیکا، صنف و کارخانهای را هم بلند کند این قانون را اجرایی خواهیم کرد. همکاران من در سازمان محیط زیست باید خود را برای یک رودرویی بزرگ برای اجرای قانون هوای پاک آماده کند.هم اکنون قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده و این قانون به دولت و کلیه دستگاهها ابلاغ شده است بنابراین موظف به اجرای این قانون هستیم.
اختصاص دو میلیارد دلار برای مدیریت پسماندها
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دو میلیون دلار برای مدیریت پسماند کشور بهویژه پسماندهای شمال کشور از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است، افزود: برای مقابله با گرد و غبار مبالغی پیشبینی شده بود که فعلا معلق شده است اما نباید انتظار داشته باشیم تخریبی که طی ۴۰ سال اتفاق افتاده طی ۴۰ ماه ترمیم شود.
وی با اشاره به دیدار با نمایندگان استان لرستان گفت: در این ملاقات نمایندگان استان از آتش سوزی و از بین رفتن جنگلهای بلوط انتقاد کردند. این جنگلها که قدمت بسیار زیادی دارد و بر اثر رفتار ما طی ۴۰ سال گذشته به این وضعیت دچار شده است. قطعا خودکفایی موضوع مهمی است اما افزایش فشار بر مراتع بر اثر افزایش تعداد دام طی ۴۰ سال گذشته مراتع و جنگلها را به وضعیت تخریب کشانده است. در سال ۶۱ که تعداد دام به ۶۳ میلیون واحد رسیده بود متخصصان اعلام کردند که این تعداد دام خارج از ظرفیت مراتع است اما در حال حاضر تعداد دام به ۱۲۰ میلیون واحد رسیده است. نتایج این عملکردها را امروز در سوختن جنگلها و از بین رفتن پوشش گیاهی و خاک میبینیم. درختان طی ۴۰ سال گذشته ضعیف شدهاند و با اولین آفت از بین میروند. سوختن جنگلهای زاگرس امروز نتیجه رفتار غلط ما با طبیعت طی ۴۰ سال گذشته است
انتهای پیام/