دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 دی 1396 - 09:20
عضو هیات علمی پژوهشگاه ژنتیک و زیست فناوری:

اثرات 640 دارو روی بدن ایرانیان بررسی شد

عضو هیات علمی پژوهشگاه ژنتیک و زیست فناوری از شناسایی تاثیرگذاری ۶۴۰ دارو روی ژن به روش فارماکوژنتیک خبر داد و گفت: بسیاری از این داروها ۵ تا ۱۰ درصد اثر منفی روی ایرانی ها دارد.
کد خبر : 251018

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر مسعود هوشمند در کنگره بین المللی پزشکی شخصی گفت: در پزشکی شخصی هدف ما این است که قبل از اینکه یک فرد دچار بیماری شود، پیش بینی کنیم که مستعد چه بیماری‌هایی است. بیماری ms، آلزایمر، سرطان، قلبی و عروقی از جمله بیماری‌هایی است که در صدد پیش بینی آن توسط ژنوم افراد هستیم.


وی افزود: هنگامی که بتوانیم افراد مستعد بیماری‌ها را شناسایی کنیم با تغییر در سبک زندگی‌شان می‌توانیم از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کنیم.


این عضو هیات علمی پژوهشگاه ژنتیک و زیست فناوری ادامه داد: در این بیماری‌ها علاوه بر ژنتیک، عوامل محیطی نیز تاثیر گذار است و به همین جهت تغییر در سبک زندگی می‌تواند انسان را از بسیاری از بیماری‌ها دور کند.


هوشمند خاطرنشان کرد: با تشخیص به موقع بسیاری از بیماری‌ها می‌توان در مراحل اولیه درمان را آغاز کرد. بسیاری از داروهایی که امروزه در سرطان استفاده می‌شود با استفاده از علم پزشکی شخصی برای بیمار تجویز می‌شود.


دبیر علمی کنگره بین المللی پزشکی شخصی گفت: این آزمایشات در ایران راه اندازی شده است و ما می‌توانیم به پزشک بگوییم که چه دارویی برای چه فردی بهترین پاسخ را می‌دهد که هم در وقت و هزینه‌های بیمار صرفه جویی خواهد شد. علم فارماکوژنتیک روی این موضوع تمرکز کرده است.


وی تصریح کرد: هم اکنون تاثیرگذاری ۶۴۰ دارو را روی ژن به روش فارماکوژنتیک شناسایی کرده‌ایم و می‌توانیم بگوییم اگر فردی این داروها را مصرف کند چه نوع واکنشی نشان می‌دهد.


این عضو هیات علمی پژوهشگاه ژنتیک و زیست فناوری خاطرنشان کرد: بسیاری از این داروها ۵ تا ۱۰ درصد اثر منفی روی ایرانی‌ها دارد و این اثرات منفی می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته