دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارشی از ثبت نام کنندگان خیابان سئول؛

یکه تازی «صالحی امیری» درانتخابات بدون رقیب/ رقابت 30 نفر برای صندلی‌های کمیته ملی المپیک

«صالحی امیری» و «خسروی وفا» در حالی برای پست ریاست کمیته ملی المپیک ثبت نام کرده‌اند که رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین در زمان نام نویسی اعلام کرده بود که در صورت ثبت نام معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برای پست ریاست، از رقابت با وی انصراف خواهد داد.
کد خبر : 248628

گروه ورزشی خبرگزاری آنا- فرازنه شریفی؛ ثبت‌نام از نامزدهای هیات رئیسه و هیات اجرایی کمیته‌‌ملی المپیک از شنبه 2 دی‌ماه آغاز و تا روز گذشته (جمعه) 15 دی‌ماه ادامه داشت و در این فرصت 13 روزه 30 نامزد برای پست‌های مختلف کمیته ملی المپیک ثبت نام کردند. برای شرکت در انتخابات کمیته المپیک نفرات شاخصی چون کیومرث هاشمی، رسول خادم، سیدمحمد پولادگر، علی کفاشیان و علیرضا دبیر ثبت‌نام نکردند. کیومرث هاشمی رئیس فعلی کمیته ملی المپیک قبل از ثبت‌نام نامزدها در نشست خبری خود اعلام کرد که در هیچ پستی نامزد نخواهد شد و همین اتفاق هم افتاد.


با ورود صالحی امیری که از مدت‌ها پیش زمزمه روی کار آمدنش به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک مطرح شده بود شانس کیومرث هاشمی برای ثبت‌نام در پست ریاست کمیته ملی المپیک به حداقل رسید. البته برخی می‌گفتند به علت رابطه خوب هاشمی و صالحی امیری شاید او برای دبیرکلی پا به عرصه میدان بگذارد که این اتفاق هم نیفتاد و کیومرث هاشمی طبق گفته خودش که صلاح نیست در هیچ پستی نامزد شود آخر دی ماه باید از ساختمان کمیته ملی المپیک خداحافظی کند. البته زمرمه‌های حضور هاشمی در تولیت امام رضا (ع) به گوش می‌رسد.


علی کفاشیان مرد همیشه خندان فوتبال ایران از گزینه‌هایی است که نبودش در این دوره به چشم می‌آید. کفاشیان که بین سال‌های 83-87 دبیری کمیته ملی المپیک را در کارنامه خود دارد در این دوره با حضور در بین خبرگان ورزشی این فرصت را پیدا کرد تا در هیات رئیسه نامزد شود اما او اعلام کرد تمایل نداشته که در هیچ پستی نامزد شود و همین اتفاق هم افتاد و او برای هیچ پستی نامزد نشد. البته کفاشیان به دلیل بازنشستگی تنها می‌توانست در پست نایب رئیسی ثبت‌نام کند که از خیر آن هم گذشت.


محمد پولادگر هم یکی از افرادی بود که برای ورود دوباره به انتخابات کمیته ملی المپیک از قبل برنامه داشت.‌او چهار سال پیش در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کرد و موفق شد با رای اعضای مجمع، عضو هیات اجرایی شود. پولادگر امسال قصد داشت دوباره در انتخابات کمیته ملی المپیک حضور داشته باشد و برای خزانه‌داری و هیات اجرایی کمیته‌نام نویسی کند اما در نهایت از برنامه خود برای حضور در این دوره انتخاباتی منصرف شد که البته برخی می‌گویند از سوی وزارت ورزش این اجازه به پولادگر داده نشد.


یکه تازی صالحی امیری برای صندلی ریاست کمیته


انتخاب صالحی امیری که تنها 90 روز سابقه فعالیت در حوزه ورزش را دارد به عنوان خبره ورزشی کمیته ملی المپیک کاملا نشان از این دارد که او تنها گزینه ریاست بر صندلی کمیته ملی المپیک است.‌ اگرچه این موضوع بارها از سوی مسئولان تکذیب شد و مهندسی بودن انتخابات کمیته ملی المپیک را رد کرده‌اند اما شواهد و قرائن نشان می دهد رئیس بعدی کمیته ملی المپیک کسی جز «صالحی امیری» نیست.‌ او 12 دی‌ماه برای پست ریاست کمیته ملی‌المپیک ثبت‌نام کرد.‌در حال حاضر «صالحی امیری» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و رئیس هیات مدیره سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران است.


البته پیش از او «محمود خسروی‌وفا» در دوم دی‌ماه با حضور در کمیته ملی المپیک‌ برای سمت‌های رئیس و نایب‌رئیس کمیته‌ ملی‌المپیک ثبت نام کرد. «خسروی وفا» در حالی برای پست ریاست کمیته ملی المپیک ثبت‌نام کرد که از قبل گفته بود در صورتی که صالحی‌امیری ثبت‌نام کند، از نامزدی‌اش در این پست انصراف خواهد داد. با ثبت نام «صالحی امیری»، «خسروی وفا» از پست ریاست انصراف داده و تنها گزینه باقی مانده صالحی امیری است.


رقابت رزمی‌کارها برای صندلی دبیرکلی


برای پست دبیرکلی «محمد درخشان»، «مهدی علی‌نژاد»، «محمدصادق فرجی»، «علی مرادی»، «شاهرخ شهنازی» نامزد شده‌اند که البته شاید جدی‌ترین رقابت بین «مهدی علی‌نژاد» و «شاهرخ شهنازی» دبیر فعلی کمیته ملی المپیک باشد. «علی‌نژاد» که از مدتها قبل برای حضور در کمیته ملی المپیک خیز برداشته بود در مصاحبه‌هایش بارها اعلام کرده که با ائتلاف بین روسای فدراسیون‌های رزمی برای حضور در انتخابات کمیته برنامه های جدی در سر دارد؛ البته ناگفته نماند روسای فدراسیون‌های کاراته و جودو هم برای پست دبیرکلی نامزد شدند و باید دید رزمی‌کارها چطور باهم کنار می آیند.


«شاهرخ شهنازی» هم از دیگر نامزدهای این پست است و با توجه به اینکه در 4 سال گذشته خودش عهده دار این مسئولیت بوده شانس زیادی برای کسب دوباره کرسی دبیرکلی دارد.‌البته «شهنازی» در این اواخر مشکلات شخصی زیادی داشت به حدی که در مراسم زیادی حضور نداشت و حتی در جلسه هیات اجرایی که خبرگان ورزشی کمیته ملی المپیک انتخاب شدند او به دلیل مشکلات شخصی غایب بود.


از بین این گزینه‌ها از «علی مردای» رئیس فدراسیون وزنه برداری نباید غافل شد. مرادی از 4 سال پیش برای حضور در کمیته ملی المپیک خیز برداشته بود اما با اختلاف تنها چند رای از صندلی دبیرکلی ناکام ماند و «شهنازی» عهده دار آن شد. مرادی امسال دوباره برای دبیرکلی به میدان آمده و امیدوار است که این بار بتواند به صندلی دبیرکلی برسد.


همچنین در جلسه ستاد نظارت بر انتخابات کمیته ملی المپیک که روز (پنجشنبه) برگزار شد مصوبه‌ای مربوط به نامزدهای پست دبیرکلی کمیته المپیک تصویب شد که مقرر گردید از نامزدهای این پست آزمون زبان انگلیسی گرفته شود.‌براساس این مصوبه، قرار است فردی خارج از کمیته ملی المپیک، به‌عنوان مدرس این آزمون را از نامزدهای دبیرکلی بگیرد.


رقابت تنگاتنگ زنان کمیته ملی المپیک


برای پست نایب رئیسی بانوان دو گزینه ثبت نام کردند؛ «رباب شهریان» که در همان روزهای ابتدایی برای حضور دوباره در این پست برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرد و دیگری «طاهره طاهریان» که رقیب جدی شهریان محسوب می شود.‌ «طاهریان» از بانوان فعال در عرصه ورزش در زمان دولت مرحوم «هاشمی‌ رفسنجانی» بود که فعالیت‌های چشم‌گیری در انجمن بانوان هم داشت.‌ او در سال 1392 به عنوان مشاور معاون رئیس جمهور در امور ورزش دختران و زنان منصوب شد و بعدها نیز به عضویت هیات رئیسه فدراسیون هندبال درآمد. رقابت بین این دو بانوی ورزشی ایران بسیار زیاد است که البته گفته میشود شانس «طاهریان» بیشتر از شهریان است چرا که کنار رفتن «شهریان» از امور بانوان وزارت ورزش و ‌جوانان همچنین خنثی بودن او در جلسات کمیته ملی المپیک شانسش را مقابل «طاهریان» که مورد حمایت وزارت ورزش و جوانان است بسیار پایین آورده است.


رقابت جدی مردان برای نایب رئیسی


«رباب شهریان»، «محمود خسروی‌وفا»، «محمود مشحون»، «فضل الله باقرزاده»، «هاشم اسکندری»، «طاهره طاهریان»، «غلامرضا نوروزی»، «حسین بابوئی»، «علی مرادی»، «مجید شایسته» و «هادی ساعی» یازده نامزد برای صندلی نایب رئیسی کمیته ملی المپیک هستند. در دوره گذشته علیرضا دبیر و رباب شهریان به عنوان نواب رئیس در این پست فعالیت می‌کرند اما امسال «دبیر» برای این پست نامزد نشد و گزینه‌های چون «خسروی‌وفا»، «باقرزاده» و «مشحون» به عنوان رقیبان جدی برای این پست محسوب می‌شوند. پست نایب رئیسی کمیته ملی المپیک شغل محسوب نمی شود و بازنشستگان به راحتی می‌توانند در این پست فعالیت کنند از همین روی مورد استقبال بازنشستگان قرار گرفته‌است به طوری که «محمود مشحون» که چندی پیش به دلیل بازنشستگی از فدراسیون بسکتبال استعفا داد برای حضور در این پست نامزد شد در ادامه باید دید از بین این گزینه‌ها کدام یک می تواند راهی ساختمان سئول شود.


رقابت 16 رئیس برای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک


«محمددرخشان»، «محمدعلی صبور»، «سید عبدی افتخاری»، «مجید کیهانی» و «علیرضا رحیمی»، «محمدصادق فرجی»، «زهرا اینچه درگاهی»، «احمد ضیایی»، «فضل الله باقرزاده»، «مهدی تاج»، «خسرو قمری»، «مسعود خلیلی»، «مجید شایسته»، «غلامعلی محمد‌علیپور»، «محسن رضوانی» و«علی دادگر» 16 رئیس فدراسیون ورزشی هستند که برای حضور در هیات اجرایی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.


سال 92 که انتخابات کمیته ملی المپیک برگزار شد «محمود مشحون‌»، «علی کفاشیان‌»، «سید محمد پولادگر‌»، «فضل‌الله باقرزاده‌»، «غلامعلی محمدعلیپور‌»، «رسول خادم» به عنوان اعضای هیات اجرایی انتخاب شدند و امسال 16 رئیس برای این 6 صندلی با یکدیگر رقابت می‌کنند. البته از بین اسامی نامزدها «فضل‌الله باقرزاده» و« غلامعلی محمدعلیپور» برای چهار ساله دوم دوباره نامزد شدند و باید دید امسال چقدر شانس انتخاب شدن دارند.


از بین گزینه‌ها ثبت‌نام «احمد ضیایی» رئیس فدراسیون والیبال خیلی مورد توجه قرار گرفت، ضیایی تنها یک هفته بود که ریاست فدراسیون والیبال را برعهده گرفته بود اما برای حضور در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک هم اقدام کرد. به هر روی باید دید از بین این 16 رئیس، چه کسانی می توانند در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک صندلی داشته باشند.


پست نه چندان پرطرفدار خزانه‌داری


برای پست خزانه‌داری هم «میترا نوری» نایب رئیس هندبال بانوان،‌ «کیکاووس سعیدی» رئیس فدراسیون گلف،‌ نمهدی علی‌نژاد» رئیس فدراسیون ووشو، «هادی ساعی» پرافتخارترین ورزشکار ایران نامزد شده‌آند.‌ باتوجه به اینکه انتخابات کمیته ملی المپیک بر اساس اساسنامه قبلی برگزار می شود بنابراین پست خرانه داری چندان مورد استفبال قرار نگرفته چرا که در صورت انتخاب هر کدام از روسای فدراسیون‌های ورزشی به عنوان خزانه‌دار دوشغله محسوب می شوند و باید از سمت خود استعفا دهند. در این لیست «مهدی علی نژاد» و «کیکاووس سعیدی» روسای فدراسیون های ووشو و گلف نامزد شدند که در صورت انتخاب شدند باید از سمت رئیس فدراسیون مورد نظر خود استعفا بدهند.


اسامی کامل نامزدها به شرح زیر است:


ریاست: رضا صالحی‌امیری، محمود خسروی‌وفا


نایب‌رئیسی: رباب شهریان، محمود خسروی‌وفا، محمود مشحون، فضل الله باقرزاده، هاشم اسکندری، طاهره طاهریان، غلامرضا نوروزی، حسین بابوئی، علی مرادی، مجید شایسته، هادی ساعی


دبیرکلی: محمد درخشان، مهدی علی‌نژاد، علی مرادی، شاهرخ شهنازی، محمدصادق فرجی


خزانه‌داری: میترا نوری، کیکاووس سعیدی، مهدی علی‌نژاد، هادی ساعی


هیات اجرایی: محمد درخشان، محمدعلی صبور، سید عبدی افتخاری، مجید کیهانی و علیرضا رحیمی، محمدصادق فرجی، زهرا اینچه درگاهی، احمد ضیایی، فضل الله باقرزاده، مهدی تاج، خسرو قمری، مسعود خلیلی، مجید شایسته، محمد علیپور، محسن رضوانی، علی دادگر


به هر روی انتخابات کمیته ملی المپیک 25 دی ماه برگزار می‌شود و باید دید از بین اسامی نامزد شده چه کسانی شانس کسب کرسی در کمیته ملی المپیک را دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته