دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1396 - 13:32
یک روانشناس بالینی در گفت‌و‌گو با آنا:

ترس از زلزله حادثه می‌آفریند/ مردم باید آمادگی جسمی و روحی داشته باشند

یک روانشناس بالینی با بیان اینکه ترس از وقوع زلزله موجب بروز استرس پس از سانحه در افراد می‌شود، بیان کرد: متاسفانه گاهی ترس از وقوع زلزله و مصدوم شدن بیش از زلزله مصدوم برجای می‌گذارد.
کد خبر : 246090

حمید فرزادی، روانشناس بالینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با توجه به وقوع زمین‌لرزه‌های اخیر در کشور در خصوص آثار ترس از وقوع زمین لرزه، گفت: برخی افراد پس از وقوع یک حادثه دلخراش دچار استرس پس از سانحه می‌شوند به گونه‌ای که با هر پیامدی که حادثه برایشان یادآوری شود، دچار استرس، اضطراب، آشفتگی و ... می‌شوند. بنابراین واکنش برخی افراد در برابر پس لرزه‌ها و زمین‌لرزه‌هایی که رخ می‌دهد امری طبیعی است اما به این افراد توصیه می‌شود بر استرس خود مقابله کنند.


آگاهی خود را در خصوص زلزله افزایش دهید


وی افزود: عمده این افراد زمانیکه اطلاعات و آگاهی خود را در خصوص زلزله افزایش می‌دهند به راحتی می‌توانند استرس پس از سانحه را در خود کنترل کنند. این دسته از افراد باید واقع بینانه به حادثه بنگرند؛ زیرا این نگاه باعث می‌شود هنگام وقوع حادثه بتوانند عقلانی تصمیم بگیرند.


ترس از زلزله حادثه می‌آفریند


این عضو انستیتو روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ترس موجب تصمیمات احساساتی در افراد می‌شود، یادآور شد: بخشی از ترسی که به افراد هنگام وقوع زمین لرزه یا پس از آن غلبه می‌‌شود ناشی از صدمه دیدن است بدین معنا که افراد دچار ترس ناشی از آسیب می‌شوند این در حالی است که اگر افراد از قبل خود را برای وقوع حوادثی مانند زلزله آماده کنند و طبق توصیه نیروهای امدادی عمل کنند هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.


وی افزود: برای مثال در زمین لرزه شب گذشته که در ملارد رخ داد تعدادی از افراد مصدوم و حتی یک نفر نیز جان خود را از دست داد این حالی است که شدت حادثه به میزانی نبود که بتواند به افراد آسیب برساند در واقع افراد در حادثه شب گذشته به جای زلزله از ترس آسیب دیدن ناشی از زلزله مجروح شدند.


ضرورت داشتن آمادگی روحی در برابر زلزله


فرزادی با تاکید بر داشتن آمادگی برای محافظت از خود در برابر زلزله، عنوان کرد: منظور از آمادگی صرفا آمادگی فیزیکی و جسمانی نیست، بلکه افراد باید آمادگی روانی و ذهنی نیز داشته باشند. هر چه آمادگی جسمی، فیزیکی، روحی و ذهنی افراد هنگام وقوع زمین لرزه بالا باشد کم‌تر مصدوم می‌شوند.


این روانشناس بالینی در خصوص راهکاری آمادگی ذهنی و روحی جهت مقابله با آسیب در برابر زلزله، خاطرنشان کرد: افراد برای داشتن آمادگی ذهنی و روحی می‌توانند از قبل راه‌های ایمن منزل خود را مرور کنند، هنگام وقوع حادثه بر خود مسلط باشند، محل قرار گرفتن خود هنگام حادثه را از قبل مشخص کنند و تمام اعضای خانواده را نسبت به این موضوعات هوشیار کنند.


حوادث را بازگو نکنید


وی بازگویی حادثه و حوادث احتمالی پس از آن را عامل تشدید استرس پس از سانحه دانست و یادآور شد: به افراد توصیه می‌شود پس از وقوع حادثه در خصوص علت و حوادثی که پس از آن آنها را تهدید می‌کند با دیگران به گفت‌و‌گو نپردازند زیرا این امر ممکن است موجب تشدید استرس در سایر افراد شود.


این عضو انستیتو روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران شایعاتی که در فضای مجازی در خصوص زلزله منتشر می‌شود را نیز عاملی تاثیرگذار در تشدید استرس پس از سانحه در افراد عنوان کرد و افزود: به افراد توصیه می‌شود برای افزایش آگاهی خود صرفا از منابع معتبر اخبار را دنبال کنند و به آنچه در فضای مجازی مطالعه می‌کنند، اعتماد نداشته باشند.


فرزادی خاطرنشان کرد: اگر افراد طبق توصیه‌های نیروهای امدادی عمل کنند، آگاهی خود را ارتقاء دهند و برای وقوع حوادثی از جمله زمین لرزه آکادگی جسمی و روحی داشته باشند کم‌تر دچار حادثه می‌شوند و هنگام وقوع حادثه می‌توانند بهترین تصمیم را بگیرند اما این در حالی است که در کشور ما با وقوع پس لرزه یا زمین‌لرزه‌هایی که بزرگی آنها بسیار محدود است افرادی مصدوم و یا جان خود را از دست می‌دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته