اعلام آمادگی درسا برای دریافت محتواهای فاخر دانشجویان دانشگاه امام صادق
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی زیستبوم مجازی درسا، عباس محمدخانی مدیرعامل زیستبوم مجازی درسا در نشست هماندیشی با مسئول گروه فرهنگ و دولت دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و تعدادی از دانشجویان این رشته که در مجموعه درسا برگزار شد، به نیازها، ضرورتها و اولویتهای موجود در فضای کودک و نوجوان و خانواده اشاره کرد و گفت: کودک و نوجوان در بحث محتواهای مناسب و لازم برای فضای مجازی با خلا جدی مواجه است و اگر ما بتوانیم آنها را با محتوای فاخر آشنا کنیم، برای مدت زیادی آنها را بیمه کردهایم و زمینه رشد و توسعه آنها را مهیاتر کردهایم.
وی ادامه داد: برای تولید محتوای مجازی کودک و نوجوان، هرچه قویتر و با کیفیتتر ورود کنیم، به مرور میتوانیم بیشتر به توسعه و پیشرفت فکر کنیم.
محمدخانی با ابراز امیدواری از افزایش محتواهای فنی و مناسب در این حوزه، بیان کرد: به عبارت دیگر اگر بتوانیم نسل کنونی دهه 80 یا 90 را با محتوای فاخر آشنا کنیم، برای نسلهای بعد از ما، اتفاق مثبتی رخ خواهد داد.
مدیرعامل زیست بوم مجازی درسا همچنین در قالب پیشنهادی اظهار کرد: پژوهشگران و دانشجویان به ویژه کسانی که در محتواهای فنی، دغدغهمند و متعهد به ارزشهای اسلامی–ایرانی بوده و ایدهها و محصولات و محتواهای فاخر متناسب با کودک و نوجوان ایرانی دارند میتوانند آن را به مجموعه درسا ارائه کنند.
وی با تاکید بر اینکه ظرف و قالبهای محتوا اعم از زیرساختی و فنی و ... در شرایط کنونی، توسعه بسیار زیادی یافتهاند گفت: علاوه بر ظرفیتهای داخل کشور و قالبها و ظرفیتهایی خارج کشور هم در کشور مورد استفاده است که متاسفانه ما استفاده درست و خوبی از ظرفیت آنها نمیکنیم. به عنوان مثال جدیدترین شبکههای دسترسی وارد کشور می شود اما محتوای خوبی برای آن طراحی نمیشود.
محمدخانی با اشاره اینکه اکنون اتفاقات خوبی در حوزه فضای مجازی در حال وقوع است، افزود: حدود 10 سال قبل، محتواها علاوه بر اینکه خریداری نداشت، زیرساختی هم برایشان ایجاد نشده بود و علاوه بر آن، رویکرد اقتصادی به این فضا هم نقش مهمی داشت که البته بدون توجه به آن، اتفاق جدید و جالب توجهی رخ نخواهد داد.
زیرساختهای فراهم شده در درسا نگرانی تولیدکنندگان محتوا را برطرف میکند
مدیرعامل زیست بوم مجازی درسا تصریح کرد: به نظر میرسد تکنولوژیهای جدید ارتباطی که اکنون ایجاد شده، مشکل کپیرایت را خود به خود حل کرده و فضا را برای فعالیت در این حوزه آماده کرده است. زیستبوم مجازی درسا در تکمیل این فضا، زیرساختی را ایجاد کرده و با تکنولوژیهایی که از آنها استفاده میکند، نگرانیهای تولیدکنندگان محتوا را هم از بین برده است.
وی افزود: با حرکت تدریجی موجود در درسا، تولیدکنندگان ورود کرده و با ارائه محتواهای فاخر، توفیقات خوبی در ارایه و فروش محصولات خود مییابند؛ ناگفته نماند که درسا، فضا را بر محور و هدف اینترنت سالم و پاک اجرا میکند.
به گفته محمدخانی، نمونه اینترنت پاک فقط در ایران اجرا نمیشود و کشورهای بسیاری از جمله آمریکا، کانادا و اروپا ... در این فضا، شرکتهای بزرگی را راهاندازی کردند و با صدها کارمند، فقط به تولید هنر و بازی و برنامک میپردازند.
مدیرعامل زیستبوم مجازی درسا در ادامه این هماندیشی، از حضور نمایندگان گروه ارتباطات و فرهنگ دانشگاه امام صادق (ع) ابراز خرسندی کرد و افزود: برداشتن گامی در جهت شناسایی فضای مجازی و محصولاتی که در این حوزه وجود دارند، امری مثبت و امیدوارکننده است چراکه آشنایی یک دانشجو با فضای کنونی، میتواند پیشبینی و طراحی فضای آتی را در بحث تکنولوژی به وجود آورد.
محمدخانی همچنین در خصوص پراکندگی جغرافیایی مخاطبان و مشترکین زیستبوم مجازی درسا، گفت: نکته جالب توجه برای ما این است که استان تهران در فهرست دارندگان کمترین تعداد از مخاطبین ما هستند و بیشترین کاربران ما در استانهای شیراز و خوزستان و ... هستند که البته موضوعی قابل تامل و تحقیق است.
همافزایی با درسا سودمند است
در ادامه این هماندیشی، مسئول گروه فرهنگ و دولت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات به ارتباط دانشجویان این رشته با فعالیت درسا اشاره و اظهار کرد: دانشجویان رشته فرهنگ و ارتباطات، درسی به نام وسایل ارتباط جمعی دارند که در آشنایی با این وسایل، فضای مجازی را هم مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند تا درک جامعی از تاریخچه اینترنت و آینده آن پیدا کنند و قصد داریم با این محورهای آموزشی، آنها را به افراد تاثیرگذار در جامعه تبدیل کنیم.
دکتر محمدصادق نصرالهی با بیان اینکه در رشته معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، سه حوزه مطالعاتی فرهنگشناسی، ارتباطشناسی و دینشناسی با یکدیگر تلفیق میشود، در تبیین فرهنگشناسی، تصریح کرد: نگاه و شناخت فرهنگ ایرانی-اسلامی میتواند به تولید و توزیع پیامهای مؤثر در فضای مجازی کمک کند و در نظر گرفتن فرهنگ مخاطب طبیعتاً میتواند اثرگذاری ارتباط را به طور قابل ملاحظهای افزایش دهد. به عنوان مثال انتخاب واژه فندق در برنامه فندقستان، قطعا با توجه به پیشینه فرهنگی بومی انتخاب شده است.
وی در رابطه با حوزه دوم خاطرنشان کرد: ارتباطشناسی و شناخت ماهیت و قواعد رسانهها نیز یکی دیگر از مباحثی است که دانشجویان در جریان آن قرار میگیرند و به این نکته اشعار مییابند که فرهنگسازی از طریق رسانههای مدرن از منطقی متفاوت از رسانههای سنتی تبعیت میکند و لازم است در یک کار فرهنگی-رسانهای به این تمایز توجه شود.
این استاد دانشگاه به شاخه سوم از مطالعات تحصیلی دانشجویان اشاره و اظهار کرد: معارف اسلامی، بحث دیگری است که دانشجویان رشته ارتباطات و فرهنگ دانشگاه امام صادق (ع)، واحدهای درسی قابل توجهی با همین مضمون را پشت سر میگذارند و متضمن جنبه محتوایی پیامرسانی رسانهای است.
مسئول گروه فرهنگ و دولت دانشگاه امام صادق تاکید کرد: از جهت این سه رویکرد، ما درسا را انتخاب کردیم چون هم در فضای مجازی کار میکند و هم حوزه کودک را محور کار خود قرار داده و هم اینکه توجه به زیستبوم فرهنگی ایران اسلامی مدنظر است.
نصرالهی با بیان اینکه رویکرد فرهنگی-ارتباطی به فضای مجازی برای دانشگاه امام صادق (ع) دارای حساسیت بالایی است، گفت: ما میتوانیم پایاننامههایی را با همین مضمون پوشش دهیم. چرا که ما پایاننامههای دانشجویان را برای مأخذ کتابخانه نمیخواهیم بلکه پایاننامههایی میخواهیم که ثمره جدی علمی و اجرایی داشته باشد..
وی در پایان عنوان کرد: پاسخگویی به نیازهای جمهوری اسلامی یکی از رسالتهای دانشگاه امام صادق (ع) است و همافزایی در این زمینه با درسا میتواند سودمند باشد.
همچنین پیش از جلسه هماندیشی، بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق ع از بخشهای فنی و محتوایی درسا انجام شد و توضیحاتی پیرامون رسالتها و فعالیتها و برنامکهای درسا ارائه شد.
انتهای پیام/