انتقاد از دیرکرد بخش خصوصی در پرداختها/ زیان ۳۰۰ میلیاردی راهآهن در بخش بار
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، نشست هماندیشی مدیرعامل و مدیران ارشد راهآهن جمهوری اسلامی ایران با شرکتها و انجمنهای ریلی در ساختمان مرکزی راهآهن برگزار شد و سعید محمدزاده مدیرعامل راهآهن در این نشست با اشاره همه حاضران به شکل شبانهروزی برای حصول رضایت از صنعت حملونقل ریلی تلاش میکنند گفت: راهآهن و بخش خصوصی از یکدیگر جدائی ندارند، بسیاری از متصدیان بخش خصوصی صنعت حملونقل ریلی سالها در شرکت راهآهن مشغول به خدمترسانی بودند.
وی با اشاره به اینکه هنوز صاحبان شرکتهای ریلی به دولت وابسته و درصد کمی بخش غیردولتی واقعی را تشکیل میدهند، افزود: متأسفانه در حال حاضر در صنعت ریلی مدیران دولتی حضور دارند که ضوابط دولتی بر آنها حاکم نیست و این امر آسیب زیادی را به صنعت حملونقل ریلی زده است.
مدیرعامل راهآهن با تأکید بر اینکه خصوصیسازی را بهشرط خصوصیسازی واقعی اقدامی بسیار مفید و مؤثر میدانم، اظهار کرد: در چنین شرایطی بخش خصوصی هر ضرر و زیانی را متعلق به خود میداند.
وی بابیان اینکه یکی از مشکلات راهآهن این است که صاحبسهم اصلی حاضر به حل مسئله خود نیست، تصریح کرد: باید بپذیریم که بیش از ۷۰ درصد شرکتهای خصوصی، خصولتی و حاکمیتی است.
محمدزاده خواستار تلاش همه شرکتهای فعال در صنعت ریلی بهمنظور رسیدن به حداکثر بازده شده و اثربخشی شد و درعینحال از تأخیر در اطلاعرسانی در موضوع تعرفه عذرخواهی کرد و گفت: متأسفانه همین رفتار نیز از جانب شرکتهای خصوصی با راهآهن انجام میشود.
مدیرعامل راهآهن با انتقاد از دیرکرد پرداختهای شرکتهای بخش خصوصی افزود: سهم شرکت راهآهن از حمل نقل بار کشور حدود ۲۰ درصد بوده است، که این سهم در سال ۹۲ به حدود ۹.۸ درصد تقلیل پیدا کرد، همچنین تناژ حمل شده در سال ۹۲، ۳۲ میلیون تن بوده است، این در حالی است که سالهای زیادی از خصوصیسازی میگذرد.
وی با اشاره بر اینکه اوضاع مدیریت راهآهن مانند مدیریت هوای شهر تهران است، اظهار داشت: همه ما میدانیم که در این وضعیت و نتیجه کار سهیم هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راهآهن، در سال ۹۲، ۳۲ میلیون تن بار، در سال ۹۵ ۴۰ میلیون تن بار حمل شده است تصریح کرد: از سال ۹۲ به قبل رنج بار حمل شده روی ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن حمل بار بوده است، که درنتیجه زحمات همکاران صنعت ریلی ۸ میلیون تن افزایش یافت.
وی متوسط سهم حق دسترسی راهآهن در بخش باری را ۵۷ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر متوسط سهم دسترسی ما در بخش باری زیر ۲۰ درصد رسیده است.
محمدزاده افزود: همچنین بر اساس تمام گزارشها مستند، در طی ۴ سال گذشته درآمد راهآهن ثابت بوده است. علاوه بر این هزینههای راهآهن که اکثراً کارکنانی است، متوسط بر اساس قوانین کشوری سالی ۱۹.۴ درصد افزایشیافته است.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به اینکه ما حق دسترسی را از دولت گرفتهایم گفت: بر اساس گزارشهای سازمان حسابرسی در سال ۹۵، راهآهن ۷۹۰ میلیارد تومان در حوزه مسافری هزینه کرده است و در غیر این صورت باید برای هر مسافرکیلومتر ۶۳.۵ تومان باید اضافه کنیم.
زیان ۳۰۰ میلیاردی راهآهن در بخش بار
وی افزود: همچنین در حوزه بار حدود ۳۰۰ میلیارد تومان زیان داشتیم.
محمدزاده با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی کشور باید نسبت به دولت واقعبین باشیم گفت: اعتبارات عمرانی راهآهن جمهوری اسلامی، در پیوست بودجه حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که از این سهم حدود ۷۰۰ میلیارد تومان آن اعتبارات طرحهای کارگری و ۸۰۰ میلیارد تومان برای طرحهای توسعهای باقی میماند که تخصیص نقدی راهآهن از آن زیر ۲۰ درصد و غیر نقدی ۵۰ درصد بوده است.
وی افزود: اعتبارات عمرانی ما در سال ۹۷ به ۱۱۰۰ میلیارد رسیده است که اگر بخش کارگری از آن حذف شود اعتبارات توسعه ما به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه در ماده ۷۰ بهعنوان قانون رسمی مجلس ۱۰ درصد از حق فروش گازوئیل بهحق دسترسی راهآهن اختصاصیافته است اظهار داشت: متأسفانه تاکنون یک ریال از این مبلغ را دریافت نکردهایم؛ بنابراین اگر چشممان به دست دولت باشد، کماکان به نتیجهای نمیرسیم.
انتهای پیام/