دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1394 - 11:47

معاون درمان تامین اجتماعی: بیشتر بدهی‌ خود را به مراکز درمانی پرداخت کرده‌ایم

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد که این سازمان بخش عمده ای از بدهی های خود را به مراکز درمانی پرداخت کرده است.
کد خبر : 24014

به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمدعلی همتی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با عنوان «بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی لطمه‌ای جدی به طرح تحول نظام سلامت می‌زند»، گفت: وقتی مدیریت جدید، سازمان تامین اجتماعی را تحویل گرفت این سازمان حدود 9 ماه به مراکز درمانی و داروخانه ها بدهکار بود.


وی افزود: در سال 1393 بیمه تامین اجتماعی توانست 16 ماه پرداختی داشته باشد.
همتی با تاکید براینکه سازمان تامین اجتماعی هم اکنون حدود دو تا سه ماه بدهکاری دارد، گفت: این سازمان توانسته بدهی خود را تا حدود زیادی پرداخت کند و باقیمانده بدهی پس از بررسی اسناد پزشکی به طرف های قرارداد پرداخت می شود.
معاون درمان تامین اجتماعی با حمایت از طرح نظام تحول سلامت اظهار کرد: طبق قانون تامین اجتماعی، این سازمان دو ماه فرصت دارد بدهی خود را با داروخانه ها و مراکز درمانی پس از بررسی اسناد تسویه کند؛ اما این در صورتی است که این مراکز نیز به موقع اسناد خود را ارایه کنند.
وی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی توانسته رضایت طرف‌های خود را جلب کند، افزود: در برخی موارد تامین اجتماعی پرداخت علی‌الحساب داشته است؛ با این حال سازمان تامین اجتماعی با بررسی همه اسناد اقدام به تسویه حساب خواهد کرد.
همتی با یادآوری اینکه این سازمان بیش از 90 هزار میلیارد تومان از دولت‌های گذشته تاکنون طلبکار است، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم نیز بیش از 15 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهی دارد که باید این مبالغ وصول شود.
معاون درمان تامین اجتماعی با بیان اینکه حدود سه هزار میلیارد تومان برای طرح تحول نظام سلامت پیش‌بینی شده است، افزود: این سازمان بودجه ای از دولت دریافت نمی کند بلکه از طریق وصول بیمه از بیمه‌گزاران، اقدام به فعالیت می‌کند که باید این مهم نیز ساماندهی و مبالغی که از بیمه‌گزاران کسر می شود به موقع به حساب سازمان واریز شود.
وی در عین حال افزود: تاکنون هیچ بیمار تامین اجتماعی در بستری و عملیات بیمارستانی جهت درمان یا جراحی با مشکل مواجه نشده است.
وی گفت: اگر تاکنون مراکز آموزش پزشکی و درمانی مشکلی در مطالبات خود دارند، این مراکز نتوانسته اند اسناد خود را با طرح جدید مطابقت دهند، با این حال تامین اجتماعی به این مراکز نیز پرداخت علی الحساب داشته است.
سیدامیرحسین قاضی زاده نماینده مجلس نیز در این برنامه گفت: پیش از این، بیمه ها زیر نظر وزارت بهداشت اداره می شدند که با قوانین اخیر، بیمه گرها زیرنظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می کنند.
وی افزود: بیمه‌ها به نوعی خود را به بنگاه های اقتصادی تبدیل می کنند و سعی دارند نهایت بهره و استفاده را در این بخش کسب کنند که با ماهیت اصلی بیمه فاصله دارد.
وی با تاکید بر اینکه قوانین برای منابع مالی پایدار بیمه‌ها زیاد است، گفت: با این حال عزمی برای اجرای این قوانین وجود ندارد و تاکنون این قوانین اجرایی نشده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تایید زیان‌ده بودن برخی بیمه‌ها، افزود: باید 22 صندوق بیمه در کشور تجمیع شود و صندوق بیمه واحدی در این زمینه فعالیت کند.
وی افزود: در برنامه‌های کلان و برنامه پنجم کشور، همه قوانین برای خدمت به مردم پیش‌بینی شده است؛ طرح نظام سلامت نیز برای این مهم تدوین شده تا به مردم خدمت‌رسانی بیشتری شود.
«ایرج حریرچی» قائم مقام وزیر بهداشت و درمان نیز در این برنامه گفت: بیمه تامین اجتماعی در سال 1393 بیش از 60 درصد بدهی‌های خود را به مراکز درمانی و داروخانه های کشور پرداخت کرد.
وی افزود: در حال حاضر تامین اجتماعی حدود 40 درصد بدهی به مراکز درمانی و داروخانه ها دارد و این مبالغ را باید هرچه زودتر پرداخت کند تا طرح تحول نظام سلامت با مشکل روبرو نشود.
حریرچی ادامه داد: طرح نظام تحول در حال حاضر در همه مراکز درمانی دولتی اجرایی شده و بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها طبق قانون وظیفه دارند به مردم خدمات‌رسانی کنند.
وی افزود: برای اینکه نظام خدمات رسانی به مردم افزایش یابد بهتر است بیمه گزارها زیرنظر وزارت بهداشت فعالیت داشته باشند.
«فریدون نوحی» رییس بیمارستان شهید رجایی نیز در این برنامه با قدردانی از عملکرد سازمان تامین اجتماعی گفت: بهتر است بیمه ها در پرداخت بدهی خود به بیمارستانها سریعتر اقدام کنند تا این مراکز درمانی بتوانند از عهده هزینه های بیمارستانی برآیند.
وی افزود: وقتی پرداخت بیمه ها با تاخیر مواجه می شود، بیمارستان ها نیز در پرداخت مطالبات کارکنان بیمارستانی با مشکل مواجه می شوند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب