دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1394 - 12:10
در همایش پرسش مهر پانزدهم مطرح شد؛

واکنش جهانگیری به استیضاح فانی: بی‌انصافی است/ پرسش مهر بحران آب را به درون خانواده‌ها برد

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش با توجه به کمبود‌های این وزارت‌خانه و منابع باید مورد تقدیر قرار گیرد، گفت: استیضاح وزیر آموزش و پرورش بی‌انصافی است.
کد خبر : 23393

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در همایش کنگره ملی پرسش مهر پانزدهم در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد، با بیان اینکه به دلایل مختلفی در سال‌های 90، 91 و 92 دچار تحریم‌های ظالمانه شدیم، اظهار کرد: در پی این تحریم‌ها در داخل کشور به دلیل سوء مدیریت مشکلات روز افزون بر ملت حاکم شد و شرایط به گونه‌ای رقم خورد که وضعیت اقتصادی به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کرد.


وی افزود: دولت در مدیریت موفق نبود و مردم نسبت به آینده و کارآمدی مدیران تردید پیدا کرده بودند.


جهانگیری با تاکید براینکه سرانجام در 24 خرداد سال 92 گره به دست مردم باز شد، افزود: ما در این تاریخ موفقیتی را در داخل و در سطح بین‌الملل رقم زدیم و آن مستند این نمایش بود که ما می‌خواهیم آینده کشورمان را با تدبیر و نیروی کارآمد رقم بزنیم و البته در این بین نیز با دنیا تعامل خواهیم کرد و بر مشکلات فائق خواهیم آمد.


اتکا بودجه دولت به نفت باید کاهش یابد


معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته اتکا درآمد دولت به نفت زیاد شده است، عنوان کرد: قیمت نفت در سالی که گذشت بین 20 تا 30 درصد کاهش یافت و این نیز در بودجه دولت تاثیرگذار بود اما دولت تلاش کرد این آثار را مدیریت کند تا مردم کمتر مشکلات را احساس کنند.


جهانگیری با بیان اینکه دولت با استفاده از نخبگان در تلاش است تا حس دولت‌داری را در مردم تقویت کند، اضافه کرد: ما مدعی نیستیم که همه مشکلات را حل کرده‌ایم اما اصولی را در کشور تبیین کرده‌ایم که قابل دفاع باشد.


معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه باید اتکا دولت در بودجه بر منابع نفتی کاهش پیدا کند اضافه کرد: در سال‌های 89 و 90 روزانه ما بین دوتا 2 میلیون و 300 بشکه نفت صادر می‌کردیم و هر بشکه را بین 110 تا 120 دلار و در برخی از موارد تا 140 دلار نیز می‌فروختیم اما روزی که دولت را تحویل گرفتیم به دلیل تحریم‌ها میزان فروش نفت ما به یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرد.


جهانگیری ادامه داد: در سال 92 و در بخشی از سال 93 هر بشکه نفت را 105 تا 110 دلار نیزمی فروختیم اما از اواسط سال 93 باکاهش شدید قیمت نفت روبرو شدیم به گونه‌ای که اوایل امسال هر بشکه نفت را حدود 50 دلار فروختیم و این موجب شد که درآمد دولت کاهش پیدا کند.


وی به زمانی که در سال 92 دولت را تحویل گرفتند اشاره کرد و گفت: در تیرماه سال 92 وقتی دولت را تحویل گرفتیم تازه در آن زمان بود که بودجه را در مجلس تعیین کرده بودند زمانی که من خود نیز در دوره جنگ در مجلس به عنوان نماینده حضور داشتم ما تا ساعات پایانی 29 اسفند هر سال تلاش می‌کردیم تا بودجه را برای صبح یک فروردین سال جدید به صورت کامل مشخص کنیم.


وی ادامه داد: در بودجه سال 92 بودجه کل کشور 210 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که از این میزان 14 هزار و 700 میلیارد تومان را به آموزش و پرورش اختصاص داده بودند در جلسات اولیه دولت متوجه شدیم که این بودجه غیر واقعی است و لایحه‌ای را به مجلس تحویل دادیم که بر اساس آن بودجه کل کشور در سال 92، 150 هزار میلیارد تومان بیشتر نخواهد بود. البته در همان سال ما نیز دو هزار میلیارد تومان بیشتر به بدنه آموزش و پرورش تزریق کردیم.


جهانگیری تصریح کرد: در سال 93، 20 هزار میلیارد تومان و در سال 94، 25 هزار میلیارد تومان بودجه برای آموزش و پرورش در نظر گرفته‌ایم البته در این میان برای رتبه بندی فرهنگیان که از مهر سال جاری اتفاق می‌افتد یک میلیارد و 350 میلیون تومان در نظر گرفته ایم و این بودجه در سال بعد سه هزارو 500 میلیارد تومان خواهد بود.


آموزش و پرورش فرهنگساز است


وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش آینده و فرهنگ هر کشور را رقم می‌زند، اضافه کرد: این وزارتخانه از اصلی‌ترین نهادهای کشور است و همه خانواده‌ها با آن نیز در ارتباط هستند.


معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به تربیت نیروی انسانی می‌پردازد، گفت: این دولت نیز تلاش کرد وزیری را از داخل نیروهای آموزش و پرورش انتخاب کند تا دانش و تجربه زیادی در این خصوص داشته باشد.


جهانگیری با بیان اینکه دولت دو وزیر را به مجلس در ابتدا پیشنهاد کرد، افزود: در مرحله اول دکتر نجفی که سابقه خوبی بین فرهنگیان داشتند به مجلس معرفی شدند که البته مورد قبول مجلس واقع نشد و در مرحله بعدی دکتر فانی با سابقه درخشانی که در زمینه فعالیت در آموزش و پرورش داشتند، توانستند از مجلس رای اعتماد بگیرند و طی این دو سال اقدامات بی‌شماری را انجام دادند.


وی بیان کرد: گاهی اوقات در جلسات دولت وقتی از برنامه‌های محوری که دکتر فانی انجام داده است صحبت می‌شود موجب تحسین همه دستگاه‌ها را فراهم می‌کند اینکه در واقع عده‌ای تصور می‌کنند نمی‌شود همه این کارها را انجام داد پس باید کارهای ایشان را قابل تقدیر بدانیم.


حساسیت درباره آب باید افزایش یابد/ تحریم‌ها بر آب آشامیدنی هم اثرگذار است


معاون اول رئیس جمهوری در ادامه به مشکلات کمبود آب در کشور اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری با پرسش در خصوص آب این مشکل را بین خانواده‌ها برد و این حساسیت را به وجود آورد که ایران امروز و آینده نیز در خصوص کمبود آب با چالشی جدی روبرو است.


وی با اشاره به اینکه منابع آب به دلایل متعدد با کاهش روبرو هستند و این موضوع نگران کننده است، عنوان کرد: آثار ناگوار این کمبود هم بر روی آب و کیفیت آن تاثیر مستقیم دارد و هم آثار غیر مستقیم زیست محیطی و توسعه پایدار را با خود به همراه دارد.


جهانگیری ادامه داد: عده‌ا‌ی به کنایه می‌گویند، مگر تحریم‌ها بر روی آب آشامیدنی مردم هم اثر گذاشته است آنها با خود فکر می کنند که آب از چاه و یا قنات تامین می‌شود و برای آن هیچ مشکلی وجود ندارد اما همه باید بدانند که برای تامین آب شرب یک شهر بزرگ باید کارهای علمی پیچیده انجام شود.


جهانگیری با تاکید بر اینکه 5 سد در اطراف تهران وجود دارد اما ده‌ها تصفیه‌خانه و تونل و لوله اتصال برای تامین آب شرب مردم تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد بیان کرد: در خصوص تامین آب در تهران با مشکل اساسی روبرو هستیم و همواره در این مورد دغدغه داریم که از کجا می‌توانیم آب شرب را برای مردم تهران تامین کنیم.


وی ادامه داد: در شهر اصفهان 5 تونل حفر شده و بر روی یکی از آنها حدود 23 سال است که کار می‌شود تا بتوانیم آب کارون را به اصفهان منتقل کنیم تا مردم اصفهان بتوانند از آب شرب آن استفاده کنند که همه این فعالیت‌ها به سازه‌هایی بسیار پیچیده نیاز دارد.


معاون اول رئیس جمهوری تاکید کرد: چندی پیش به کردستان رفته بودم در آنجا قبلا سدی ساخته شده بود به اسم قشلاق که آب مردم را تامین می‌کرد اما متاسفانه در حال حاضر برای تامین آب از طریق این سد با مشکل روبرو شدیم و در این بین مجبور شدیم تونل‌هایی را حفر کنیم تا مردم بتوانند در سنندج از آب شرب استفاده کنند.


جهانگیری با تاکید بر اینکه آب شرب بخش وسیعی از شرق کشور باید از طریق دریای عمان و خلیج فارس تامین شود، اضافه کرد: تصفیه هر متر مکعب آب بسیار گران تمام می شود ما نباید کارهایی را که در این زمینه صورت می گیرد کوچک جلوه دهیم.


وی به مشکل ذخیره گندم در سال 92 اشاره و اظهار کرد: در سال 92 با مشکل ذخیره برخی از کالاهای اساسی از جمله گندم مواجه بودیم برای مثال در یکی از شهرها مردم تنها برای سه روز ذخیره گندم داشتند اما هم اکنون که من در خدمت شما هستم فصل برداشت گندم است و ما برای مردم 200 روز گندم ذخیره در پیش داریم.


وی ادامه داد: تلاش کردیم کشور را به جهت ذخیره کالاهای اساسی به گونه‌ای هدایت کنیم که خانواده‌ها دچار دغدغه در این زمینه نشوند.


جهانگیری خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری عنایت کاملی به دولت و تیم مذاکره کننده دارند و ما علاقه‌مند هستیم با گفتمان تحریم ها را برطرف کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته