دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شریعتی‌نیاسر در دیدار با معاون یونسکو تاکید کرد:

لزوم ارتقای همکاری‌های علمی، فرهنگی میان ایران و یونسکو

معاون آموزشی وزارت علوم در دیدار با معاون آموزش یونسکو، ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های فعالیت آن سازمان از جمله آموزش، فرهنگ، علوم و ارتباطات را تشریح کرد.
کد خبر : 228349

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتی‌نیاسر که برای شرکت در سی و نهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس به سر می‌‌برد، در این دیدار به بیان تجربه‌های ارزنده و پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه آموزش پرداخت و بر آمادگی کشورمان در زمینه تبادل این تجربه‌ها با سایر کشورهای جهان بویژه از مسیر یونسکو تاکید کرد.


او در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت آموزش اشاره کرد و آن را به لحاظ تربیت نیروهای انسانی کارآمد و اخلاق‌مند برای آینده جامعه، حتی مهم‌تر از آموزش عالی دانست.


شریعتی‌نیاسر در ادامه با اشاره به اینکه اکنون در جمهوری اسلامی ایران تعداد 4.5 میلیون دانشجو و بیش از 80 هزار نفر هیات علمی به فعالیت‌های علمی و آموزشی اشتغال دارند، ادامه داد: «بیش از 55 هزار دانشجوی خارجی و حدود 900 هزار دانش‌آموز افغانی در ایران در حال تحصیل هستند که این موضوع در میان همه کشورهای جهان پدیده‌ای منحصر به فرد است.»


او افزود: «برنامه جامع ده ساله آموزش کشور تحت عنوان آمایش آموزش عالی که حاصل کار تعداد زیادی از استادان و کارشناسان این حوزه است، در حال اجراست و می‌تواند به عنوان الگویی برای برنامه‌ریزی کشورهای منطقه در حوزه آموزش مورد بهره‌برداری قرار گیرد.»


معاون آموزشی وزیر علوم در پایان با تاکید بر نقش به سزایی که دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران می‌تواند در ارتقای همکاری‌های موجود میان جمهوری اسلامی ایران و یونسکو ایفا کند، بر لزوم تقویت این مرکز تاکید کرد.


شریعتی افزود: «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در راستای همکاری‌های مشترک تعدادی بورس تحصیلی از طریق دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، به متقاضیان واجد شرایط در کشورهای محروم اعطا کند.»


کیان تانگ، معاون آموزش یونسکو در این دیدار نیز بر ضرورت ارتقای همکاری‌های یونسکو و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه آموزش عالی تاکید کرد و ادامه داد: «اهداف بین‌المللی در حوزه آموزش به عنوان اصول و رهنمودهای کلی مطرح بوده و هر یک از کشورهای عضو می‌توانند با در نظر گرفتن استراتژی های ملی و شرایط داخلی خود، از این اصول کلی بهره مند شوند و لذا اعتقاد داریم در یونسکو هیچ برنامه‌ای را نباید به کشورها تحمیل کرد.»


او افزود: «از پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مرتبط با آموزش مطلع هستیم و لذا تجربیات ایران برای کشورهایی که در عرصه آموزش، عقب افتاده هستند، قابل استفاده است و یونسکو نیز آمادگی دارد در انتقال این تجربیات از ایران به سایر کشورهای عضو همکاری کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب