دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1396 - 09:26
رهایی در نشست اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد خبر داد:

راه‌اندازی رشته‌های تحصیلات‌تکمیلی با رویکرد میان رشته‌ای

اولین نشست اعضای شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 222767

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علیرضا رهایی در این جلسه که با حضور محسن نفر معاون علوم پزشکی، بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری، امیررضا شاهانی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش، مدیران کل این حوزه و معاونان آموزشی در مناطق 10 گانه طرح آمایش سرزمین برگزار شد، به سند آمایش آموزش عالی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اشاره کرد و گفت: این سند دارای ویژگی‌هایی چون توسعه استانی، تحلیل وضعیت موجود هر استان از حیث تقاضا و عرضه آموزش عالی و توجه به اسناد بالادستی توسعه استانی و تحلیل وضعیت موجود با نگاه به آینده است.


او توجه به موقعیت اقلیمی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی، در نظر گرفتن نیاز استان به نیروی ماهر، جابجایی نیروی انسانی، با صرفه بودن آموزش و همچنین پرهیز از موازی کاری را از دیگر ویژگی‌های سند آمایش آموزش عالی برشمرد.


معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، بسترسازی و کمک مؤثر به تحقق اهداف سند چشم انداز کشور در افق 1404 و سند علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور را از نتایج مورد انتظار طرح آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی دانست و افزود: تحقق عدالت آموزشی و در دسترس قرار دادن آن برای هم‌میهنان منبطق بر اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور هدف دیگر این طرح است.


رهایی ادامه داد: شناسایی و معرفی استراتژی‌های توسعه کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روشن کردن موقعیت و نقش آموزش عالی در ایجاد تعادل بین جمعیت و فعالیت در سطح مناطق مختلف و تأثیر آن بر فعالیت‌های دیگر از جمله نتایج اجرای طرح آمایش آموزش عالی است.


او با اشاره به شکل گیری شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی در سازمان مرکزی، واحدها و مراکز آموزشی و دانشکده‌ها، گفت: برآورد ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در دورههای تحصیلات تکمیلی و ارائه آن به شورای دانشگاه و بررسی کیفیت آموزشی دوره‌های تحصیلات تکمیلی از وظایف این شوراست.


معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، تعیین سیاست‏‌ها، راهبردهای توسعه آموزش عالی متناسب با اسناد بالادستی، تصویب سیاست‏های هماهنگ‏سازی توسعه برنامه‏های آموزشی و درسی متناسب با مزیت‏های نسبی و اعلام نظر درباره آیین‏نامه‏های آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را از دیگر وظایف شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی برشمرد.


او بر بازمهندسی رشته‌های تحصیلی برای حل مشکلاتی نظیر وجود رشته‌های موازی در واحدها و مراکز آموزشی مجاور، توسعه کمی غیرضروری تحصیلات تکمیلی و... تأکید کرد و افزود: توسعه و جابجایی عدالت محور رشته‌ها، استفاده حداکثری از امکانات و منابع دانشگاه، تعیین مأموریت برای واحدها و راه اندازی رشته‌های تحصیلات تکمیلی با رویکرد میان رشته‌ای و علوم و فناوری‌های نوین از دیگر اهداف توسعه و بازمهندسی هدفمند رشته‌هاست.


معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: فرآیند ساماندهی رشته محل‌های دانشگاهی براساس شناخت و تحلیل وضع موجود واحدها و مراکز آموزشی و همچنین بررسی ترکیب اعضای هیأت علمی هر رشته انجام می‌گیرد.


رهایی با تاکید بر اهمیت عملکرد گروه‌های آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مدیران گروه باید خیلی جدی، تخصصی و قانونمند به وظایف خود عمل کنند، چرا که نقش مهمی در ارتقای سطح آموزش دارند.


دکتر نفر نیز در این جلسه بر اهمیت آموزش در علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: علوم پزشکی چون با جان انسان سروکار دارد، از حساسیت بیشتری برخوردار است.


او افزود: دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد در پذیرش رشته‌‎های تخصصی دانشگاه‌های دولتی نمرات خوبی کسب می‌کنند و این نتیجه آزمون‌های مختلفی است که در دوران تحصیل برای این دانشجویان برگزار می‌شود.


دکتر رنجبر نیز گفت: طرح‌های توسعه کلان پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تدوین و برنامه‌ریزی است و بزودی ارائه می‌شود.


در ادامه این نشست دکتر امیررضا شاهانی به ارائه گزارشی از طرح ساماندهی آزمون متمرکز جامع دوره دکتری تخصصی و برگزاری مصاحبه دوره دکتری تخصصی به صورت منطقه‌ای پرداخت و دکتر علیرضا وحیدی مدیر کل امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز توضیحاتی را درباره ساختار و وظایف شورای گروه، شرح وظایف مدیران گروه‌های آموزشی ارائه کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته