گلایه وزیر بهداشت از سهمیههای مصوب مجلس برای ورودی رشتههای پزشکی
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، سید حسن هاشمی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: محققان سالهای نه چندان طولانی، تاسیس دانشگاه را به چهار نسل تقسیم میکنند؛ شاخص نسل اول، ارائه مدرک بوده و تعداد فارغ التحصیلان، نشانه فعالیت و رتبه دانشگاهها محسوب میشده و عمر این دوره پس از جنگ جهانی دوم به پایان رسیده است. در نسل دوم تا دهه 1960 ادامه داشت، شاخص فعالیت دانشگاهها تولید علم از طریق نوشتن مقالات بود. در دانشگاههای نسل سوم، فناوری مورد توجه قرار گرفت و دانشگاه، نقش خود را در تولید ثروت ایفا کرد و عمر آن تا سال 2000 بود اما هم اکنون نقش دانشگاههای نسل چهارم، تولید رفاه تعیین شده و دانشگاهها حرکت خود را به این سمت و سو آغاز کردهاند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: جایگاه و نقش دانشگاهها، تلاش برای ساختن جامعهای آگاه، ثروتمند و دارای رفاه اجتماعی از طریق تربیت نیروهای ارزشمند، تولید علم و دانش برای توسعه و ارتقای فرهنگ جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی است.
هاشمی با بیان اینکه متاسفانه باید بپذیریم که در کشور ما هنوز هم عمده فعالیت و تلاش بسیاری از مراکز آموزش عالی، افزودن رشتهها و دادن مدرک هستند، افزود: بر مدیریت ارشد کشور است که ضمن سیاستگذاری و تامین زیرساختهای لازم، حرکت با شتاب و البته با دقت لازم برای رسیدن به دانشگاههای نسل سوم و چهارم را در دستور کار قرار دهد تا در حداقل زمان بتوانیم نسبت به تصحیح مسیر و جبران عقب ماندگیها اقدام کنیم.
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر نقش مهم وزارت بهداشت در آموزش عالی کشور، یادآور شد: نظام سلامت با بهره مندی از 19 هزار عضو هیات علمی در بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور، تربیت حدود 200 هزار دانشجو، تولید یک سوم دانش و تربیت نیروی متخصص را بر عهده دارد.
وزیر بهداشت از طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی به عنوان یکی از مهمترین برنامههای وزارت بهداشت در دولت یازدهم یاد کرد و گفت: این برنامه از اواخر سال 94 آغاز شد و آینده نگری و رسیدن به مرجعیت علمی در آموزش پزشکی، حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم و چهارم، آموزش پاسخگو و عدالت محور، آمایش سرزمینی، اعتلای اخلاق حرفهای، بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی و توسعه آموزش مجازی از مهمترین محورهای آن است.
هاشمی یکی از مهمترین وظایف دست اندرکاران آموزش در کشور را استعدادیابی و پرورش استعدادهای جوان در راستای ارتقای سطح علمی کشور دانست و افزود: شرایط پسابرجام، فرصت مناسبی را برای کشور فراهم کرده که در این فضا میتوان با تعاملات گسترده علمی، زمینه را برای ارتقای جایگاه کشور و رشد علمی استعدادهای جوان فراهم کرد.
وزیر بهداشت به چالشهای پیش روی آموزش عالی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: فشار سنگین امور اجرایی در حوزه بهداشت و درمان، توان مدیریتی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی را به شدت به خود جلب میکند که این موضوع بر تحقیقات و تولید علم در حوزه سلامت، اثر جدی دارد همچنین کمبود منابع، نیازها و خدمات روز افزون حوزه درمان و بهداشت و نیز کمبود فضای بیمارستانهای آموزشی، یکی از مهمترین تهدیدات مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت است.
هاشمی اضافه کرد: توجه ناکافی در حوزه آموزش عالی به وزارت بهداشت، باعث شده دانشگاههای علوم پزشکی متناسب با جایگاه علمی خود از منابع انسانی و مالی برخوردار نباشند. متاسفانه به دلیل بی تدبیری ما، کشورهای پیشرفته با مهیا کردن بستر لازم، بهترین و مستعدترین نیروهای انسانی را از سراسر جهان به ویژه از کشورهای در حال توسعه جذب کرده و با استفاده از این ظرفیت ارزشمند این منابع انسانی، مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی میکنند.
وزیر بهداشت یادآور شد: یکی از چالشهای عدم دستیابی به دانشگاههای نسل سوم و چهارم، وجود سهمیههای متعدد به ویزه سهمیههای مصوب در مجلس شورای اسلامی است به طوری که تفاوت معنی داری در رتبههای ورودی به دانشگاهها دیده میشود. تفاوت رتبهها در یک کلاس درسی در گروه پزشکی، گاهی بیش از 60 هزار رتبه است و با دستور رئیس جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گروهی ماموریت یافتند تا با بررسی سهمیههای مختلف، زمینههای اجرای عدالت آموزشی در کشور فراهم شود.
وزیر بهداشت اظهار کرد: امیدوارم دانشگاه فضایی پرنشاط باشد برای آموختن، تبادل افکار، تضارب آرا و آزاد اندیشی. فضایی که نه تنها عالم و اندیشمند، که انسان به معنای تامّ و تمام آن تربیت کند.
هاشمی یادآور شد: فراموش نکنیم که نیروی انسانی، بهویژه محققان و دانشمندان و نخبگان، ثروت حقیقی هر کشور هستند و داشتن تعامل مثبت با آنها، مهمترین عامل در حفظ این ثروتِ بیهمتاست. امیدورم مسئولان ارشد نظام هم باور کنند که دانشگاه، تنها احترام میخواهد و آرامشی که در پناه آن بتواند به سوی مرزهای دانش حرکت کند؛ آن چنان که فاصله خود را با دانشگاههای معتبر جهان به حداقل برساند و با آنها در عرصه علم و اندیشه، به رقابت بپردازد.
وزیر بهداشت گفت: امیدوارم با تلاشی بیشتر، همدلی و بهرهگرفتن از خرد جمعی، بتوانیم زمینه نخبهپروری و کشف و رشد استعدادهای میهن را فراهم کنیم تا شاهد پیشرفت روزافزون ایران عزیز و سربلندی و نامآوری ایرانیان آگاه، اندیشمند و شریف در رشتههای مختلف باشیم. به امید آن روز پرشکوه.
انتهای پیام/