دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1396 - 17:29
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با آنا خبر داد:

تذکر 69 نماینده مجلس به رئیس‌جمهور در خصوص محصولات تراریخته/ دولت به مصوبات قانونی احترام بگذارد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه براساس قانون، مصرف محصولات تراریخته باید در کشور تنها در زمینه تحقیقات علمی باشد، گفت: از دولت می‌خواهیم به مصوبات قانونی احترام بگذارد.
کد خبر : 218359

علی وقفچی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، با اشاره به تذکر امروز 69 نفر از نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور درخصوص مصرف محصولات تراریخته در کشور، اظهار کرد: براساس صراحت قانونی باید محصولات تراریخته در حد تحقیقات و اگر احیانا نیاز باشد از مبادی قانونی مورد مصرف قرار گیرد.


وی ادامه داد: اما متاسفانه این قانون رعایت نمی‌شود و نمایندگان مجلس مصر هستند تا این قانون رعایت شود.


سخنگوی کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: در سفری که به ایرلند داشتیم، با وزیر کشور ایرلند، دانشگاه‌ها در این زمینه‌ نیز بحث و گفت‌وگو کردیم و مجامع علمی این کشور ورود و مصرف کالاهای تراریخته را ممنوع اعلام کردند و فقط در زمینه موارد تحقیقاتی و بحث‌های علمی از محصولات تراریخته استفاده می‌شود، اما در ایران متاسفانه این‌گونه نیست.


وقفچی با اشاره به اصرار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر بی‌ضرر بودن محصولات تراریخته و دفاع تمام قد از این محصولات، توضیح داد: انتظار داریم با توجه به تهدیدات محصولات تراریخته، دولت نیز به مصوبات قانونی احترام بگذارد و با قاطعیت تمام مقابل سودجویان در این زمینه بایستد، زیرا این موضوع سلامتی مردم را تهدید می‌کند.


وی با بیان اینکه 69 نفر از نمایندگان مجلس تذکر را امضا کردند، اضافه کرد: شاید اگر وقت مناسبی وجود داشت، 200 نفر از نمایندگان مجلس نیز این تذکر را امضا می‌کردند.


سخنگوی کمیسیون کشاورزی بیان کرد: سطح آگاهی افراد نسبت به این موضوع حائز اهمیت است، اما در کشورهایی که شاخصه‌های بهداشتی در سطح عالی قرار دارد، استفاده از محصولات تراریخته رد شده است.


وی در پاسخ به این سوال که اگر تذکر داده شده موثر واقع نشود، قدم بعدی مجلس چیست؟ گفت: روال این است که ابتدا سوال نسبت به این موضوع مطرح می‌شود و اگر نتیجه نداد وزیر مربوطه استیضاح می‌شود، اما اهمیت این موضوع برای نمایندگان هم مورد توجه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته