دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیشی گرفتن ایران بر عراق در برداشت از میادین نفتی مشترک

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت تاکید کرد که ایران در برداشت نفت از میادین مشترک با عراق جلوتر است.
کد خبر : 21490

عبدالرضا حسین‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر لزوم استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی برای توسعه صنعت نفت در سال جدید گفت: از دو سال گذشته با اتخاذ این رویکرد سعی شد قطعات صنعت نفت کشور از طریق تولید کنندگان داخلی تامین شود تا علاوه بر کمک به این صنایع از خروج ارز و اتلاف هزینه‌ها جلوگیری کنیم.


وی تصریح کرد: بر همین اساس سال گذشته بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز میدان آزادگانی جنوبی را از طریق تولیدکنندگان بومی تامین کردیم و طبق برآوردها، هزینه‌های ما در این بخش به شدت کاهش یافت.


مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت درباره وضعیت میدان‌های مشترک نفتی نیز اظهار کرد: هم‌اکنون در حال پیگیری تامین سرمایه برای میدان‌های نفتی آذر و چنگوله هستیم که با کشور عراق مشترک است.


به گفته او میدان نفتی آذر از طریق صندوق‌های انرژی تامین سرمایه می‌شود و میدان چنگوله نیز از طریق سرمایه‌گذار منابع خود را دریافت خواهد کرد.


وی با اشاره به اینکه ایران ۵ حوزه نفتی مشترک با عراق در غرب کارون دارد، گفت: با همت و پشتکاری که در بهره‌برداری از این میدان صورت گرفت هم اینک از کشور رقیب‌مان در تولید پیش هستیم و تا کنون 35 میلیون بشکه نفت از این میدان برداشت شده است.


این مقام مسئول همچنین به میدان گازی کیش اشاره کرد و گفت: این میدان گازی تا سال آینده 25 میلیون لیتر به ظرفیت تولید روزانه گاز کشور می‌افزاید. همچنین برای فازهای 2 و3 این میدان گازی نیز به‌دنبال سرمایه‌گذار هستیم.


مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه نفت ایران در ادامه ابراز امیدواری کرد که بتوان با همکاری سازندگان داخلی دکل‌های حفاری مورد نیاز هرچه زودتر تهیه و تامین شود تا پروژه‌های در حال ساخت و توسعه با سرعت بیشتری به بهره‌برداری برسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته