تمرکز بر بستهبندی کالاهای صادراتی مصرفی از خزر تا خلیجفارس
محمدرضا ایزدیان مدیر کل دفتر برنامهریزی آمار و پژوهش توسعه تجارت ایران در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادیآنا با اشاره به اینکه خامفروشی مزیت اقتصاد ایران نیست، تاکید کرد: صادرات کالاهای بستهبندی از کشور با توجه به تنوع کالاهای تولیدی مصرفی از خزر تا خلیج فارس، پتانسیل فراوانی را برای ارزآفرینی در اقتصاد ایجاد کرده است.
وی افزود: بازاریابی برای کالاهای بستهبندی شده، نیازمند صرف انرژی فراوان از سوی بخشخصوصی و بخشهای اقتصادی دولتی است زیرا رقبای سرسخت و دارای برندی در این بازارها وجود دارند که بعضا کالاهای ایرانی را تحت نام برند تجاری خود در بازارهای بینالمللی بهفروش میرسانند.
این مقام آگاه در سازمان توسعه تجارت درباره میزان تجارت با قطر و ارزش ایجاد شده صادراتی آن نیز تاکید کرد: قطر یکی از جدیدترین بازارهای صادراتی است اما با توجه به تازه وارد بودن این کشور به مجموعه صادراتی ایران، برای تاثیرگذاری آمار صادرات کشور در این بخش نیازمند زمان هستیم تا آمار صادراتی گمرک به مجموعه آمارها افزوده شود.
مدیر کل دفتر برنامهریزی آمار و پژوهش سازمان توسعه تجارت ایران درباره صادرات میوه و سبزیجات ایران هم گفت: طی 6ماهه دوم سال، صادرات میوه و محصولات کشاورزی ایران به نسبت 6ماهه نخست سال با رشد قابل توجهی مواجه میشود بنابراین در ارزیابی آمار 6ماهه ابتدای سال نسبت به آمارهای سالانه با کاهش صادرات روبهرو میشویم اما محور ارزیابی میوه و سبزیجات، آمارهای سالیانهای است که منتشر میشود.
ایزدیان درباره کاهش صادرات غیرنفتی طی پنج ماهه نخست سال نیز مشکلات منطقهای را مقصر دانست و افزود: بازارهای پیرامونی ایران به دلایل مختلفی همچون کسری بودجه، مشکلات درآمدی و معیشتی با محدودیت واردات مواجه شدهاند که صادرات ایران را هم تحت تاثیر قرار داد؛ لازم به ذکر است که میزان تقریبی 60 تا 80درصدی نیاز واردات بسیاری از این کشور توسط ایران تامین میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آمارهای صادراتی ایران با توجه به افزوده شدن رشد 50درصدی معادن، پیشبینی رشد صادرات میوه و سبزیجات طی 6ماهه دوم سال و بسیاری از محصولات دیگر، کسری 6ماهه نخست امسال را جبران خواهد کرد.
انتهای پیام/