دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1396 - 09:15
در مقاله رئیس دانشگاه آزاداسلامی تویسرکان بررسی شد

تفسیر داده‌های میکروگرانی برداشت شده در محل احداث سد تلمبه‌ای سیاه‌بیشه

مقاله «برگردان داده‌های میکروگرانی برداشت شده در اطراف سد سیاه‌بیشه برای تعیین ساختارهای زیرسطحی در مسیر ساخت تونل» دکتر مجتبی بابایی استادیار گروه علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و رئیس واحد تویسرکان چاپ شد.
کد خبر : 209534

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رئیس واحد تویسرکان درباره مقاله خود گفت: «هدف از انجام این پژوهش، تفسیر داده‌های میکروگرانی برداشت شده در قسمت کوچکی از محل احداث سد تلمبه‌ای سیاه بیشه در شمال ایران برای تعیین کیفیت و نوع ساختار تشکیلات زیرسطحی در محل حفر تونلی است که به محدوده ریزشی برخورد کرده است.»


بابایی با بیان اینکه بعد از انجام پردازش و تصحیحات جذر و مد، رانه و هوای ­آزاد و بوگه و توپوگرافی، بی‌هنجاری بوگه محاسبه شده است، خاطرنشان کرد: «با استفاده از برازش چند‌جمله‌ای­‌های متعامد و به هنجار با داده‌های بی‌هنجاری‌های گرانی بوگه بدست آمده، آثار گرانی منطقه‌ای برآورد و سپس بی‌هنجاری‌های باقیمانده محاسبه شده‌اند.»


استادیار گروه علوم پایه دانشگاه آزاد واحد تویسرکان عنوان کرد: «سه بی‌هنجاری منفی در نقشه ‌گرانی باقیمانده شناسایی شده است. داده‌های گرانی این بی‌هنجاری‌ها با روش معکوس سازی سه‌بعدی، با بکار بردن نرم‌افزار گروت‌2 مدل­سازی شده اند.»


بنا به گفته بابایی نتایج حاصل از برگردان‌سازی داده‌ها، توزیع تباین چگالی بی‌هنجاری‌های جرمی سه بعدی بوده است که از آنها برش‌هایی افقی و مقاطع عمودی به موازات محورهای سه‌گانه مختصات کارتزین، انتخاب و به تصویر کشیده شده‌اند.»


وی بیان کرد: «این توزیع تباین چگالی‌های جرمی ترسیم شده در مقاطع سه گانه با استفاده از اطلاعات میدانی زمین‌شناسی و یک گمانه به ساختارهای مختلف زمین شناسی زیر سطحی نسبت داده شده اند. در روی مقاطع، نواحی بی‌هنجار با چگالی کم، به تشکیلات آهکی خرد شده، هوا زده و محتملا شامل آب نسبت داده شده است. این نواحی به علت نفوذ پذیری و تراکم کم از مناطق آسیب پذیر و ریزشی در حفر سازه تونل تشخیص داده می‌شوند. نواحی شناسایی شده با تباین چگالی جرمی بیشتر در روی مقاطع به وجود سنگ‌های آهکی متراکم یا سایر تشکیلات مقاوم‌تر مثل آذرین نفوذی با آسیب پذیری و خطر ریزش کمتر در ایجاد سازه تونل، نسبت داده شده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته