دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 شهريور 1396 - 13:07
رهایی خبر داد

ایجاد شورای تحصیلات تکمیلی در واحدهای آموزشی دانشگاه آزاد

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد شورای تحصیلات تکمیلی در واحدهای آموزشی و بررسی برگزاری آزمون جامع در هر رشته به صورت استانی خبر داد.
کد خبر : 207861

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سیزدهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علیرضا رهایی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صبح امروز در سازمان مرکزی برگزار شد.


علیرضا رهایی در این همایش بر ارتقای کیفیت آموزشی در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: «معاونت آموزشی برای دستیابی به این امر مهم که همواره مورد توجه و تأکید مسئولان عالی رتبه دانشگاه است، راهبردهایی را در نظر گرفته است. بهبود خدمات آموزشی و ایجاد جاذبه بیشتر برای دانشگاه آزاد اسلامی، هدف‌گذاری برای ورود به کسب رتبه زیر 100 در نظام رتبه‌بندی، تنوع‌بخشی به رشته‌ها و کاهش سطح پذیرش در رشته‌های کم‌طرفدار، راه‌اندازی رشته‌های جدید، توسعه فعالیت‌های بین‌المللی، افزایش تولیدات علمی و کتاب، تنوع‌بخشی به منابع مالی دانشگاه و کاهش هزینه‌های غیرضروری از جمله راهبردهای افزایش کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی است.»


روسا و معاونان آموزش و تحصیلات تکمیلی واحدها باید اعضای هیأت علمی را به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی و صنعتی تشویق کنند

او ادامه داد: «در حال حاضر کشور به کاردان و تکنیسین نیاز اساسی و مبرم دارد و خروجی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در این زمینه محدود است. دانشگاه آزاد اسلامی توسعه فضای مهارتی در دوره‌های کاردانی و کارشناسی را در اولویت‌های خود قرار داده است و سعی دارد افراد را براساس استانداردها و صلاحیت‌های شغلی برای کسب و کار تا سطح مطلوب و عالی تربیت کند.»


رهایی به افزایش ارتباط با بخش‌های خدمات و صنعت به عنوان یکی دیگر از راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: «روسا و معاونان آموزش و تحصیلات تکمیلی واحدها باید اعضای هیأت علمی را به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی و صنعتی تشویق کنند.»


رشد 68 درصدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در 4 سال گذشته


او حرکت در مسیر طرح آمایش آموزش عالی را ضرورت ارتقای کیفیت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: «این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دانشگاه باید به طور جدی در این مسیر گام بر دارد؛ چرا که طرح آمایش بر حسب نیازهای منطقه‌ای، پتانسیل‌های تخصصی واحدها و مراکز آموزشی تدوین شده است و به عنوان نقشه راه برای توسعه آموزش بسیار راه‌گشاست.»


معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با مقایسه نسبت جمعیت دانشجو به جمعیت کل کشور در کشورهایی نظیر انگلستان، ترکیه، ژاپن، آمریکا و ایران پرداخت و افزود: «سهم ایران در تعداد دانشجویان نسبت به این کشورها قابل توجه است و موقعیت خوبی به لحاظ تعداد دانشجو داریم. تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در چهار سال گذشته بیش از 68 درصد افزایش داشته است.»


ایجاد سامانه جامع نظارت و ارزیابی


او از راه‌اندازی سامانه جامع نظارت و ارزیابی برای ارزیابی عملکردها واحدها و اعضای هیأت علمی خبر داد و گفت: «یکی از فعالیت‌های اصلی معاونت آموزش، نظارت بر واحدها و مراکز آموزشی برای اصلاح و بهبود روند آموزشی است. این سامانه نظارتی کمک خواهد کرد که واحدها به طور مرتب و مستمر گزارش عملکرد خود را ارسال کنند تا در معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی بررسی شود و نقاط قوت و ضعف گزارش‌ها مشخص و به واحدها برای اصلاحات اعلام شود که در نهایت این فرایند به ارتقای سطح کیفیت آموزش منجر خواهد شد.»


رهایی بر لزوم هماهنگی و همکاری همه واحدهای دانشگاهی برای شکل‌گیری پرتال در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت تأکید کرد و افزود: «تقویم آموزشی سالیانه باید در واحدها تدوین و ابلاغ شود و کلاس‌های درسی باید به مدت 16 هفته براساس برنامه مصوب سیلابس دروس برگزار شود.»


لزوم بازنگری رشته‌های تحصیلی در واحدهای دانشگاهی


او ادامه داد: «این شورا با ترکیب مسئولان تحصیلات تکمیلی باید در واحدهای آموزشی تشکیل شود. هماهنگی در تأیید پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، هماهنگی در تأیید هیأت داوران رساله‌ها، ارزیابی دوره‌های تحصیلات تکمیلی و نظارت بر توزیع تخصصی دروس از وظایف این شوراست.»


رهایی به تشویق اعضای هیأت علمی در صورت داشتن شرایط لازم اشاره کرد و گفت: «اعضای هیأت علمی فعال که تدریس با کیفیت ارائه می‌دهند و تولیدات علمی مناسب دارند، مورد تشویق قرار می‌گیرند. آزمون باید از بین دروس گذرانده شده در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری برگزار شود.»


او بر انتخاب به موقع استاد راهنما، انجام مراحل تصویب پایان‌نامه، تشکیل هیأت داوران و دفاع نهائی و ارائه نتایج تحقیقات پایان‌نامه در مقطع کارشناسی‌ارشد تأکید کرد و افزود: «رشته‌های تحصیلی در واحدهای دانشگاهی باید مورد بازنگری قرار گیرد. این بازنگری باید براساس نظام منطقه‌بندی جدید، قطب‌های تخصصی، توزیع گرایش‌های بین‌دانشگاهی، واحدهای تحقیقاتی و واحدهای رشد انجام شود.»


رهایی در ادامه بر حفظ صیانت نمرات درسی و جلوگیری از هر نوع توصیه یا دخالت تاکید کرد و گفت: «باید بر نظام امتحانات نظارت جدی صورت گرفته و هر نوع اقدام غیرمتعارف در این زمینه پیگیری و آزمون‌های استاندارد و منظم برگزار شود. طرح درس باید از سوی اعضای هیأت علمی تهیه و در پرتال آموزشی ارائه و دروس 3 و 4 واحدی به صورت دو جلسه در هفته برگزار شود.»


او در بخش دیگری از سخنان خود به ارزیابی و جذب هیأت علمی از سوی معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی واحدها اشاره کرد و افزود: «در جذب اعضای هیأت علمی از طرح تعاون استانی برای تأمین اعضای هیأت علمی و جذب افراد نخبه از دانشگاه‌های مختلف بهره ببرید.»


شناسایی واحدهای نمونه و ممتاز


معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی گفت: «از این پس واحدهای نمونه و ممتاز براساس شاخص‌هایی چون رعایت نسبت استاد به دانشجو، میزان زیربنای فضای آزمایشگاهی و کارگاهی، اختصاص فضای آموزشی، رعایت مناسب ضوابط و مقررات آموزشی دانشگاه، توزیع متوازن دروس، ممانعت از تدریس اساتید فاقد مدرک تحصیلی مورد‌نیاز، میزان سرانه مقالات ژورنالی ISI اساتید واحد دانشگاهی و ... شناسایی می‌شوند.»


رهایی در پایان همایش نیز افزود: «امیدوارم با هم‌فکری و مشارکت و نگاه به آینده همه مسئولان و معاونان آموزش و تحصیلات تکمیلی در مسیر ارتقای علمی دانشگاه آزاد اسلامی حرکت کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته