ایجاد شورای تحصیلات تکمیلی در واحدهای آموزشی دانشگاه آزاد
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سیزدهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر علیرضا رهایی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صبح امروز در سازمان مرکزی برگزار شد.
علیرضا رهایی در این همایش بر ارتقای کیفیت آموزشی در واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: «معاونت آموزشی برای دستیابی به این امر مهم که همواره مورد توجه و تأکید مسئولان عالی رتبه دانشگاه است، راهبردهایی را در نظر گرفته است. بهبود خدمات آموزشی و ایجاد جاذبه بیشتر برای دانشگاه آزاد اسلامی، هدفگذاری برای ورود به کسب رتبه زیر 100 در نظام رتبهبندی، تنوعبخشی به رشتهها و کاهش سطح پذیرش در رشتههای کمطرفدار، راهاندازی رشتههای جدید، توسعه فعالیتهای بینالمللی، افزایش تولیدات علمی و کتاب، تنوعبخشی به منابع مالی دانشگاه و کاهش هزینههای غیرضروری از جمله راهبردهای افزایش کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی است.»
او ادامه داد: «در حال حاضر کشور به کاردان و تکنیسین نیاز اساسی و مبرم دارد و خروجی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در این زمینه محدود است. دانشگاه آزاد اسلامی توسعه فضای مهارتی در دورههای کاردانی و کارشناسی را در اولویتهای خود قرار داده است و سعی دارد افراد را براساس استانداردها و صلاحیتهای شغلی برای کسب و کار تا سطح مطلوب و عالی تربیت کند.»
رهایی به افزایش ارتباط با بخشهای خدمات و صنعت به عنوان یکی دیگر از راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و افزود: «روسا و معاونان آموزش و تحصیلات تکمیلی واحدها باید اعضای هیأت علمی را به اجرای طرحها و پروژههای تحقیقاتی و صنعتی تشویق کنند.»
رشد 68 درصدی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در 4 سال گذشته
او حرکت در مسیر طرح آمایش آموزش عالی را ضرورت ارتقای کیفیت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: «این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دانشگاه باید به طور جدی در این مسیر گام بر دارد؛ چرا که طرح آمایش بر حسب نیازهای منطقهای، پتانسیلهای تخصصی واحدها و مراکز آموزشی تدوین شده است و به عنوان نقشه راه برای توسعه آموزش بسیار راهگشاست.»
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با مقایسه نسبت جمعیت دانشجو به جمعیت کل کشور در کشورهایی نظیر انگلستان، ترکیه، ژاپن، آمریکا و ایران پرداخت و افزود: «سهم ایران در تعداد دانشجویان نسبت به این کشورها قابل توجه است و موقعیت خوبی به لحاظ تعداد دانشجو داریم. تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در چهار سال گذشته بیش از 68 درصد افزایش داشته است.»
ایجاد سامانه جامع نظارت و ارزیابی
او از راهاندازی سامانه جامع نظارت و ارزیابی برای ارزیابی عملکردها واحدها و اعضای هیأت علمی خبر داد و گفت: «یکی از فعالیتهای اصلی معاونت آموزش، نظارت بر واحدها و مراکز آموزشی برای اصلاح و بهبود روند آموزشی است. این سامانه نظارتی کمک خواهد کرد که واحدها به طور مرتب و مستمر گزارش عملکرد خود را ارسال کنند تا در معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی بررسی شود و نقاط قوت و ضعف گزارشها مشخص و به واحدها برای اصلاحات اعلام شود که در نهایت این فرایند به ارتقای سطح کیفیت آموزش منجر خواهد شد.»
رهایی بر لزوم هماهنگی و همکاری همه واحدهای دانشگاهی برای شکلگیری پرتال در قالب برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت تأکید کرد و افزود: «تقویم آموزشی سالیانه باید در واحدها تدوین و ابلاغ شود و کلاسهای درسی باید به مدت 16 هفته براساس برنامه مصوب سیلابس دروس برگزار شود.»
لزوم بازنگری رشتههای تحصیلی در واحدهای دانشگاهی
او ادامه داد: «این شورا با ترکیب مسئولان تحصیلات تکمیلی باید در واحدهای آموزشی تشکیل شود. هماهنگی در تأیید پایاننامهها و رسالهها، هماهنگی در تأیید هیأت داوران رسالهها، ارزیابی دورههای تحصیلات تکمیلی و نظارت بر توزیع تخصصی دروس از وظایف این شوراست.»
رهایی به تشویق اعضای هیأت علمی در صورت داشتن شرایط لازم اشاره کرد و گفت: «اعضای هیأت علمی فعال که تدریس با کیفیت ارائه میدهند و تولیدات علمی مناسب دارند، مورد تشویق قرار میگیرند. آزمون باید از بین دروس گذرانده شده در دورههای کارشناسیارشد و دکتری برگزار شود.»
او بر انتخاب به موقع استاد راهنما، انجام مراحل تصویب پایاننامه، تشکیل هیأت داوران و دفاع نهائی و ارائه نتایج تحقیقات پایاننامه در مقطع کارشناسیارشد تأکید کرد و افزود: «رشتههای تحصیلی در واحدهای دانشگاهی باید مورد بازنگری قرار گیرد. این بازنگری باید براساس نظام منطقهبندی جدید، قطبهای تخصصی، توزیع گرایشهای بیندانشگاهی، واحدهای تحقیقاتی و واحدهای رشد انجام شود.»
رهایی در ادامه بر حفظ صیانت نمرات درسی و جلوگیری از هر نوع توصیه یا دخالت تاکید کرد و گفت: «باید بر نظام امتحانات نظارت جدی صورت گرفته و هر نوع اقدام غیرمتعارف در این زمینه پیگیری و آزمونهای استاندارد و منظم برگزار شود. طرح درس باید از سوی اعضای هیأت علمی تهیه و در پرتال آموزشی ارائه و دروس 3 و 4 واحدی به صورت دو جلسه در هفته برگزار شود.»
او در بخش دیگری از سخنان خود به ارزیابی و جذب هیأت علمی از سوی معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی واحدها اشاره کرد و افزود: «در جذب اعضای هیأت علمی از طرح تعاون استانی برای تأمین اعضای هیأت علمی و جذب افراد نخبه از دانشگاههای مختلف بهره ببرید.»
شناسایی واحدهای نمونه و ممتاز
معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی گفت: «از این پس واحدهای نمونه و ممتاز براساس شاخصهایی چون رعایت نسبت استاد به دانشجو، میزان زیربنای فضای آزمایشگاهی و کارگاهی، اختصاص فضای آموزشی، رعایت مناسب ضوابط و مقررات آموزشی دانشگاه، توزیع متوازن دروس، ممانعت از تدریس اساتید فاقد مدرک تحصیلی موردنیاز، میزان سرانه مقالات ژورنالی ISI اساتید واحد دانشگاهی و ... شناسایی میشوند.»
رهایی در پایان همایش نیز افزود: «امیدوارم با همفکری و مشارکت و نگاه به آینده همه مسئولان و معاونان آموزش و تحصیلات تکمیلی در مسیر ارتقای علمی دانشگاه آزاد اسلامی حرکت کنیم.»
انتهای پیام/