دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تقاضای بخش خصوصی از دولت برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران مشارکت بخش خصوصی در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها در حوزه صنایع غذایی را خواستار شد و گفت: هم اکنون 90 درصد این حوزه توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود.
کد خبر : 20759

به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از روابط عمومی کانون انجمن های صنایع غذایی، کاوه زرگران تصریح کرد: باید با استفاده از توان بخش خصوصی و تقویت آن نسبت به کاهش و منطقی کردن اندازه دولت و کاهش دخالت دولت در اقتصاد کشور اقدام شود.


دبیرکل کانون انجمن های صنایع غذایی اضافه کرد: انحصار دولتی که در برخی حوزه‌ها وجود دارد باید از بین رفته و مدیریت امور در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد؛ واردات برخی محصولات غذایی و قیمت گذاری آن باید به بخش خصوصی به ویژه تشکل‌های تخصصی بخش غذا و کشاورزی واگذار شود و دولت تنها نظارت را برعهده بگیرد.


زرگران با بیان این که 15 درصد صادرات غیرنفتی کشور طی سال گذشته مربوط به صنایع غذایی بوده‌ است، گفت: این سهم در صورت حذف قوانین دست و پاگیر تولید، برطرف شدن تحریم ها و موانع صادراتی، اجرای کامل و درست قانون مالیات بر ارزش افزوده و رفع سایر موانع، قابلیت افزایش دو برابری را نیز دارد.


وی تنها معضل بخش صنایع غذایی را عدم حمایت های لازم از سوی دولت دانست و گفت: در کشورهای مختلف دنیا از صادرکنندگان در حوزه‌های نمایشگاهی و صادراتی حمایت می‌شود و یارانه صادراتی به این بخش اختصاص می‌دهند و معتقدم نقص اصلی صنایع غذایی کشور، نبود چنین حمایت دولتی از این بخش است.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره بسته بندی محصولات مواد غذایی کشور نیز گفت: آنچه هم اکنون در کشور ما جا افتاده فرآورده‌های کنسروی و بسته بندی شیشه ای است، اما خوشبختانه هم اکنون از بسته بندی IML که بهترین تکنولوژی روز دنیا در صنایع غذایی است در ایران به کار گرفته می‌شود و امیدواریم این موضوع به تدریج در بین مصرف کنندگان نیز جا بیفتد.


وی ادامه داد: البته طی سال های اخیر بسته بندی مواد غذایی در کشور بسیار زیبا و مناسب شده‌است و امیدواریم این موضوع سال به سال ارتقا پیدا کند تا مصرف کنندگان با رغبت بیشتری از مواد غذایی تولید داخل استفاده کنند.


حمایت وزیر بهداشت از افزایش نظارت صنفی در صنایع غذایی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در حاشیه بازدید از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی و ماشین آلات وابسته گفت: صنعت غذایی با تکیه بر توانایی هایی که در سال های گذشته کسب کرده، باید به سوی تولید غذای سالم حرکت کند.


حسن قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه هدف دولت یازدهم واسپاری مسئولیت ها به بخش خصوصی است، اعلام کرد: در مورد نظارت بر تولید موادغذایی بیش از پیش خواستار نظارت صنفی هستیم و در این مسیر از هیچ حمایتی دریغ نخواهیم کرد.


وی در حاشیه بازدید از نمایشگاه «ایران آگروفود» در جمع اعضای کانون انجمن های صنایع غذایی ایران حاضر شد و پس از شنیدن دیدگاه های مختلف دبیران انجمن های صنایع غذایی به آنها پاسخ داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب