دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1396 - 15:18
سرپرست وزارت نیرو خبر داد

بهره‌برداری از 3 هزار و 800 میلیارد تومان طرح‌های سرمایه‌گذاری در هفته دولت

سرپرست وزارت نیرو از بهره‌برداری و افتتاح 3 هزار و 800 میلیارد تومان طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های آب، برق و فاضلاب در هفته دولت خبر داد.
کد خبر : 207231

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ستار محمودی در نشست خبری امروز خود از برنامه این وزارتخانه برای تدوین یک بسته اقتصادی خبر داد و گفت: وزارت نیرو در حال تدوین یک بسته اقتصادی است تا هم ظرفیت‌های موجود را ارتقا دهد و هم بتواند بدهی‌های خود را تسویه کند.


محمودی بیان کرد: اکنون مجموع بدهی‌های وزارت نیرو بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان استک ه در حدود 5 هزار میلیارد تومان هم از دولت و بخش‌های دیگر از جمله مردم مطالبات وصول نشده داریم.


وی تاکید کرد: بدهی‌هایمان به بخش خصوصی را در طول سالیان گذشته پرداخت کرده‌ایم اما بدهی‌های جدید نیز ایجاد شده است چرا که در بسیاری از موارد به صورت تعهدی و دین عمل می‌کنیم. برای این امر یا باید از بودجه دولت و یا درآمد خود صنعت استفاده کنیم که در صنعت برق متکی به درآمدها هستیم.


محمودی بیان کرد: در زمینه بدهی‌ها به بانک‌ها نیز طی سال‌های قبل کمک‌هایی را از دولت دریافت کردیم اما این میزان برای تسویه بدهی‌ها کافی نبود. بدهی‌هایمان به پیمانکاران و اشخاص هم حدود 5 هزار میلیارد تومان است.


وی درباره سرانجام قرادادهای پسابرجام هم گفت: یک سری از اقدامات مربوط به دریافت مطالبات و تجهیزات به علت تحریم‌ها به نتیجه نمی‌رسید اما پس از برجام این امور تسهیل شد.


سرپرست وزارت نیرو با تاکید بر اینکه پس از برجام تفاهم‌نامه‌های زیادی به امضا رسید که بالغ بر چندین میلیارد دلار است، تصریح کرد: یک سری از این تفاهم‌نامه‌ها عملیاتی شد که می‌توان به نیروگاه‌های ری، شهید رجایی و نیروگاه همدان اشاره کرد و مذاکرات با طرف‌ ژاپنی نهایی شده و در دو پروژه عملیات اجرایی به زودی آغاز می‌شود.


وی ادامه داد: در حوزه اقدامات مربوط به پیمانکاران هم تنگناهایی با کشورهای همجوار داشتیم که پس از برجام این مراودات به نتیجه رسید.


محمودی از افزایش 7900 مگاوات ظرفیت نیروگاهی و 180 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به عنوان رهاورد دولت یازدهم خبر داد و گفت: که وزارت نیرو به جز خدمات رسانی در طول سال، تابستان ها نیز به دلیل افزایش دما و بالا رفتن مصرف شهروندان تمامی تجهیزات و نیروی انسانی خود را به حال آماده باش دارد تا وقفه ای در تامین آب و برق هموطنان ایجاد نشود.


وی اظهار کرد: امسال نیز با یاری خداوند، تلاش پرسنل خدوم وزارت نیرو و حمایت مردم توانستیم پیک مصرف آب و برق را پشت سر بگذاریم.


وی با بیان این مطلب که این آماده باش در حوزه برق تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت، افزود: پیک مصرف برق نیز حدود دو هفته گذشته از مرز 55 هزار و 400 مگاوات گذشت و در زمان حاضر با توجه به کاهش دما این میزان بین 52 تا 50 هزار مگاوات نوسان دارد.


وی سپس با اشاره به دو اقدام شاخص این وزارتخانه در خصوص ظرفیت سازی های غیر سازه ای و ظرفیت سازی های سازه ای اذعان کرد: در بخش ظرفیت سازی غیر سازه ای اقدامات خوبی در خصوص مدیریت، افزایش راندمان، تغییرات و بازنگری در روش های بهره وری انجام شده و در زمینه ظرفیت سازی سازه ای نیز در بخش آب و آبفا اقدامات شایسته ای صورت گرفته که حاصل آن در حوزه آب، افزایش 3.2 میلیارد متر مکعبی ظرفیت تامین آب کشور است.


محمودی ادامه داد: در این دوره 190 هزار هکتار از اراضی جدید زیر پوشش شبکه آبیاری و زهکشی قرار گرفت و 812 میلیون متر مکعب آب جدید برای مصارف شهری تامین شد.


وی با بیان اینکه در دولت یازدهم 4.5 میلیون مشترک جدید شهری و روستایی از خدمات آب و فاضلاب بهره مند شدند، افزود: در بخش فاضلاب نیز روزانه 1 میلیون و 100 هزار متر مکعب فاضلاب کشور تصفیه شده است.


وی آنگاه به فعالیت های بخش برق در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: در دولت یازدهم 7هزارو 900 مگاوات به ظرفیت برق کشور و حدود 180 مگاوات نیز به ظرفیت انرژی های تجدید پذیر افزوده شد.


سرپرست وزارت نیرو کاهش تلفات شبکه توزیع نیروی برق را اقدام موثر دیگری در دولت یازدهم دانست و افزود: در دولت یازدهم با تلاش های انجام شده تلفات برق کشور حدود 4.5 درصد کاهش یافت و هم اکنون به حدود 11 درصد رسیده که وزارت نیرو تلاش دارد تا در دولت دوازدهم این میزان را تک رقمی کند.


محمودی همچنین در خصوص صدور کالا و تجهیزات و خدمات مهندسی توسط بخش خصوصی با حمایت وزارت نیرو گفت: در سال 95-94 وزارت نیرو در خصوص صادرات خدمات فنی مهندسی رتبه اول را در بین سایر وزارتخانه ها حائز شد و از این لحاظ مورد تقدیر قرار گرفت.


وی درباره ادامه یافتن اعتراض‌های مردمی پیرامون انتقال آب حوزه به حوزه علی‌رغم اعلام وزارت نیرو برای ممنوعیت این امر جر در مصارف شرب نیز گفت:‌ آب نباید جز در موارد شرب از منطقه‌ای به منطقه دیگر منتقل شود. در این انتقال هم باید شرایط مبدا، مقصد و راهکارها دیده شود تا آسیب‌های مکانی به حداقل برسد.


محمودی اظهار کرد: مسئله آب یک امر اجتماعی وعمومی است و باید بیش‌تر مورد توجه باشد. سیاست وزارت نیرو این نیست که برای بخش کشاورزی و یا صنعت از منطقه‌ای انتقال آب داشته باشد اما در مصارف شرب چاره‌ای نداریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته