دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1394 - 10:06
عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی:

بشر امروز در کنار دستاوردهای عظیم علمی، نیاز به راه‌ حل‌های معنوی و فرهنگی دارد

عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی پس از بازدید از پروژه‌های ورزشی و کارگاهی واحد دماوند در جمع استادان، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه به سخنرانی درباره مسائل منطقه پرداخت.
کد خبر : 20661

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجت الاسلام دکتر محسن قمی که همزمان با ساعت فرهنگی، میهمان دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند بود، با توجه به بحث تزکیه نفس و اهمیت آن در پاکیزگی فکر و بازگشت مجدد به فطرت پاک انسانی، خواستار بهره گیری هرچه بیشتر دانشجویان از ماه های پرفیض شعبان و رمضان شد.


عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با توصیف قرون 20 و 21 اظهار کرد: این قرن به قرن علم و فناوری مشهور است و دستاوردهای علمی بشر در این دوران بی سابقه بوده و چیزی شبیه معجزه رخ داده است، علومی نظیر نانو، ارتباطات، پزشکی و صدها تکنولوژی دیگر تنها بخشی از این علوم است، ولی متاسفانه بشر در همین قرن نیز جنایات زیادی انجام داده که بی سابقه بوده، به عنوان مثال در مجموع جنگ جهانی اول و دوم 70 میلیون انسان کشته شدند، انفجارهای اتمی هیروشیما و ناکازاکی، مسئله فلسطین و آوارگی یک ملت، ظهور القاعده، طالبان، داعش و اخیراً هم بحث یمن و کشتار مردم مظلوم و بی دفاع.


قمی اضافه کرد: اکنون 3 گفتمان اصلی در منطقه وجود دارد: گفتمان آمریکایی ها و غربی ها که به لیبرالیسم معروف است، گفتمان وهابیت که عربستان و گروه های وابسته به آنها به آن معتقدند و گفتمان انقلاب اسلامی. گفتمان لیبرالیسم با کمک تبلیغات به کار خود ادامه می دهد و اوج کار فرهنگی آنها می شود سینمای هالیوود که رو به ضعف و قهقراست ولی در زمینه اقتصادی دستاوردهایی داشته است.








قمی خطاب به دانشگاهیان: علم و تکنولوژی پاسخگوی نیاز بشر نبوده و انسان امروز در کنار دستاوردهای عظیم علمی، نیاز به راه حل معنوی و فرهنگی دارد لذا قدر ساعات فرهنگی دانشگاه را بدانید چرا که شما را بیش از پیش به معنویت راهنمایی می کند

وی افزود: امروز آمریکا دیگر نیروهای خاص و قدرت مالی خود در منطقه را ندارد و در نتیجه در زمینه رهبری جهان با مشکل مواجه شده است و در دنیای امروز نظریه ها به چند قطبی بودن جهان توجه دارد. نقطه ضعف دیگر آمریکا، عدم توفیق در مسائل منطقه نظیر عراق، سوریه و افغانستان است که شما شاهد و ناظر هستید که به هیچ راه حل کامل و جامعی دست نیافتند.اکنون گفتمان انقلاب اسلامی در تمامی مسائل منطقه مشخص است و آن مراجعه به آراء مردم هر کشور است ولی آمریکایی ها بدلیل به خطر افتادن منافع و ماهیت اسرائیل با این روش مخالفند.


قمی ادامه داد: بنابراین علم و تکنولوژی پاسخگوی نیاز بشر نبوده و انسان امروز در کنار دستاوردهای عظیم علمی، نیاز به راه حل معنوی و فرهنگی دارد لذا قدر ساعات فرهنگی دانشگاه را بدانید چرا که شما را بیش از پیش به معنویت راهنمایی می کند.


وی اضافه کرد: گفتمان وهابیت نیز در نهایت به داعش ختم می شود. طالبان، القاعده، جبهه النصره و داعش همه و همه زاده تفکر وهابی است. در این قضیه اخیر هم نتیجه تفکرات حاکمیت جدید و بی تجربه عربستان حمله به یمن بوده و اهداف خاصی را در این حمله دنبال می کنند: اول اینکه اشتباهات خود در کشورهای همسایه را بپوشانند و قدرت خود را به رخ بکشند و دیگر اینکه از نظر منطقه ای خود را قدرت منطقه نشان بدهند. عربستان در این مدت 2 ماهه چند هزار نفر را کشته ولی جرات و جسارت حمله زمینی به یمن را ندارد، چرا که یمن اکنون یک میلیون جوان بسیجی فداکار و سلحشور دارد.



عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که چرا عربستان حمله را متوقف نمی کند ؟ اظهار کرد: چون دچار سرخوردگی داخلی شده است و پس از نزدیک به یکصد سال تهیه اسلحه، اولین حمله نظامی را انجام داده و هیچ توفیقی نداشته و لذا راه برگشت ندارد.


وی با توجه به دستاوردهای جبهه انصار الله بیان کرد: تسلط جغرافیایی انصار الله از 45درصد خاک یمن به 90درصد خاک این کشور رسیده است همچنین در ابتدا تنها 55 درصد قبایل یمنی از آنها حمایت کرده بودند و امروز 90 درصد حمایت می کنند. در آن زمان انصارالله تروریست نامیده می شدند و الان عربستان را مسئول شکست مذاکرات یمن می دانند ضمن اینکه شورای امنیت به شرایط عربستان توجه نکرده و فقط خواستار پایان جنگ و شروع مذاکرات شده است.


قمی گفت:نتیجه اینکه قرن 21 قبل از اینکه به علم و تکنولوژی تنها نیاز داشته باشد، به توام بودن علم و تکنولوژی با اخلاق و معنویت نیاز دارد. همچنین قدرت امریکا که بر مبنای علم و تکنولوژی بود و دیدید که رو به افول است و قدرت جبهه مقاومت که مبتنی بر فطرت انسانها، بهره گیری همزمان علم و تکنولوژی و معنویت است رو به اوج است، در موضوع هسته ای نیز ما اهل مذاکره، تفاهم و اعتمادسازی هستیم و 1+5 قدر این فرصت را بداند و بدانند که رهبری، ملت و دولت ما یک صدا دارند و آن این است که مذاکره بلی ولی تسلیم و سازش هرگز.


انتهای پیام/

برچسب ها: ساعت فرهنگی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته