دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1396 - 11:49
یک مقام مسئول در وزارت کار:‌

معضل قراردادهای سفید امضا از بین می‌رود

مدیرکل دفتر تنظیم و نظارت بر روابط کار و نظام‌های جبران خدمت، از رونمایی سامانه جامع روابط کار توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد .
کد خبر : 200819

اسماعیل ظریفی‌آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان این مطلب افزود: سامانه جامع روابط کار سامانه‌ای است که تقریبا از 30 زیر سیستم تشکیل شده و تمام فعالیت‌های حوزه کار اعم از ایمنی وحفاظت فنی تا بحث شکایت کارگر و رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی، بیمه بیکاری و... را تحت وب سامان می‌دهد به نحوی که دیگر امور کاغذی و حضور فیزیکی نخواهیم داشت.


وی تصریح کرد: در مرکز این سامانه هم سامانه‌ای به نام ثبت قرادادهای کار وجود دارد که فردا به دست وزیر تعاون رونمایی خواهد شد. سامانه ثبت قراردادهای کار درواقع یک پروفایل از همه کارگران و کارفرمایان کشور ایجاد می‌کند و علاوه بر اینکه باید قراردادهای کارگران در آن ثبت شود، تمام اطلاعات مربوط به کارگاه، کارگر و کارفرما به عنوان اطلاعات پایه در آن درج می‌شود.


ظریفی‌آزاد بیان کرد: بر این اساس معاونت روابط کار وزارت تعاون پس از استقرار این سامانه یک تصویر دقیق و اطلاعات درست از همه مخاطبان خود به دست می‌آورد که این امر امکان سیاست‌گذاری صحیح را برای ما فراهم می‌آورد. ضمن اینکه روابط مردم با حوزه معاونت کار هم تماما دیجیتالی می‌شود و حضور فیزیکی مورد نیاز نیست.


وی ادامه داد:‌ یک نمونه این بخش را می‌توان ثبت شکایت کارگر عنوان کرد. زمانی که کارگر می‌خواهد از کارفرمای خود شکایت کند، دیگر ضرورتی برای حضور وی در اداره کار وجود ندارد و می‌تواند از منزل و یا هر مکان دیگری امور خود را انجام دهد. از طرفی این سامانه با استفاده از تلفن همراه هم قابل دسترسی خواهد بود.


این مقام مسئول در وزارت کار ابراز کرد: با رونمایی سامانه جامع روابط کار معاونت روابط کار وزارت تعاون یکی از بخش‌هایی خواهد بود که دولت الکترونیک به معنای واقعی کلمه را ظرف 6 ماه آینده پیاده خواهد کرد.


وی تاکید کرد: اکنون قرارداد منعقد شده و سامانه ثبت شکایت و سامانه بازرسی کار تمامی مراحل لازم را پشت سر گذاشته‌اند و سامانه‌های دیگر نیز ظرف 6 ماه آتی راه‌اندازی خواهند شد.


مدیرکل دفتر تنظیم و نظارت بر روابط کار و نظام‌های جبران خدمت گفت: این سامانه در مورد قراردادهای سفید امضا هم می‌تواند مثمر ثمر باشد. به زعم ما سامانه ثبت قراردادهای کار می تواند معضل قراردادهای سفید امضا را به طور کلی از بین ببرد.


وی تصریح کرد: قرارداد سفید امضا به گونه تنظیم می‌شود که کارگر پیش از آنکه مفاد قرارداد تنظیم و چیزی در آن نوشته شود، اجبار به امضا می‌شود و بعد کارفرما مطالب مورد دلخواه خود را به ویژه درباره تاریخ پایان قرارداد اضافه می‌کند. سامانه ثبت قرارداد کارفرما را مکلف می‌کند تا قراردادهای تنظیم شده را در سامانه ثبت و یک نسخه از آن را هم آپلود کنند. بدین ترتیب قراردادی که بدون امضای کارگر آپلود شود، فاقد اعتبار قانونی از نظر وزارت کار است و از اداره دلایل هم خارج می‌شود.


ظریفی‌آزاد عنوان کرد: ضمن اینکه سامانه ثبت قرارداد و همه سامانه‌های جامع روابط کار یک دسترسی هم به تمامی ذی‌نفعان از جمله انجمن‌های صنفی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و کارگران می‌دهد. کارگر می‌تواند وارد سامانه شود و با ثبت کد ملی خود و دریافت یک رمز از سامانه، قرارداد و اطلاعات ثبت شده برای خود از سوی کارفرما را تطبیق و در صورت وجود مغایرت به وزارت کار اطلاع دهد و ادارات کار هم مکلف به پیگیری این موارد هستند.


وی خاطر نشان کرد: با رونمایی سامانه جامع روابط کار مراجعات حضوری به ادارت کار به حداقل ممکن می‌رسد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته