دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1396 - 10:24
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با آنا عنوان کرد:

تمام دانش آموزان در برابر قوانین هدایت تحصیلی برابر هستند/ آینده شغلی و درآمد رشته «علوم تجربی» را پرطرفدار کرد‌ه‌است

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه تمام دانش آموزان در برابر قوانین هدایت تحصیلی برابر هستند، گفت: دانش آموزان برای ورود به یک رشته خاص باید حدنصاب نمرات آن رشته را کسب کنند در غیر این‌صورت اجازه ورود به آن رشته را ندارند و این امر هیچ ارتباطی به نوع مدرسه ندارد.
کد خبر : 200113

مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه قوانین هدایت تحصیلی در تمام مدارس کشور از جمله مدارس دولتی، غیردولتی و خاص یکسان است، عنوان کرد: در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نتایج فرم شماره 6 و 7 مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما ملاک اصلی برای انتخاب رشته و ورود یک دانش آموز به رشته تحصیلی خاص نتایج فرم شماره 6 است.


وی افزود: در فرم شماره 6 برای 100 امتیاز برای دانش آموزان در نظر گرفته شده که فقط 35 امتیاز آن به عملکرد تحصیلی دانش آموزان بستگی دارد.


شکوهی یادآور شد: به دلیل اینکه آزمون برخی دروس پایه نهم به صورت هماهنگ برگزار می‌شود نمرات این پایه دارای ضریب 3 و پایه‌های هفتم و هشتم دارای ضریب یک در عملکرد تحصیلی دانش آموزان است.


امکان جبران نمرات در شهریور ماه


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه اگر دانش آموزی در خرداد نتواند حد نصاب نمرات ورود به یک رشته خاص را کسب کنند اما اصرار به انتخاب آن رشته را داشته باشد، چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، گفت: این دانش آموزان می‌توانند مجدد در شهریور ماه در آزمون شرکت و پس از کسب نمرات حدنصاب در صورت وجود ظرفیت خالی در رشته مورد ثبت نام کنند.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه در نمون برگ شماره 6 هر دانش آموز نسبت به عملکردش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در نمون برگ شماره 7 هر دانش آموز نسبت به دانش آموز دیگر منطقه تحصیلی ارزیابی و رتبه بندی می‌شود. در این دسته بندی دانش آموزان به چهار دسته الف، ب، ج و د تقسیم می‌شوند.


اولویت انتخاب رشته با دانش آموزان گروه «الف» است


وی درباره جزئیات این دسته‌بندی‌ها، خاطرنشان کرد: دانش آموزان گروه الف گروهی هستند که در اغلب رشته‌ها امتیاز لازم را کسب کرده‌اند و می‌توانند همزمان با دریافت فرم هدایت تحصیلی ظرف دو هفته اول در رشته مورد علاقه ثبت نام کنند.


شکوهی در ادامه تصریح کرد: دانش آموزان گروه ب افرادی هستند که 15 روز بعد از گروه الف می‌توانند انتخاب رشته کنند. در واقع گروه ب دانش آموزی است که به عنوان مثال حد نصاب رشته ریاضی فیزیک را کسب کرده اما چون این رشته را جزو اولویت‌های اصلی خود انتخاب نکرده بود باید پس از کمی تاخیر (پس از افرادی که این رشته در در اولویت خود انتخاب کرده‌اند) ثبت نام کند. گروه (ج) و (د) نیز دانش آموزانی هستند که وقتی دو گروه اول ثبت نام کردند می‌توانند ظرفیت خالی که در مدارس دولتی وجود دارد را انتخاب کنند.


برابری دانش آموزان در برابر قانون هدایت تحصیلی


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار‌ آنا مبنی براینکه حدنصاب نمرات ورود به یک رشته خاص در مدارس دولتی و غیردولتی متفاوت است، تصریح کرد: حدنصاب نمره دروس تخصصی در تمام مدارس کشور یکسان است، برای مثال یک دانش آموز برای ورود به رشته ریاضی و فیزیک باید حداقل در درس ریاضی نمره 14 را کسب کرده باشد که این میزان در رشته علوم تجربی 13 است و وقتی یک دانش آموزان در مدرسه غیردولتی این حداقل‌ها را کسب نکرده باشد حتی در مدارس دولتی نیز اجازه ورود به آن رشته خاص را ندارد.


وی با بیان اینکه توزیع متوازن یکی از اولویت‌های اصلی اجرای برنامه هدایت تحصیلی است، خاطرنشان کرد: بررسی آمارها نشان می‌دهد اکثر دانش آموزان به صورت خود خواسته و یا اجبار والدین تمایل به ورود به رشته علوم تجربی را دارند، با وجود اینکه سال گذشته میزان ورود دانش آموزان در رشته علوم تجربی 3 درصد کاهش داشته است اما هنوز این رشته جزو رشته‌های پرمخاطب است.


پزشکی؛ علم یا ثروت


شکوهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا مسئولان اجرایی برنامه هدایت تحصیلی و وزارت آموزش و پرورش این مساله را مورد بررسی قرار داده‌اند، یادآور شد: آسیب شناسی این مساله سال گذشته انجام و اطلاعات آن در اختیار اعضای شورای هدایت تحصیلی کشور قرار گرفت.


وی درباره علل تمایل دانش آموزان برای ورود به رشته علوم تجربی، گفت: وضعیت اشتغال، جایگاه اجتماعی و سطح درآمد از جمله مهم‌ترین علت گرایش دانش آموزان برای ورود به این رشته است که البته گاه دانش آموزان علاقه‌ای برای ورود به این رشته را ندارند و تنها به علت افزایش فشارهای روانی از سوی خانواده رشته علوم تجربی را انتخاب می‌کنند.


علوم تجربی رشته پرطرفدار


شکوهی تصریح کرد: دانش آموزان فارغ التحصیل از رشته علوم تجربی پس از موفقیت در کنکور می‌توانند علاوه بر رشته‌های پزشکی و داروسازی وارد رشته‌های پیراپزشکی شوند که اکثر این افراد پس از دوران دانشگاه جذب مراکز درمانی می‌شوند و صاحب شغل و جایگاه اجتماعی می‌شوند که این مساله موجب شده دانش آموزان به رشته علوم تجربی گرایش بیشتری داشته باشند این در حالی است که کشور علاوه بر پزشک به مهندس، نقاش، عکاس، خبرنگار، پژوهشگر، هنرمند و ... نیز نیازمند است پس باید تمام ارگان‌ها و سازمان‌های مسئول از جمله وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان را با آینده شغلی سایر رشته‌ها نیز آشنا کنند.


وی ظرفیت بالا بودن پذیریش دانشجو در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی را یکی دیگر از علل افزایش گرایش دانش آموزان به رشته علوم تجربی دانست و یادآور شد: امسال 580 هزار و 570 نفر در رشته علوم تجربی در کنکور ثبت نام کردند که تقریبا حدود 560 هزار نفر از این جمعیت وارد رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه‌های دولتی، آزاد و ... می‌شوند یعنی تنها حدود 15 هزار نفر پشت کنکور می‌مانند.


صندلی‌های خالی کنکور در رشته‌های مهندسی و انسانی


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سال گذشته در رشته‌های فنی و مهندسی 130 هزار صندلی خالی و در رشته علوم انسانی 150 هزار صندلی خالی وجود داشت که این امر زنگ خطری را در کشور به صدا درآورده است که نیاز به برنامه‌ریزی دارد که البته‌های اقداماتی در آموزش و پرورش آغاز شده که امید است بتوانیم تورم ورود دانش آموزان به یک رشته خاص را کاهش دهیم و بتوانیم به هدفی در برنامه ششم توسعه تعیین شده دست پیدا کنیم.


توزیع متوزان؛ هدف برنامه ششم توسعه


شکوهی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه بر اساس سند 1404 توزیع دانش آموزان در رشته‌های مختلف چگونه خواهد بود، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید 52 درصد دانش آموزان وارد رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و 48 درصد دانش آموزان وارد رشته‌های نظری شوند.


وی افزود: برای رسیدن به این هدف باید مجموعه‌ای از مسئولان آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت و جهاد کشاورزی با یکدیگر همکاری داشته باشند که البته این مساله در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شده و بنا شده شورای برنامه‌ریزی تشکیل شود.


موفقیت دانش آموزانی فنی و کاردانش در بازار کار


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تصور برخی افراد مبنی براینکه دانش آموزان ضعیف وارد رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش می‌شوند موجب شده دانش آموزان خلاق بر خلاف میلشان عمل کنند و وارد رشته‌های نظری شوند.


وی افزود: دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش بسیار موفق هستند و توانسته‌اند موفقیت‌های بسیاری در بازار کار کسب کنند که این مسائل موجب تضمین آینده آنها شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته