دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مرداد 1396 - 18:22
وزیر نفت خبر داد:

توسعه صنایع پتروشیمی در استان‌های شمالی کشور/ زیان 5 میلیارد دلاری در ازای هر سال تاخیر در بهره‌برداری از 2 فاز پارس جنوبی

وزیر نفت گفت: با انتقال گاز پارس جنوبی به استان‌های شمالی کشور زمینه برای توسعه صنایع پتروشیمی برای تبدیل گاز به پلی‌پروپیلن آماده شده است و در آینده شاهد توسعه این صنعت در استان‌های شمالی خواهیم بود.
کد خبر : 199827

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت در مراسم افتتاح خط لوله دامغان- نکا، با بیان این مطلب ادامه داد: یکی از مشکلاتی که برای توسعه صنایع پتروشیمی در سطح کشور وجود دارد، آب کافی است که این مشکل در استان‌های شمالی نیست. زیرا علاوه بر وجود گاز ارزان، آب فراوان نیز در اختیار وجود دارد.


وی افزود: ایجاد اشتغال به همراه تامین نیاز داخلی و آینده صادراتی از مهم‌ترین مواردی است که توسعه پتروشیمی در استان‌های شمالی می‌تواند ایجاد کند.


به گفته وزیر نفت، توسعه این صنعت هیچ آسیبی به کشاورزی منطقه نمی‌زند، اما برای پیشرفت این موضوع وزارت نفت و شرکت صنایع ملی پتروشیمی امکان سرمایه‌گذاری ندارد. زیرا این مناطق جزو مناطق محروم به شمار نمی‌رود.


زنگنه با بیان اینکه 6 ماه پس از ایجاد مشکل تامین گاز در شمال کشور به واسطه قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران، این طرح به بهره‌برداری رسید، افزود: افتتاح خط لوله دامغان- نکا امنیت انرژی و تامین گاز استان‌های شمالی را مرتفع ساخت.


وی افزود: این موضوع که با قطع گاز ترکمنستان، امنیت سوخت استان‌های شمالی به خطر می‌افتد، باعث شرمساری ما بود. بنابراین تلاش کردیم تا مشکل تامین گاز را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کنیم.


به عقیده زنگنه، هنر هر دولتی این است که بتواند با استفاده از منابع بهبود بلندمدت زندگی را برای نسل فعلی و آینده کشور تامین کند تا ثروت کشور بتواند در مسیر درست هزینه شده و هدر نرود.


وی با تشکر از مردم و مسئولان استان‌های شمالی، افزود: با وجود آنکه در زمستان مشکلات زیادی وجود داشت، اما این مردم کمک کردند تا بتوانیم از زمستان عبور کنیم و اکنون مشکلی برای تامین گاز صنایع نداریم.


گازرسانی 14هزار روستا در دولت یازدهم


زنگنه با اشاره به اینکه از ابتدای کار تا آغاز دولت یازدهم، 14 هزار روستا گازرسانی شده بود، ادامه داد: در عرض این 4 سال گذشته، 14 هزار روستای دیگر به شبکه گاز متصل شده است.


وی تاکید کرد: اکنون 95 درصد جمعیت ایران به شبکه گاز متصل است که شامل 98 درصد خانوارهای شهری و حدود 90درصد خانوارهای روستایی می‌شود.


به گفته زنگنه، هر سال تاخیر در بهره‌برداری از 2 فاز پارس جنوبی عدم‌النفعی 5میلیارد دلاری را به کشور به بار می‌آورد.


وی ادامه داد: در سال‌های گذشته که ایران برداشت کمتری نسبت به قطر از پارس‌جنوبی انجام می‌داد، حدود 100میلیارد دلار گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها سوخته شد و در واقع می‌توان گفت مدیریت ضعیف آثارش را بر روی جیب مردم گذاشت.


زنگنه در پایان با تاکید بر اینکه توسعه نفت و گاز در خزر باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: اکتشافاتی در مناطق مرزی در دستور کار است و برای توسعه صنایع نیازمند حضور سرمایه‌گذاران خارجی هستیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: بیژن زنگنه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته