دروس طراحی هواپیما «رشته هوافضا» فقط در واحد علوم تحقیقات اجباری ارائه میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر فرشاد پازوکی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی تربیت دانشجویان در رشته هوافضا، آموزش، طراحی و ساخت وسایل پرنده مانند هواپیما است، گفت: «متأسفانه درس طراحی هواپیما به دلیل کمبود متخصصان آن در دانشگاههای دولتی، بصورت اختیاری ارائه میشود، این در حالی است که این درس به نوعی از دروس اصلی و لازمه رشته هوافضا است.»
مدیرگروه هوافضای واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه واحد علوم و تحقیقات تنها واحد دانشگاهی است که درس طراحی هواپیما را بصورت اجباری در سرفصل گروه هوافضای کارشناسی خود قرار داده است، افزود: «طراحی هواپیما به دو درس طراحی هواپیمای یک و دو تقسیم بندی شده است. در طراحی هواپیمای یک، کلیات و مقدماتی در ارتباط با هواپیما نظیر تخمین وزن و به دست آوردن نقطه طراحی اولیه به دانشجویان آموزش داده میشود که این فرایند آموزشی در درس طراحی هواپیمای دو، به آموزش مقدماتی و تا حدودی فازهای اولیه طراحی مفهومی پیشرفته پرداخته میشود.»
پازوکی با بیان اینکه در زمینههای طراحی و ساخت موشک و حوزه فضایی پیشرفت خوبی داشتهایم ولی متأسفانه در موضوع طراحی و ساخت هواپیما پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است، دلیل آن را در عدم توجه و اهمیت ندادن دانشگاهها و مراکز آموزشی به این حوزه دانست.
وی با بیان اینکه سطح علمی و تجربی دانشجویان گروه هوافضای واحد علوم و تحقیقات بالاتر از برخی از فعالان در این صنعت است، تصریح کرد: «روش آموزشی که در واحد علوم و تحقیقات در گروه هوافضای این واحد و در مقطع کارشناسی استفاده میشود به نحوی است که دانشجویان کلاس طراحی هواپیمای دو، با تقسیم بندی به گروههای مختلف مانند سازمانها و شرکتهای خاص طراحی هواپیما، اقدام به طراحی مفهومی هواپیما میکنند. این امر علاوه بر آموزش مباحث تئوری موجب آموزش کاربردی و افزایش تجربه آنان خواهد شد.»
نائب رئیس انجمن هوافضای ایران، افزود: «خوشبختانه به واسطه آموزش تجربی همراه با عملی، دانشجویان واحد علوم و تحقیقات با اشتیاق و علاقه بالایی به فراگیری و فعالیت در این درس میپردازند به عنوان مثال پروژه طراحی هواپیمای ۴۰۰ نفره بوئینک ۷۲۷-۳۰۰ER آن هم با تکنولوژیهایی که قرار است شرکتهای بوئینگ و ایرباس در آینده استفاده کنند از سوی دانشجویان مقطع کارشناسی هوافضای این واحد را می توان نام برد.»
انتهای پیام/