«ماه پیشونی» نمایشی جذاب برای 5 تا 95 سال
فاطمه زاهد، گروه فرهنگی- آزاده انصاری که هم از ادبیات ایرانی و خارجی در کارهایش بهره برده است در خصوص قدیمی بودن داستان نمایش و تغییرات به وجود آمده برای بهروز کردن آن گفت: وظیفه من و کسانی که کار کودک میکنند این است که داستانهای قدیمی و ایرانی را که در فرهنگ خودمان هست را باید برای بچهها بازگو کنیم. ما تغییرات سادهای در داستان بهوجود آوردهایم که اتفاقا مورد استقبال هم قرار گرفت.
وی در ادامه افزود: با توجه به تجربیات و دانستههایم میدانم که ما هرچیزی را به خورد بچهها بدهیم قبول میکنند و میپذیرند. به همان اندازه که بچههای الان مدرن هستند به همان اندازه هم از شنیدن قصه های قدیمی لذت میبرند.
کارگردان نمایش «تنهاترین زیبای مرده» تاکید کرد: تغییری که من و آقای ایوب آقاخانی در قصه «ماه پیشونی» به وجود آوردیم در راستای جذابتر کردن داستان برای بچهها بود وگرنه با این موضوع که بخواهیم روند داستان را تغییر دهیم و آن را کاملا به روز کنیم مخالفم. ما تلاش کردیم روال قصه را جوری پیش ببریم که بچه در عین دیدن نمایش بتواند جذب نمایش شود.
بهره بردن از تمام جنبههای نمایش عروسکی و تئاتر
کارگردان نمایش عروسکی «ماکوندو» در خصوص جذابیتهای داستانهای کودکانه برای بزرگسال گفت: خوشبختانه کاری که ما کردیم هم برای بزرگسال جذاب است و هم برای کوچکترها. همانطور که در راستای تبلیغ نمایش گفتم؛ برای پنج تا نود و پنج سالهها. ما از تمامی جنبههای نمایش عروسکی و تئاتر استفاده کردیم که برای کودک و بزرگسال جذاب باشد تا بتوانیم هر دو مخاطبمان را راضی کنیم.
انصاری درباره تکنیک مورد استفاده در کار گفت: در حال حاضر به تکنیکی که استفاده میشود اصطلاحا تاپ تیبل (top tabl) یا عروسکهای رومیزی میگویند ولی من به این کار صرفا از این دید که یک کار عروسکی است نگاه نکردم در واقع این کار بازی در بازی است یعنی علاوه بر عروسکها خود عروسکگردانها، هم با همدیگر و هم با عروسکها بازی میکنند و در نهایت تمام این مجموعه باهم قصه را روایت میکنند.
انصاری که سالهاست در حوزه نمایش عروسکی چه برای کودک و چه برای بزرگسال فعال است در مورد وجود سالن اختصاصی اظهار کرد: نیاز داریم که سالن اختصاصی داشته باشیم ولی متاسفانه ما در زمینه کودک و کارهای عروسکی همیشه کمکاری کردیم. هم مسئولان و هم هنرمندان در این زمینه فعالیت کمی داشتهایم به همین نسبت هم نتوانستیم مخاطب زیادی را جذب کنیم. در حال حاضر کانون پرورش فکری و تالار هنر به کار کودک میپردازند. تالار هنر مخاطب خودش را پیدا کرده و فعال است ولی کانون پرورش فکری در نوسان است که طی مدتی کارهایی را اجرا میکند و بعد تعطیل میشود.
اگر میخواهیم مخاطب جدی کودک داشته باشیم باید از بچگی روی کودکانمان کار کنیم
کارگردان نمایش عروسکی «خوشبختیهای کوچک سوسک شدن» در ادامه خاطرنشان کرد: فکر میکنم اگر میخواهیم مخاطب جدی کودک داشته باشیم باید از بچگی روی کودکانمان کار کنیم و آنها را با تئاتر آشنا کنیم. این امر به طور طبیعی مسئولیت ما را بیشتر میکند و طبیعتا به سالن اختصاصی نیاز خواهیم داشت و البته حضور هنرمندانی که در این زمینه فعال باشند و مخاطبان خود را بشناسند و بتوانند جذب مخاطب کنند.
وی با توجه به این موضوع که تئاتر عروسکی به خاطر انواع مختلفی که دارد میتواند در سالنهای مختلف اجرا برود گفت: معتقدم که بهتر است که یک سالن اختصاصی وجود داشته باشد که مخاطب بداند در این سالن قرار است کارهای عروسکی چه مخصوص بزرگسال و یا کار کودک ببیند.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر سالن شهرزاد سه سالن دارد که به پیشنهاد نادر برهانی، از شهردار تقاضا کرده است که یکی از سالنها را به کار کودک اختصاص دهند که خوشبختانه دوستان هم استقبال کردهاند و ما به عنوان اولین اجرا عروسکی در سالن شهرزاد کار میکنیم که بعد از ما هم قرار است یک اجرای عروسکی دیگر هم روی صحنه برود. به نظر من برای شروع اتفاق بسیار خوبی است و امیدوارم کمکم با همکاری و اجراهای بیشتر هنرمندان، این سالن را مختص کارهای عروسکی قرار بدهند.
وی در خصوص مشکلات اجراهای نمایشی اذعان کرد: مهمترین مشکل ما جذب مخاطب است، به هرحال سالن تازه تاسیس است و برای خیلیها شناخته شده نیست. اگرچه در بعضی از خانوادهها تئاتر و تماشای نمایش عروسکی خیلی اهمیت ندارد ولی خیلی از خانوادهها هم دوست دارند که با بچههایشان بیایند و تئاتر ببینند و تقاضا وجود دارد و ما میتوانیم از طریق تئاتر بسیاری از مسائل آموزشی کودکانمان را به آنها منتقل کنیم.
نمایش «ماهپیشونی» از 11 تیرماه هر شب ساعت 18.30 در پردیس تئاتر تازه تاسیس شهرزاد واقع در خیابان نوفل لوشاتو تقاطع رازی به روی صحنه رفته است.
انتهای پیام/