برنامه وزارت علوم کیفیسازی آموزش عالی در چارچوب سند آمایش است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر مجتبی شریعتینیاسر در جمع مسئولان دانشگاه مهندسی فناوریهای نوین قوچان گفت: «در گذشته مراکز دانشگاهی فارغ از نیاز منطقهای، ضرورت و استاندارد شکلگرفتهاند، امروز ۱۴۰ دانشگاه دولتی، ۳۵۳ مؤسسه غیرانتفاعی و بیش از صدها دانشگاه در حوزه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی در سطح کشور وجود دارد که برای کیفیسازی آنها برنامه داریم.»
نائب رئیس شورای گسترش آموزش عالی ادامه داد: «جمعیت دانشجویی کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است و ۸۰ هزار عضو هیأت علمی تربیت این تعداد دانشجو را برعهده دارند. ۹۱۷ مرکز دانشگاهی کشور در سال ۸۴ در کشور فعالیت میکرد که در سال ۹۲ به ۲۸۰۰ مرکز افزایش یافت و سرانه مراکز دانشگاهی ایران در مقایسه با سرانه دانشگاهی کشور چین که جمعیتی بسیار بیشتر از ایران دارد بالاتر است.»
شریعتی نیاسر گفت: «شاخص دانشجو به استاد در سال ۸۴، ۲۵ بود که در سال ۹۲ به ۳۵ رسید، امروز به ۲۷ رسیده و امید داریم در آینده به ۲۲ یا ۲۰ نیز برسد و باید با تعریف ماموریتهای مشخص برای دانشگاهها میتوانیم این عدد را اصلاح کنیم. نخستین گام وزارت علوم برای جهتگیری مناسب در حوزه آموزش عالی مهار وضعیت قبلی و جلوگیری از صدور مجوزهای جدید بود، برای تدوین آمایش آموزش عالی نزدیک به ۱.۵ سال کار مطالعه و تحقیق صورت گرفت که به تصویب رسید که اقدامی جدی و تحولگرا است و بهتدریج اجرایی میشود.»
او یکی از اقدامات مربوط به سند آمایش آموزش عالی را تقسیم حوزه آموزش عالی کشور به ۱۰ منطقه برشمرد و گفت: «این طرح تدوین و اجرایی شده است. طرح ساماندهی مؤسسات در حال توسعه دارای عمر زیر ۱۵ سال نهایی و ابلاغ شده است که به معنای رشد و توسعه آنها هست. کمک به مراکز آموزش عالی غیردولتی همچون غیرانتفاعیها و موسسات آموزش عالی آزاد در دستور است و رشد و ارتقای کیفی آنها را مدنظر قرار دادهایم.»
او رویکرد مهم وزارت علوم را توجه به مقاطع تحصیلات تکمیلی دانست که اثرگذاری در آینده جامعه دارد.
انتهای پیام/