دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

45 سالگی سوپراستار دهه هفتاد

امروز چهارم تیر ماه سالروز سوپراستار دهه 70 سینمای ایران است. هدیه تهرانی؛ بازیگر سینمای ایران امروز وارد 45 سالگی شد.
کد خبر : 190126

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، همه او را با بازی در فیلم «قرمز» بیشتر شناختیم؛ در حالیکه پیش از این فیلم بازی درخشان دیگری را در سینما ایفا کرده بود. هدیه تهرانی به گفته خودش پر است از نقش هایی که قرار بوده بازی کند و به دلایلی اتفاق نیفتاده! اولین بار برای بازی در فیلم «روز واقعه» انتخاب شد اما به خاطر این که نقش را ساده و بی چالش می دید، انصراف داد و لادن مستوفی جای او را گرفت. غیر از آن می توانیم فیلم های «بودن یا نبودن» کیانوش عیاری و «لیلا»ی داریوش مهرجویی را هم نام ببریم.



زمانی پر حاشیه ترین بازیگر سینمای ایران بود. همه توجه ها به سوی او بود اما تنها چند گفتگو با مجلات تخصصی سینمایی داشته و حاضر نیست جزییات زندگی خصوصی اش را بازگو کند چون معتقد است به حال کسی مفید نیست و هر کس زندگی شخصی خود را دارد. باهوش و اقتصادی است که دو ویژگی متولد تیر ماه است. کنجکاو و ماجراجوست و هر جا ردی از ماجراجویی و موقعیت و تجربه چیزهای بکر و تازه باشد، خطر را با جان و دل می پذیرد و به دنبالش می‌رود.


برای او، چالش با نقش های مختلف و دلهره و اضطراب برای اجرای آنها، یک وسوسه درونی است که آیا از پس کارها بر می آید یا می تواند آن قدر از خودش دور شود که فرضا یک زن کُرد 10 سال بزرگ تر از خودش را قابل باور کند یا نه. در زندگی همیشه وسوسه تجربه کارهای تازه و مختلف را داشته و هیچ وقت نتوانسته تصمیم بگیرد که چه کاری را بهتر، جدی تر و درست تر می تواند انجام دهد؛ چون رشته های زیادی را دوست داشته و دلش می خواسته تجربه شان کند (واردات و صادرات، دکوراتوری ساختمان، ورزش های رزمی، عکاسی و ...) اما در این میان بازیگری، از این شاخه به آن شاخه پریدن را در او مهار کرده است.



صفت خجالتی بودن را نمی توان در مورد او به کار برد. اعتماد به نفس زیاد و شخصیت محکمی دارد و راحت حرفش را می زند. این را از بازی های راحت و روانش هم می توان فهمید. ضمنا خانم تهرانی به مسائل قدیمی خیلی علاقه دارد؛ مانند بناهای معماری گذشته، مبلمان و اشیای قدیمی و کلا مخالف از بین رفتن این چیزهاست. این نکته کاملا مطابقت دارد با تیر ماهی بودنش چرا که آنها عاشق عتیقه و اشیای کهنه هستند. خالی از لطف نیست که بدانید برعکس چهره خشک و خونسردی که در فیلم ها از او می بینید، مهربان و فروتن و خیر است و اصلا اهل کلاس گذاشتن نیست.


تاکنون در 35 فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است که هر کدام به نوعی از فیلم های خوب تاریخ سینمای ایران است. با کارگردانان به نامی چون عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، بهمن فرمان آرا، اصغر فرهادی، فریدون جیرانی، بهمن قبادی و... همکاری کرده است.



بازی در «سلطان»، «غریبانه»، «شوکران»، «سیاوش»، «دست های آلوده»، «پارتی»، «آبی»، «چتری برای دو نفر»، «زمانه»، «کاغذ بی خط»، «خانه ای روی آب»، «آبادان»، «دنیا»، «دختر ایرونی»، «جایی برای زندگی»، «دوئل»، «یک بوس کوچولو»، «چهارشنبه سوری»، «شبانه»، «نیوه‌مانگ»، «نسل جادویی»، «هر کس سینمای خودش»، «شیرین»، «فرزند صبح»، «تهران »، «هفت دقیقه تا پاییز»، «پل چوبی»، «یک روز دیگر»، «آشغال های دوست داشتنی»، «روز مبادا»، «آآآآدت نمی کنیم»، «اسرافیل» و «بدون تاریخ بدون امضا» فیلم هایی است که هدیه تهرانی در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.



وی همچنین برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هفدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «قرمز»، برنده جایزه از جشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ یانگ برای بازی در فیلم «پارتی»، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «چهارشنبه سوری»، برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «چهارشنبه سوری» از دهمین جشن خانه سینما و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: هدیه تهرانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته