مناقصه خرید ۱۲۰۰ میلیارد ریال تجهیزات برای قطعه اول آزاد راه تهران - شمال
به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهران اعتمادی در این باره به ایرنا گفت: طبق بررسی های کارشناسی قرار است ۷۰ درصد این تحیهزات از شرکت های داخلی و ۳۰ درصد دیگر آن با مجوز های قانونی از شرکت های خارجی خریداری شود.
وی با بیان این که تجهیزات و سیستم های فنی مور نیاز تونل های این قطعه تنها در معدودی از کشورهای جهان تولید می شود، گفت: به علت نبود تکنولوژی در کشورمان تولید آن در داخل کشور عملی نیست.
مدیرعامل شرکت آزاد راه تهران - شمال اظهار کرد: در دنیا توانمندی تولید این تجهیزات در اختیار چند کشور معدودی است و قطر برخی از این جت فن ها بین ۱.۵ تا ۲ متر است.
قطعه یک آزاد راه تهران - شمال به طول ۳۲ کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد و هم اکنون پیشرفت فیزکی آن به بیش از ۸۵ درصد رسیده و قرار است تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه می شود. این قطعه ۳۲ کیلومتری دارای ۱۶ پل و ۳۲ هزار متر تونل رفت و برگشت است.
قطعه دوم این آزادراه حدفاصل دوآب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر است، تونل های بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۴۵۰ متر در این منطقه قرار دارد و با اجرای این قطعه طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاهتر می شود و هم اکنون ۴ پیمانکار ایرانی کار خود را در این قطعه آغاز کردند.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است، این مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و شرکت آزاد راه تهران - شمال برای تامین منابع مالی آن با چند شرکت خارجی در حال مذاکره است.
قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است به صورت دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که با همت دست اندرکاران به خصوص شرکت آزادراه تهران - شمال تابستان ۹۴ زیر بار ترافیک رفته است.
برای آماده سازی این آزادراه ۱۲۳ کیلومتری در مجموع باید ۱۴۵ تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر ساخته شود. تعداد پلهای بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز ۹۷ پل به طول حدود ۱۳ کیلومتر است و با شیب ۶ درصدی جاده، تردد در این محور بیش از ۳۵ درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
برای ساخت این آزاد راه به ویژه در قطعه یک آن مشکلات زیادی در باره زمین های معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری تمام دستگاه های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به زمین های معارض این منطقه حل شد و شرکت آزاد راه تهران - شمال(وابسته به بنیاد مستضعفان) و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارند با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه را به صورت کامل در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری کامل برسد.
انتهای پیام/