دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1396 - 11:09
تولید 47 درصدی محصولات پتروشیمی در منطقه ویژه انرژی پارس؛

مدال طلای تولید محصولات پتروشیمی بر گردن عسلویه

در دو ماه اول سال جاری در مجموع بیش از 9 میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده که مجتمع‌های مستقر در منطقه ویژه پتروشیمی عسلویه با تولید 3.9 میلیون تن محصول سهمی 47 درصدی در این خصوص دارند.
کد خبر : 188555

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، عمده محصولات پتروشیمی ایران در دو منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر و عسلویه تولید می‌شوند به طوریکه این دو منطقه سهمی بیش از 70 درصدی را در تولید این محصولات به خود اختصاص داده اند.


بنابراین توجه به رونق این مناطق می تواند ایران را به اهداف خود در زمینه تولیدات بیشتر و با کیفیت تر برساند. از همین رو طرح توسعه منطقه ویژه ماهشهر در دستور کار قرار گرفته است. همچنین بعد از جانمایی فاز 2 منطقه ویژه پتروشیمی عسلویه ‌و با توجه به محدودیت زمین در این منطقه،‌ منطقه ویژه انرژی‌بر پارسیان مورد توجه قرار دارد.


از سوی دیگر به منظور تمرکز بیشتر واحدهای پتروشیمی،‌مناطق دیگری نیز مانند جاسک و چابهار به منظور ایجاد مجتمع های پتروشیمی در نظر گرفته شده است.


در حال حاضر 58 واحد پتروشیمی در سراسر ایران فعالیت می کنند که از این میزان 21 واحد در ماهشهر،‌16 واحد در عسلویه و 21 واحد نیز در سایر نقاط کشور پراکنده هستند.


با وجود آنکه سهم عسلویه تنها 16 مجتمع پتروشیمی است اما بیشترین تولید محصولات پتروشیمی در دوماه نخست سال جاری در این منطقه صورت گرفته است. 16 مجتمع پتروشیمی عسلویه در فروردین و اردیبهشت امسال، 3.9 میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید کرده اند.


این در شرایطی است که ظرفیت اسمی سالانه مجتمع های پتروشیمی در عسلویه 32.7 میلیون تن و برنامه تولید سال آن نیز در حدود 26.5 میلیون تن برآورد شده است.


براساس این گزارش، عملکرد 21 مجتمع پتروشیمی مستقر در منطقه ماهشهر از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ماه امسال 3.2 میلیون تن بوده است.


ظرفیت اسمی سالانه مجتمع های پتروشیمی در ماهشهر 25.6 میلیون تن و برنامه تولید سال آن نیز 21 میلیون تن برآورد شده است.


همچنین تولید واقعی 21 مجتمع پتروشیمی مستقر در مناطق داخلی کشور در مدت زمان مذکور در حدود 1.9 میلیون تن بوده است.


ظرفیت اسمی سالانه مجتمع های پتروشیمی سایر مناطق کشور 13.7 میلیون تن و برنامه تولید سال آن نیز 11.4 میلیون تن برآورد شده است.


لازم به ذکر است که ظرفیت اسمی 58 مجتمع پتروشیمی تا پایان امسال 72 میلیون تن است که از میزان ظرفیت نزدیک به 60 میلیون تن در برنامه تولید واقعی قرار دارد.


مجموع کل تولید صنعت پتروشیمی در اردیبهشت امسال بالغ بر 4.4 میلیون تن و عملکرد تولید از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ماه نزدیک به 9 میلیون تن بوده است.


این آمارها نشان می‌دهد که منطقه ویژه پتروشیمی عسلویه به تنهایی بیش از 47 درصد از محصولات پتروشیمی کشور را در دو ماهه اول امسال تولید کرده است.


در بازه زمانی مذکور مقدار فروش داخلی صنعت پتروشیمی 2.7 میلیون تن (به ارزش 53517.5 میلیارد ریال) ومقدار صادرات نیز 3.4 میلیون تن (به ارزش 1673 میلیون دلار) بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته