دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1396 - 12:23

تکذیب یک شایعه در فضای مجازی؛ آمپول «متوکاربامول» و «دگزامتازون» تولید داخل است نه چین

رئیس انجمن داروسازان کشور در واکنش به شایعه‌ای در فضای مجازی در خصوص اینکه واردات آمپول « متوکاربامول» و «دگزامتارون» از کشور چین برای مردم دردساز شده است، عنوان کرد: داروی چینی در کشور نداریم.
کد خبر : 187604

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، صبح امروز (پنج‌شنبه) تصویری به همراه صدای ضبط شده‌ای در فضای مجازی در حال اشاعه است که نشان می‌دهد بیماری بر اثر تزریق آمپول متوکاربامول (شل کننده عضلانی) دچار تورم، سوختگی با وسعت زیاد، التهاب و ... شده است.


در این پیام تاکید می‌شود این بیمار به دلیل دریافت آمپول چینی دچار مشکل شده است، هم‌چنین در آن عنوان می‌شود، افراد، آمپول دگزامتازون نیز استفاده نکنند زیرا نوع چینی آن وارد کشور شده که تزریق آن سبب بروز تپش قلب و ایست قلبی می‌شود.


دکتر رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران در واکنش به این خبر به خبرنگار آنا می‌گوید: این خبر کذب محض است زیرا در حال حاضر دارویی از کشور چین وارد کشور نمی‌شود.


وی می‌افزاید: 97 درصد داروهای موجود در کشور تولید داخل هستند و تنها تعداد اندکی دارو وارد کشور می‌شوند که این داروها جزو داروهای ضروریست و از کشورهای معتبر تهیه می‌شود.


مژدهی یادآور شد: وزارت بهداشت از طریق آزمایشگاه مرجع سلامت، کیفیت داروها را رصد می‌کند، بنابراین اگر دارویی سلامت مردم را تهدید کند حتما این وزارتخانه که مسئول سلامت مردم است آن را اطلاع‌رسانی و به داروخانه‌ها نسبت به توزیع هشدار می‌دهد.


رئیس انجمن داروسازان ایران در پایان خاطرنشان کرد: پزشکان می‌توانند با اطمینان برای بیماران نیازمند آمپول دگزامتازون و متوکاربامول را تجویز کنند و بیماران نیز می‌توانند با‌ آسودگی خاطر نسبت به تزریق اقدام کنند، زیرا این داروها جزو داروهای تولید داخل است.


بر اساس این گزارش، پیش‌تر نیز وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو و مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو تاکید کرده بودند که 97 درصد داروهای موجود در داخل کشور تولید می‌شود و هیچ دارویی از کشور چین وارد نمی‌شود.


گفتنی است، آمپول متوکاربامول برای رفع گرفتگی عضلات و دگزامتازون جهت کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.




انتهای پیام/

برچسب ها: فضای مجازی
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
شهناز فروهر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
۰
برادر من سه ماه پیش در شیراز در درمانگاه معالی آباد قصرالدشت بعلت کمردرد به درمانگاه مراجعه میکنه وبعدازتزریق دیکنوفناک اعضلانی ومتوکاربامول گوشت پاش تکه تکه میشه ،وعفونت میکنه،وگوشتهارو جدامیکنن ،سیستم دفاعی بدن ضیف میشه وبعداز چند ماه فوت میکنن،پزشک قانونی گفته بود این 69همین نفره که بااین آمپول مرده... اگه راست میگید خودتون بزنید ببیتیدچه عوارضی داره...
شهناز فروهر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
۰
زمانیکه برادرمن در بیمارستان امیرامومنین شیرا بابت این آمپولها بستری بو همزمان هشت نفر دیگر بستری بودند که پنج نفرشان خیلی زود مردند،وبازرسها هم می آمدند وخودشان را بهکوچه علی چپ میزدند،برادر من تکوندو کار بود وبسیار قوی ،بدون هیچ بیماری،فقط دچار کمردردشده بود،هیچکس باتزریق ایدو آمپول بعداز عفونت زنده نمانده،اوسی کیلو وزن کم کرد ،وسیستم دفاعی بدنش از بین رفتوپایش گوشتش عفونت شدید داشت وتکه تکه شد،امیدوارم مسئولان گریبان خودشا را بگیرد تابفهمند ما چه کشیدیم وازدست دادن عزیزان آنهم سالم یعنی چه؟؟؟؟؟خانواده ما شاهد خانوادهایمدیگر هم بوده اند،این بی سابقه ترین جنایت در حریم پزشکی ایران بوده،امیدوارم زمانی جزای کارشان راببینند ومجازات شوند
شهناز فروهر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
دوشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
۰
ما برادرمونو بخاط این آمپول از دست دادیم،از پزشک قانونی شیراز بپرسید چند نفر قربانی این آمپولهای لعنای شدند، شماها باید بخاطر تولید این داروهای مرگزا اعدام بشید،وخسارتهای چند میلیاردی بدین،چرا خودتون ازاین آمپولها استفاده نمیکنید تا ببینید ماچی کشیدیدم.... ما عزیزامونواز دست دادیم،توی بیمارستانی که برادرمن بستری بود ،بیمارستان امیرامو....8نفر باهمین آمپول بستری شدند که پنج نفرشان روز بعد مردند،وبازرسهای کور وکر میدیدند ومیرفتند،جواب ماهاروکی میده؟؟؟؟؟
کیارش
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
۰
ممنونم که این واقعیت و به ما گفتین ،من دقیقا داشتم سرچ می کردم برای آمپول ،کمرم گرفته ،قرص متاکاربامول خوردم ،گفتم شاید تزریق کارم و سریعترکنه ،خدا نبخشدشون
هلدینگ شایسته