دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1403 - 13:26
در آنا بخوانید؛

از تجویز خودسرانه دگزامتازون تا عوارض این دارو

از تجویز خودسرانه دگزامتازون تا عوارض این دارو
دگزامتازون یک دارو از خانواده کورتون‌ها است که برای بیماری‌هایی مانند آرتروز، اختلالات خون یا هورمونی، واکنش‌های آلرژیک و ... استفاده می‌شود.
کد خبر : 931945

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حتما شما هم افرادی را دیده اید که با اولین سرفه اصرار دارند آمپول دگزامتازون تزریق کنند. این افراد اعتقاد دارند آمپول دگزا بهترین دارو برای هر نوع حساسیت و سرماخوردگی است. البته این تصویر ذهنی به این دلیل است که آمپول دگزا تا چند سال پیش اولین دارویی به شمار می‌رفت که هنگام سرماخوردگی تزریق می‌شد، اما در چند سال اخیر پزشکان متوجه زیان‌های این دارو شده‌اند و به همین دلیل دگزامتازون در موارد خاص و به صورت محدود به بیماران تزریق می‌شود.    اما هنوز هم تعداد زیادی از افراد، هنگام سرماخوردگی خفیف اصرار به تزریق مسکن‌های قوی و البته داروی دگزامتازون دارند. با توجه به آمار مصرف خودسرانه انواع آنتی‌بیوتیک‌ها، تزیق آمپول‌های تقویتی و دگزامتازون در میان بیماران بسیار زیاد است. در حالی که در بسیاری از مواقع پزشکان به افرادی که از دگزامتازون به صورت خودسرانه و برای تقویت بدن خود استفاده می‌کنند پیشنهاد می‌کنند روش‌های طبیعی مانند تغذیه مناسب، تمرینات ورزشی منظم و استراحت کافی را جایگزین تجویز‌های خودسرانه کنند.

موارد استفاده از دگزامتازون

دگزامتازون یک دارو از خانواده کورتون‌ها است؛ که برای بیماری‌هایی مانند آرتروز، اختلالات خون یا هورمونی، واکنش‌های آلرژیک، بیماری‌های پوستی، مشکلات چشمی، مشکلات تنفسی، اختلالات روده، سرطان و اختلالات سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. دگزامتازون به دلیل خواص ضدالتهابی و ایمنی‌کاهش‌دهنده‌اش در درمان انواع مختلفی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

دگزامتازون برای تقویت بدن مناسب نیست

دگزامتازون به عنوان یک کورتیکواستروئید، عمدتاً برای درمان بیماری‌های التهابی، خودایمنی و برخی شرایط پزشکی دیگر تجویز می‌شود. استفاده از دگزامتازون به عنوان یک مکمل برای تقویت بدن یا افزایش عملکرد ورزشی، مناسب نیست و می‌تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد.

بر اساس مطالعات انجام شده استفاده نادرست یا خودسرانه از دگزامتازون می‌تواند موجب کاهش سیستم ایمنی بدن که افزایش خطر عفونت‌ها را به دنبال دارد شود. از سوی دیگر مشکلات گوارشی، تغیییرات هورمونی، مشکلات روانی و افزایش وزن از دیگر عوارضی است که با استفاده خودسرانه از دگزامتازون ایجاد می‌شود.

 عوارض مصرف خودسرانه دگزامتازون در افراد مختلف

به گزارش آنا، مصرف خودسرانه هر دارویی می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد و دگزامتازون هم از این قافله مستثنی نیست. کاهش عملکرد سیستم ایمنی یکی از همین عوارض است. همچنین در پی تجویز بی‌مورد دگزامتازون ممکن است مشکلات گوارشی که باعث ایجاد زخم‌های معده در افراد می‌شوند ایجاد شود.

یکی از عوارض چشم‌گیر این دارو در موارد مصرف خودسرانه، افزایش وزن و چاقی است. همچنین افزایش قند خون، مشکلات روانی که تغییر در خلق‌و و، اضطراب، افسردگی و حتی روان‌پریشی را به دنبال دارد از جمله عوارض استفاده بی رویه و بدون تجویز پزشک این دارو محسوب می‌شوند.

پزشکان معتقدند استفاده طولانی‌مدت از دگزامتازون می‌تواند به پوکی استخوان و شکستگی‌های استخوانی منجر شود. علاوه بر آن ممکن است به دنبال مصرف آن فشار خون نیز بالا رفته و مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند. تغییرات پوستی، اختلالات خواب و علائم سندرم کوشینگ که به صورت گرد، چاقی در ناحیه شکم و کشیدگی پوست منجر می‌شودف از دیگر عوارض احتمالی مصرف خودسرانه دگزامتازون است.

استفاده از دگزامتازون باید تحت نظر پزشک و با تجویز مناسب آنها انجام شود. اگر نیاز به درمان با این دارو وجود دارد، بهتر است مشاوره پزشکی دریافت تا از عوارض جانبی این دارو جلوگیری شود.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب