دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 خرداد 1396 - 11:31

حل بحران ریزگردها در گرو احیای تالاب‌های کشور است

در تقویم جهانی روز پنجم ژوئن به عنوان روز محیط زیست ثبت و به این مناسبت در ایران16 تا 21 خرداد هر سال به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده‌است، تعیین شعار امسال با عنوان « من با طبیعت هستم» نشان دهنده اهمیت توجه به طبیعت و حفاظت از آن است.
کد خبر : 185361

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سازمان ملل متحد به منظور افزایش آگاهی مردم در حفظ و نگهداری محیط زیست، تشویق و ترغیب سیاستمداران و دولتمردان به اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با تخریب محیط زیست و تنوع زیستی چنین روزی را در تقویم ثبت کرده است. سال 1972 برای نخستین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی با موضوع «انسان و محیط زیست» در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد و همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل «برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد» شد که از آن سال تاکنون این نهاد به مناسبت این روز، هر سال یک شعار جهانی انتخاب و در سراسر جهان، مراسم ویژه‌ای را به میزبانی یک کشور، اجرا می‌کند.


بروز ریزگردها، خشک شدن تالاب‌ها، آلودگی هوا، تخریب محیط زیست، برداشت بی رویه از جنگل‌ها و دریاها بخشی از بحران‌های محیط زیستی محسوب می‌شود که موضوع ریزگردها یکی از موضوعات مهم برای سازمان محیط زیست محسوب می‌شود زیرا برخی از استان‌های مرزی کشور از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان از حدود 15 سال پیش تاکنون درگیر این وضعیت هستند. در دولت یازدهم به منظور حل این بحران موضوع احیای تالاب‌‌ها به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی دولت پیگیری شد.


برهمین اساس احیای دریاچه ارومیه، تالاب هورالعظیم در خوزستان، گندمان در چهار محال و بختیاری، بزنگان در خراسان رضوی و کانی برازان در آذربایجان غربی در این دولت مورد توجه قرار گرفت به طوری که به گفته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اقدامات صورت گرفته در تالاب هامون تاکنون تا 40 درصد آبگیری شد و نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد، همچنین تالاب جازموریان در استان کرمان مدت‌ها به فراموشی سپرده شده بود با اقدامات صورت گرفته بعد از 20 سال تالاب دارای آب شد که اتفاق مهمی قلمداد می‌شود.


احیای تالاب‌ها یکی از راه‌های مدیریت ریزگردها است


احمدعلی کیخا، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آنا احیای تالاب‌ها را یکی از راه‌های مدیریت ریزگردها می‌داند و می‌گوید: پس از تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور دیگر هیچ خلاء قانونی در این زمینه وجود ندارد و سازمان محیط زیست باید در تشکیلات سازمانی خود بازنگری کرده و دفاتر تخصصی برای حفاظت و احیای تالاب‌ها را با حمایت سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی در سراسر کشور ایجاد کند.


محیط زیست کشور بیمار است


اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی نیز در زمینه مقابله با پدیده ریزگردها و احیای تالاب‌ها در گفت‌وگو با آنا معتقد است: بحران ریزگردها و احیای تالاب‌ها موضوعی نیست که در کوتاه مدت قابل حل باشد بلکه نیازمند یک برنامه‌ریزی 10 ساله است و تنها با گذشت زمان می‌توان شاهد به ثمر نشستن اقدامات این سازمان بود.


این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست به ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری اشاره و بیان می‌کند: پس از ابلاغ این سیاست‌های کلی تخریب و آلودگی محیط زیست مورد توجه واقع و جرم انگاری صورت گرفت و پس از این در صورتی که شخصی حقیقی یا حقوقی اقدام به تخریب و یا آلوده کردن محیط زیست کند، مجرم شناخته شده و مشمول تنبیه و مجازات خواهد بود.


کهرم ادامه می‌دهد: محیط زیست کشور بیمار است و متاسفانه مورد بی‌توجهی قرار گرفته بنابراین اگر سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون کاری هم انجام داده از روی غیرت و وجدان خودش بوده وگرنه این سازمان با کمبود اعتبارات و امکانات بسیاری مواجه است.


به گزارش آنا، به نظر می‌رسد توجه به موضوع محیط زیست تنها در قالب یک روز پاسخگوی مشکلات محیط زیستی کشور نیست و مسئولان کشور باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسی نسبت به حل این معظلات چاره اندیشی کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته