دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1396 - 14:57
همکاری‌ علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد آغاز شد

احتمال اعطای کرسی مطالعاتی حقوق بشر اسلامی به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در لوند سوئد

چگونگی همکاری‌های‌ علمی بین نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست پروفسور مورتن کی‌رم، رئیس نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد با مسئولان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بررسی شد.
کد خبر : 184086

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مورتن کی‌رم در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین حسن آقانظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ابراز خرسندی از برگزاری جلسه مشترک با اعضای هیات علمی گروه حقوق و مسئولان پژوهشگاه گفت: «با توجه به شبکه گستردة ارتباطات نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد در اروپا و سایر نقاط جهان به علت دفاتر متعدد نمایندگی در کشورهای مختلف این امکان هست تا زمینه ارتباط پژوهشگاه با نهادها و مؤسسات مرتبط فراهم شود. همواره تلاش دارم تا از حقوق مسلمانان دفاع کرده و در این راه تاکنون از طرف گروه‌های تندرو مورد تعرض قرار گرفته‌ام.»


او به وجود جریان‌های تندروی اسلامی در اروپا اشاره کرد و ارائه تصویری حقیقی از اسلام معتدل در این قاره را مهم دانست و بر ضرورت تعامل هر چه بیشتر اندیشمندان مسلمان با همتایان غربی برای ارائه چهره حقیقی اسلام و ارائه دیدگاه‌های دقیق علمی در موضوعات مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی از منظر اسلام تاکید کرد.


رئیس نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد توجه به دغدغه‌های موجود در انجام پروژه‌های مشترک با موسسات اروپایی و اندیشمندان این کشورها را در توسعه ارتباطات دو طرف مهم دانست.


رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در این جلسه با استقبال از اصل ارتباط با دانشگاه لوند و نهاد حقوق بشر آن دانشگاه گفت: «با توجه به ابعاد ملی و بین‌المللی پروژه همکاری دو کشور در زمینه حقوق بشر، باید از همه افراد متخصص در داخل و خارج از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این باره کمک گرفت و برنامه عملیاتی همکاری دو مرکز بر‌اساس واقعیت‌ها و ظرفیت‌های موجود و بهره‌مندی از توانمندی‌های سایر افراد متخصص در این زمینه طراحی شود.»


انجام مذاکرات و بررسی‌های بیشتر درباره همکاری‌های پیشنهادی در دانشگاه لوند، تهیه پیش‌نویس یادداشت تفاهم (MOU) و برنامه اقدام مشترک یک ساله (Action Plan) از سوی نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند و ارائه به پژوهشگاه، مبادله آثار و انجام پروژه‌های مشترک پژوهشی با هدف تبیین دیدگاه‌های اسلامی با رویکرد شیعی برای معرفی چهره حقیقی اسلام و شیعه در دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط با طرف سوئدی از جمله برنامه‌های همکاری دو مرکز در این جلسه اعلام شد.


همچنین ایجاد زمینه گفت‌وگو میان اندیشمندان، دانشمندان و متخصصان دو مرکز با هدف بسترسازی انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک، توسعه همکاری‌های آموزشی مشترک، تبادل استاد و دانشجو و برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای آشنایی اندیشمندان دو مرکز با رویکردها و رویه‌های دوجانبه، اعطای فرصت‌های مطالعاتی به دانشجویان و محققان وابسته به موسسات دو طرف و برگزاری نشست‌ها و سمینارهای مشترک در موضوعات مرتبط با ماموریت‌های دو مرکز نیز از دیگر محورهای مورد تفاهم دو طرف در این جلسه بود.


همکاری در زمینه نشریات و ایجاد زمینه معرفی افکار اندیشمندان دو مرکز و انتشار مقالات مشترک، ایجاد زمینه‌های میزبانی هیاتی از پژوهشگاه در دانشگاه لوند سوئد و بررسی اعطای کرسی مطالعاتی حقوق بشر اسلامی به پژوهشگاه در دانشگاه لوند سوئد نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در همکاری دو مرکز بود.


مورتن کیِ‌رِم (دانمارکی‌الاصل ساکن سوئد) حدود 10 سال رئیس نهاد ملی حقوق بشر دانمارک و 7 سال رئیس نهاد حقوق اساسی اروپا بوده و از ابتدای ۲۰۱۵ تاکنون رئیس نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد است. او چندین سال عضو کمیته منع تبعیض نژادی سازمان ملل بوده است. از او کتاب‌های متعددی در موضوعات مختلف حقوق بشر از منظر حقوق بین‌الملل تدوین و منتشر شده و بارها جوایز جهانی را برای تلاش‌های بشردوستانه دریافت کرده است.


نهادی که او اکنون رئیس آن است در کشورهای مختلف آسیا و آفریقا و حتی عمان دارای دفاتر نمایندگی است و طرح‌های پژوهشی مختلفی را در دست اجرا دارد. حوزه‌هایی مانند مبارزه با فساد، حقوق بشر، دسترسی به عدالت، رفع تبعیض‌های قومی، قبیله‌ای، نژادی، مذهبی و جنسیتی و ایجاد جامعه فارغ از تبعیض‌های گوناگون، مباحث زیست محیطی، اقتصاد جهانی و ضرورت‌های حقوق بشری از جمله اولویت‌های کنونی موسسه او است. توسعه آموزش و پرورش همگانی، ایجاد ارتباط میان مسائل اقتصادی و حقوق بشر و بررسی پرونده‌های حقوقی مرتبط با این موضوعات به لحاظ انطباق با قوانین بین‌المللی از دیگر حوزه‌های فعالیت نهاد حقوق بشر دانشگاه لوند سوئد است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته