دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شافعی: دولت، مجلس، بخش‌خصوصی و دانشگاهیان، تکلیف اقتصاد را مشخص کنند

رئیس اتاق ایران گفت: وقت آن رسیده که دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان کنار هم بنشینند و تکلیف آینده بلندمدت اقتصاد کشور را مشخص کنند.
کد خبر : 182428

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در نشست با فعالان اقتصادی این استان و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر لزوم تهیه نقسه بلند مدت اقتصادی کشور تأکید کرد.


رئیس اتاق ایران بابیان اینکه یک نقشه راه بلندمدت برای اقتصاد کشور نداریم، گفت: این موضوع باید به‌عنوان یک اولویت موردتوجه مسئولین قرار گیرد.


غلامحسین شافعی بابیان اینکه متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به یک استراتژی منسجم توسعه اقتصادی دست پیدا کنیم، اظهار کرد: به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که دولت، مجلس، بخش خصوصی و دانشگاهیان کنار هم بنشینند و تکلیف آینده بلندمدت اقتصاد کشور را مشخص کنند.


شافعی بابیان اینکه در بسیاری تولیدات در کشور مازاد تولید داریم و نوعی اتلاف منابع صورت گرفته، گفت: گاهی گفته می‌شود که اگر در فلان شهر شهرک صنعتی و یا منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شود، تمام مشکلات آن منطقه مرتفع می‌شود که نتیجه این نوع نگاه تعداد بالای واحدهای صنعتی است که خارج از ظرفیت در حال فعالیت هستند، شده است که شاهد هدر رفت منابع عظیم کشور هستیم.


شافعی در ادامه با تأکید بر مشخص کردن اولویت‌ها، گفت: اگر بخواهیم همه مشکلات را باهم حل کنیم، هیچ مشکلی حل نمی‌شود.


وی بابیان اینکه بخش خصوصی 10 موضوع به‌عنوان اولویت‌هایی که تأثیرگذاری بیشتری بر اقتصاد کشور دارد را مشخص کرده است، گفت: یکی از این موضوعات طرح تحول مالیاتی است.


رئیس اتاق ایران بابیان اینکه بخش خصوصی به دنبال فرار از پرداخت مالیات نیست، گفت: معتقدیم نظام تشخیص و وصول مالیات در کشور باید متحول شود.
شافعی افزود: نگرانی بخش خصوصی این است که نهادهای قدرتمند و ثروتمند از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کنند و افرادی که شفاف عمل می‌کنند مجبور شوند جور آن‌ها را بکشند.


رئیس اتاق ایران اصلاح نظام آماری را دیگر اولویتی دانست که باید موردتوجه قرار گیرد و گفت: در حال حاضر شاهد تعدد مراکزی و تناقض در آمارها هستیم که این موضوع مشکلاتی را برای تصمیم سازان ایجاد می‌کند، لذا باید برای نظام آماری کشور فکری شود.


وی لزوم مقررات زدایی را از دیگر اولویت‌هایی دانست که باید موردتوجه قرار گیرد و گفت: در حال حاضر شاهد تورم مقرراتی و تعدد مجوزها هستیم که این امر می‌تواند فسادزا باشد.


شافعی افزود: مجلس کار خوبی را در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار انجام داد، اما متأسفانه نتایج حاصله کمتر از انتظار است.


وی اصلاح نظام تأمین اجتماعی و نظام گمرکی را از دیگر اولویت‌هایی برشمرد که باید موردتوجه قرار گیرد.


جای خالی یک نهاد آینده‌پژوهی در کشور


کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در این نشست گفت: جای یک‌نهاد و مرکز آینده‌پژوهی در کشور خالی است.


وی ادامه داد: متأسفانه جای یک‌نهاد آینده‌پژوهی که ۲۰ تا ۳۰ سال آینده کشور را در زمینه‌های مختلف پیش‌بینی کند، خالی است.


کیوان کاشفی افزود: اگر چنین مرکزی در گذشته وجود داشت شاید مشکلاتی مانند بحران آب، چالش‌های محیط زیستی و ... را پیش‌بینی کرده بود.


عضو هیات رئیسه اتاق ایران اهمیت چنین مرکزی در مورد مباحث اقتصادی را بسیار مهم‌تر دانست و خاطرنشان کرد: مجلس باید به این موضوع ورود کند.


کاشفی معتقد است، در قانون‌گذاری‌های کشور قطعاً به دیدبلند و پیش‌بینی آینده نیاز داریم تا قوانینی که تدوین می‌شود برای چندین سال کاربرد داشته باشد.


وی بابیان اینکه هم‌اکنون هم قوانین خوب و مترقی در کشور داریم، یادآوری کرد: برخی از این قوانین مانند بانکداری، مالیات بر ارزش‌افزوده، گمرک، تجارت، مبارزه با قاچاق و ... اکنون در مجلس در دست بررسی است.


رئیس اتاق کرمانشاه در ادامه مالیات بر ارزش‌افزوده را یکی از مشکلات بخش خصوصی خواند و تأکید کرد: معتقدم این قانون خیلی مناسب نبود و در مرحله اجرا هم با مشکلاتی مواجه شد که درنهایت فضای رقابتی را از کشور گرفت.


به گفته این فعال بخش خصوصی، مالیات بر ارزش‌افزوده امروز مشکلاتی را برای سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد کرده است.


کاشفی بابیان اینکه اکنون دولت لایحه‌ای در این خصوص تنظیم کرده و مقداری هم از اتاق بازرگانی ایران در این خصوص نظرخواهی کرد، گفت: امیدواریم این قانون در مجلس بدون تعجیل بررسی شود و شیوه‌های اجرای آن نیز در نظر گرفته شود.


رئیس اتاق کرمانشاه تصریح کرد: بخش خصوصی از این قانون بیم دارد، زیرا اثرگذاری آن بر فضای رقابتی کشور و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی قابل‌توجه است.


کاشفی در ادامه از مشکلات استان کرمانشاه هم یادکرد و نرخ بیکاری ۲۲ درصدی را مهم‌ترین این مشکلات دانست.


وی اظهار کرد: این در حالی است که در تمام دنیا نرخ بیکاری بالای ۱۰ درصد باعث پیش‌بینی‌ناپذیری جوامع و در معرض آسیب قرار گرفتن آن‌ها محسوب می‌شود.


به گفته این فعال اقتصادی، اکنون تمام سیستم اداری استان کرمانشاه بر کاهش نرخ بیکاری متمرکز است، اما بدون کمک حاکمیت نمی‌توان این مشکل را حل کرد.


کاشفی بابیان اینکه برای حل این معضل نیازمند حمایت مجلس هم هستیم، یادآوری کرد: تا زمانی که شرایط ما مثل استان‌های دیگر باشد نمی‌توانیم این فاصله که بین کرمانشاه و سایر استان‌ها ایجادشده را پرکنیم.


وی معتقد است، کرمانشاه یک نگاه ویژه می‌خواهد و کمیسیون اقتصادی مجلس باید کمک کند که بتوانیم در یک برنامه چهار یا پنج‌ساله نرخ بیکاری استان را به میانگین کشور برسانیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته