دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1396 - 16:15

ساخت نخستین ربات خودروی پرنده در کشور

جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف موفق به طراحی و ساخت ربات تبدیل‌شونده دو منظوره‌ای شدند که می‌تواند مانند یک خودرو بر روی زمین حرکت کند و در عین حال با تغییر وضعیت ساختاری به شکل یک وسیله پرنده جهت طی مسافت‌های هوایی درآید.
کد خبر : 179827

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از ایسنا، تیمی از مهندسان و فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های مهندسی هوافضا و برق دانشگاه صنعتی شریف موفق به توسعه مقیاس بدون سرنشین از خودروی پرنده شدند که مشابه عینا خارجی ندارد. این ربات ماژولار قابلیت حرکت روی خشکی و هم قابلیت پرواز با تغییر آرایش ساختاری دارد. این تیم در مسابقات بین‌المللی نوآوری‌های آینده صنعت خودرو در فرانسه موفق به راهیابی بین ۲۴ تیم نهایی از بین ۱۷۰۰ تیم از نزدیک به ۸۰۰ دانشگاه جهان شده است.


بنا بر این گزارش، استارتاپ FlyUPAV متشکل از جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی برق و هوافضای دانشگاه صنعتی شریف و متخصصین داخلی و خارجی با هدف ساخت خودروی پرنده سرنشین‌دار برای مصارف داخل شهری مشغول به فعالیت است. این استارتاپ موفق به ثبت بیش از چهار اختراع بین‌المللی در آمریکا و سه اختراع ملی در حال تکمیل «پروتوتایپ» ربات ماشین پرنده است.


مهندس علی سالم، دانش‌آموخته مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشکده مهندسی هوافضا و سرپرست این تیم می‌گوید: ما توانستیم پس از تلاش یک ساله بر روی ابعاد مختلف استارتاپ خودروی پرنده، پنج ثبت اختراع در کشور آمریکا داشته باشیم و در جشنواره‌های مختلف کارآفرینی در سطح بین المللی‌شرکت کنیم.


این دانش‌آموخته شریفی می‌افزاید: تیم ما نه تنها برای مختصات فنی طرح زمان گذاشت، بلکه بر روی مدل درآمدزایی و کسب‌وکار این طرح نیز به صورت حرفه‌ای زمان گذاشته و در ترسیم مدل کسب وکار و درآمدزایی این استارتاپ، به سطحی رسیدیم که قابلیت ارائه به سرمایه‌گذاران بزرگی از دره سیلیکون (Silicon Valley) نیز پیدا کرده‌ایم. همچنین، شتاب‌دهنده Plug&Play از دره سیلیکون هم به طرح ما علاقه‌مند شدند، اما هنوز دنبال یافتن سرمایه‌گذاران بهتری هستیم.


وی می‌گوید: این طرح توانسته در همین مدت کوتاه بازخورد بین‌المللی مناسبی در جشنواره‌های کارآفرینی داشته باشد. البته استارتاپ خودروی پرنده در دنیا به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد. بنابراین ما با حضور موفق توانستیم جزو مدعیان در این حوزه باشیم، اما هنوز جای کار زیادی وجود دارد.


این دانش‌آموخته شریفی در خصوص عناوینی که این تیم توانسته در عرصه بین‌المللی کسب کند، اظهار می‌کند: تیم ما توانست در مسابقات نوآوری‌های صنعت خودرو در فرانسه (Valeo Innovation Challenge) از میان 800 دانشگاه از سراسر دنیا به مرحله نهایی راه یابد. همچنین حضور در مسابقات شرکتهای نوپا از طرف SeedStarWorld، مسابقات MassChallenge در بوستون آمریکا، دریافت دعوتنامه از شتاب‌دهنده KickStart در زوریخ سوییس و راهیابی به مرحله نهایی از بین 3000 استارتاپ از سراسر دنیا از جمله موفقیت‌ها و افتخاراتی است که توسط تیم ما کسب شده است.


مهندس سالم در ادامه با اشاره به کاربرد این ربات می‌گوید: امروزه وجود ربات‌های دومنظوره برای انجام طیف خاصی از ماموریت‌ها ضروری به نظر می‌رسد. به صورت متداول ربات‌ها در دو فرم ربات ماشین یا ربات پرنده شناخته می‌شوند. در اینجا ربات زمینی به رباتی اطلاق می‌شود که روی سطوح زمین مانور حرکتی انجام دهد و ربات پرنده توانایی انجام مانورهای هوایی دارد. اختراع حاضر، ربات دومنظوره‌ای است که می‌تواند مانند یک خودرو روی زمین حرکت کند و در عین حال با تغییر وضعیت ساختاری به شکل یک وسیله پرنده جهت طی مسافت‌های هوایی درآید. این تغییر آرایش به ربات این امکان را می‌دهد که از عهده ماموریت‌های زمینی و هوایی همزمان برآید. از قابلیت‌های این ربات دومنظوره می‌توان به عکسبرداری و فیلم‌برداری، داده‌برداری و حمل کالا اشاره کرد. از کاربری دیگر این ربات می‌توان به یک پلترفم رباتیک پایه آزمایشگاهی برای تست و ساخت نسل آینده خودروی پرنده سرنشین‌دار اشاره کرد. ما برای اختراع این ربات مجبور شدیم تا چرخ دومنظوره‌ای را از نو اختراع کنیم.


وی خاطرنشان کرد: این چرخ دومنظوره، در اداره کل مالکیت معنوی ایالات متحده به ثبت رسیده است و در حال ثبت در ایران است.


این محقق ایرانی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر رقبای ما از آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و اسلوواکی در حال توسعه نسخه آزمایشی خودروی پرنده هستند. ما نسخه بدون سرنشین را تست کردیم و در مرحله بعد سراغ موتورسیکلت پرنده یا نسخه سرنشین‌دار ربات خواهیم رفت. موتور سیکلت پرنده ما فعلا یک‌سری تستهای شبیه‌سازی در نرم‌افزارهای مهندسی طی کرده و پس از سرمایه‌گذاری، ساخت نسخه سرنشین‌دار را آغاز خواهیم کرد. این طرح هم مانند نسخه رباتیک خود نمونه عینا خارجی ندارد و از این حیث می‌توان آن را اولین موتور سیکلت پرنده تبدیل‌شونده برای مصارف شهری در دنیا نامید.


این دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف در پایان در خصوص حمایت مسئولین گفت: مسؤولین دانشگاه طبیعتا با محدودیت‌هایی مواجه هستند اما امیدواریم که بتوانیم با دریافت کمک‌های مادی و معنویشان به نتایج مطلوبتری دست یابیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب