دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1396 - 12:20
در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ؛

لاریجانی: تلاش‌های دولت یازدهم در حوزه نفت و گاز سنجیده و به‌هنگام است/ ایران به برجام پایبند است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در دولت یازدهم تلاش‌های سنجیده و به هنگامی در حوزه نفت و گاز صورت گرفت و با وجود مشکلات از منابع به درستی استفاده شد.
کد خبر : 177292

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: ایران در زمینه تولید نفت و گاز موفقیت‌های فراوانی داشته است که برای آینده کشور در حوزه نفت امیدوار کننده به شمار می‌رود.


وی ادامه داد: در این زمینه اما توجه به شرایط منطقه و آینده کشور اهمیت دارد.


لاریجانی گفت:‌ خاورمیانه از نظر نفت و گاز در دنیا اهمیت فراوان دارد و شرایط منطقه بر روی رفتار کشورهای مختلف برای همکاری در این زمینه تاثیرگذار است.


وی به تهدیدات تروریستی موجود در منطقه اشاره کرد و افزود:‌ در دهه اخیر وضعیت جریان‌های تروریستی گسترش پیدا کرده است و به دلیل رفتارهای برخی کشورها این موضوع همچنان اهمیت فراوان دارد زیرا با وجود آنکه در برخی مناطق سرکوب‌هایی صورت می‌گیرد اما در جهاتی دیگر نیز کمک‌هایی انجام می‌شود.


رئیس مجلس ادامه داد: از طرف دیگر برخی مناقشات نیز مانند مساله یمن و بحرین در منطقه می‌تواند تنش‌های بزرگی را ایجاد کند و در این خصوص برخی بازیگران بین‌المللی رفتارشان در منطقه تاثیرگذار خواهد بود.


لاریجانی افزود:‌ با وجود این تنش‌ها ایران وضعیت باثباتی را در منطقه دارد و تصمیمات استراتژیک در کشور ما با دقت نظر گرفته می‌شود همین امر سبب می‌شود تا ایران مسیر نسبتا روشنی را طی کند.


وی به توافق هسته‌ای ایران با 6 کشور بزرگ دنیا اشاره کرد و گفت:‌ در این توافقات ایران به کف مطالبات خود دست پیدا کرد و بنابراین هر گونه دستکاری در این توافق مسائل جدیدی را برای هر دو طرف ایجاد می‌کند. ایران به برجام پایبند است و ما معتقدیم که این به روش کار نظام جمهوری اسلامی باز می‌گردد.


رئیس مجلس شورای اسلامی به ظرفیت‌های صنعت نفت و گاز کشور اشاره کرد و گفت:‌ قابلیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد و کسانی که برای اقتصاد مقاومتی نگاه عمیقی دارند باید صنعت نفت و گاز را مدنظر قرار دهند زیرا هر تحولی در این صنعت در سایر بخش‌ها تاثیرگذار خواهد بود.


به گفته لاریجانی سیاست‌های کلی مدون شده و قابل تغییر نیست و بر اساس همین سیاست‌ها برنامه ششم برای وزارت نفت تدوین شد.


وی یکی از اولویت‌های صنعت نفت و برنامه ششم را توجه به ازدیاد برداشت از مخازن و جلوگیری از هدررفت ظرفیت‌ها دانست و تاکید کرد:‌ استفاده از تکنولوژی و انتقال سرمایه در این زمینه اهمیت دارد.


رئیس مجلس توجه به مخازن مشترک را اولویت بعدی دولت عنوان کرد و گفت:‌ دولت یازدهم بر روی مخازن مشترک تلاش جدی انجام داده و نتایجی نیز حاصل شده است به گونه‌ای که در جنوب و غرب اکنون توازن مطلوبی در خصوص منافع ملی کشور وجود دارد.


وی به مساله پتروشیمی‌ها نیز اشاره کرد و گفت:‌ این صنعت مزیت خوبی برای کشور به شمار می‌رود و اگر چه مناقشاتی در خصوص قیمت خوراک وجود داشت اما بسترهای لازم برای توسعه آن فراهم است و تلاش می‌شود تا سرمایه‌گذاری‌های مناسبی توسط بخش خصوصی صورت گیرد.


لاریجانی به مساله استفاده بهینه از انرژی در کشور اشاره کرد و گفت:‌ توجه به بند «ق» تبصره 2 ماده 12 در همین زمینه فعال شده است و این بند نه تنها مزیت‌های اقتصادی دارد بلکه بر روی محیط زیست نیز تاثیرگذار است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته