دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

راهکارهای بازشدن قفل اشتغال با کلید وب

پژوهش‌ها درباره گستره فعالیت‌های تحت وب در حوزه‌های مختلف همچون تحلیل محیط‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، سکوهای رایانش توزیعی، ابری، رایانش وب در کاربردهای همراه، وب معنایی، بررسی الگوریتم‌های مطرح در سئوسازی، توسعه اپلیکیشن‌های تحت وب روی موبایل، معماری کلان داده‌ها بر بستر رایانش ابری، ارزیابی کیفیت وب، تحلیل رفتاری و شخصی‌سازی، تعامل انسان و رایانه، جامعه‌شناسی و اخلاق وب، بانکداری تحت وب، اقتصاد اینترنتی و مدل‌های کسب و کار، سکوها و ابزارهای نرم‌افزاری وب، بازاریابی وب و تحلیل محتوا، آینده وب، طراحی وب و اپلیکیشن به روش گوگل متریال دیزاین توسط محققان همچنان ادامه دارد. بنابراین می‌توان انتظار داشت در سال‌های آینده شاهد تغییرات شگرف و قابل توجهی در نوع مشاغل و نحوه درآمدزایی از وب در دنیا باشیم.
کد خبر : 176482

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از جام جم، همان‌گونه که امروزه شاهد افزایش فروش، افزایش درآمد، افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش سطح رفاه زندگی مردم، ایجاد فرصت‌های تجاری جدید برای صنایع و بنگاه‌های بازرگانی، افزایش امنیت دسترسی به بازارهای صادراتی ناشی از تثبیت تعرفه‌ها، جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش تردد بی مورد، کاهش هزینه‌های اضافی و ایجاد رقابت در سطح بین‌المللی، دسترسی سریع به اطلاعات، حذف واسطه‌ها، کاهش هزینه‌های تبلیغات کالا بویژه در سطح بین‌المللی، ورود به بازارهای فرامنطقه‌ای در جهت بازاریابی جهانی به واسطه فعالیت فعالان وب هستیم.


شاغلانی که تا چند سال آینده بیکار می‌شوند


پروفسور فرانک فن هارملن (Frank van Harmelen) استاد دانشکده علوم رایانه دانشگاه Vrije در آمستردام هلند و از پایه گذاران زبان معروف وب معنایی، OWL درباره تغییرات و تاثیرات وب بر اقتصاد جهان در سال‌های آینده می‌گوید: با وجود آن که وب در بخش‌های مختلف زندگی تاثیرات قابل توجهی گذاشته است، اما معتقدم تحولات آن بخصوص بر فضای کسب و کار و تجارت بیش از آنچه امروز با آن مواجه هستیم، خواهد بود. به‌گونه‌ای که دیگر تجارت بدون وب امکانپذیر نخواهد بود.


وی خاطرنشان می‌کند: وب علاوه بر تحول دنیای تجارت، حتی صنایعی همچون موسیقی، نشر و گردشگری را با تغییرات قابل توجهی مواجه کرده است. به گونه‌ای که سفرهای مجازی درحال جایگزینی سفرهای حضوری هستند و گردشگران می‌توانند به صورت مجازی سفر کنند.


پروفسورهارملن با بیان این که رشد نفوذ وب و تحولات آن در 25 سال گذشته تا امروز باعث نگرانی برخی صاحبان مشاغل و کارکنان آنها شده است، می‌گوید: این نگرانی در برخی زمینه‌ها کاملا صحیح است. زیرا برخی افراد شغل خود را از دست خواهند داد و عده‌ای دیگر به سود قابل توجهی خواهند رسید.


وی درباره چالش بین مشاغل سنتی و مدرن می‌گوید: درست است که وب تقریبا اکثر بخش‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده و همچنان قرار می‌دهد، اما این به معنای منسوخ شدن خط تولید کالاها نخواهد بود. قطعا بسیاری از مشاغل سنتی از بین نمی‌روند بلکه جایگاه و نحوه ارائه خدماتشان تغییر می‌کند. همان‌گونه که کارخانه‌های ماشین سازی هنوز فعالیت می‌کنند اما شکل فعالیت آن تغییر کرده است.


کارخانه‌های ماشین‌سازی قبلا هزار نمونه از کارشان را تولید و سپس اقدام به فروش می‌کردند اما تحولات فناوری باعث شده پیش از ساخت ابتدا مدل‌های مختلف آن را طراحی و در معرض تقاضای مشتری قرار دهند، سپس مطابق درخواست مشتری آن را می‌سازند.


ایده‌یابی برای راه‌اندازی کسب و کار مجازی


ایده‌یابی و ایده‌سازی یک مهارت است که آموزه‌های مرتبط با خود را دارد اما بدون شک اولین گام برای دستیابی به یک ایده خلاق، شناخت و آگاهی از علایق، توانایی‌های بالقوه و فهرست ‌کردن مهارت‌هایی است که در حال حاضر دارید. اگر این گام را با تلاش و پشتکار درست بردارید، یقین داشته باشید می‌توانید به ایده‌های خلاقانه متعددی برای راه‌اندازی کسب و کار مجازی و راهکارهای رسیدن به موفقیت دست یابید.


علی غفاری‌خسروشاهی، مدیر بازاریابی یک شرکت نرم‌افزاری درباره یکی از راهکارهای دستیابی به ایده می‌گوید: پیشنهاد می‌کنم مشتاقان فعالیت در این بخش، «خوب ببینند» همه ما به‌عنوان یک مصرف‌کننده و مخاطب از کسب و کارهای مختلف سرویس‌ها و خدماتی را مطابق با نیازهای روزانه خود دریافت می‌کنیم که در این میان ممکن است از خدمات ارائه شده راضی نباشیم. این نارضایتی گویای وجود یک خلأ در خدمات ارائه شده و احتمال وجود نارضایان بیشتری نسبت به آن خدمت است.


وی ادامه می‌دهد: لازم نیست خیلی پیچیده رفتار کنیم؛ همین خلأها می‌توانند ایده‌ای قابل بررسی برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و موفق در فضای مجازی باشد.


مدیر بازاریابی این شرکت نرم‌افزاری درباره دغدغه مالی جوانان برای راه‌اندازی کسب و کار تحت وب می‌گوید: فناوری اطلاعات در حوزه سرویس و خدمات، کمک جدی می‌کند. چون هزینه‌های سربار، زیرساختی و تامینی مانند محل استقرار، شعب، دفتر و نحوه عرضه محصول به مصرف‌کننده را نه‌تنها حذف، بلکه بشدت کاهش می‌دهد و سود قابل توجهی را عاید صاحبان کسب وکار فضای مجازی می‌کند.


وی تأکید می‌کند: توجه دولت به این بخش می‌تواند اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت خارج کند و حضور بنگاه‌های کوچک یا بنگاه‌های مشارکتی را افزایش دهد و باعث رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال در کشور شود.


فرصت‌سازی برای اشتغال جوانان


اگر دانش‌آموخته رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات نباشید و تمایل چندانی هم برای فعالیت حرفه‌ای در فضای وب نداشته باشید، احتمال این‌که بخواهید کسب وکار مجازی تحت وب راه‌اندازی کنید، بسیار کم است. با این حال اگر جویای شغلی پردرآمد با مزایای مذکورهستید، پیشنهاد می‌کنیم با صحبت‌های محمد واعظی‌نژاد، دانشجوی دکترای کارآفرینی و مدیرگروه سیاستگذاری صنایع فرهنگی پژوهشکده حکمت همراه شوید.


وی فضای مجازی را فرصت بسیار خوبی برای کسب درآمد و اشتغالزایی برای جوانان کشور می‌داند و می‌گوید: نرخ بیکاری در کشور ما 12 درصد است که بخش اعظم آمار مربوط به افراد تحصیلکرده در رشته‌های مختلف است. متاسفانه راهکارهای فعلی دولت برای اشتغال و حمایت از آنها، بیشتر سنتی است. اغلب حمایت‌های دولت از کارخانه‌های خودروسازی و نفت محور به شکل وام است. در این روش هزینه اشتغالزایی بسیار بالاست به گونه‌ای که در پتروشیمی به ازای هر یک میلیارد تومان و در سایر حوزه‌ها، 200 تا 500 میلیون تومان باید سرمایه‌گذاری شود تا یک نفر - آن هم یک فرد کم سواد ـ بتواند مشغول کار شود.


واعظی‌نژاد ادامه می‌دهد: در صورتی که در حوزوهای مجازی و وب، صنایع خلاق می‌توانند با سرمایه 30 تا 50 میلیونی فرصت خوبی برای اشتغال فراهم کنند. بدون شک نحوه حمایت دولت از این کسب و کارها هم باید تغییر کند و پرداخت وام اصلا مدل خوبی نیست. تسهیل زیرساخت‌ها، حمایت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و شتاب‌دهنده‌ها که عمدتا متعلق به بخش خصوصی هستند، از مهم‌ترین و موثرترین اقدامات دولت در این زمینه باید باشد.



دانش راه اندازی کسب و کار مجازی


برای ورود به فضای کسب و کار، سطح دانش فنی باید به چه میزان باشد؟ مدیرگروه سیاستگذاری صنایع فرهنگی پژوهشکده حکمت در پاسخ می‌گوید: هر دانش آموخته‌ای با حداقل اطلاعات در زمینه رایانه می‌تواند وارد این عرصه شود. ضمن آن که در حال حاضر دوره‌های آموزشی کوتاه مدت وجود دارد که افراد می‌توانند سطح سواد خود را برای فعالیت در فضای وب افزایش دهند.


وی تأکید می‌کند: درست است که داشتن ایده خلاق و جدید در راه اندازی کسب و کار مجازی و رشد آن موثر است، اما مهم‌تر از آن، داشتن یک تیم هماهنگ، خلاق و با پشتکار برای پرورش و اجرایی کردن ایده است. علاقه‌مندان می‌توانند با حداقل امکانات و دانش کارشان را شروع کنند. ما اگر می‌خواهیم مشکل بیکاری را حل کنیم باید حوزه‌های خدمات را توسعه دهیم. دولت نیز باید استراتژی خود را به سمت خدمات ببرد تا در وضعیت بیکاری کشور گشایشی حاصل شود.


ایده‌یابی برای راه‌اندازی کسب و کار مجازی


ایده‌یابی و ایده‌سازی یک مهارت است که آموزه‌های مرتبط با خود را دارد اما بدون شک اولین گام برای دستیابی به یک ایده خلاق، شناخت و آگاهی از علایق، توانایی‌های بالقوه و فهرست ‌کردن مهارت‌هایی است که در حال حاضر دارید. اگر این گام را با تلاش و پشتکار درست بردارید، یقین داشته باشید می‌توانید به ایده‌های خلاقانه متعددی برای راه‌اندازی کسب و کار مجازی و راهکارهای رسیدن به موفقیت دست یابید.


علی غفاری‌خسروشاهی، مدیر بازاریابی یک شرکت نرم‌افزاری درباره یکی از راهکارهای دستیابی به ایده می‌گوید: پیشنهاد می‌کنم مشتاقان فعالیت در این بخش، «خوب ببینند» همه ما به‌عنوان یک مصرف‌کننده و مخاطب از کسب و کارهای مختلف سرویس‌ها و خدماتی را مطابق با نیازهای روزانه خود دریافت می‌کنیم که در این میان ممکن است از خدمات ارائه شده راضی نباشیم. این نارضایتی گویای وجود یک خلأ در خدمات ارائه شده و احتمال وجود نارضایان بیشتری نسبت به آن خدمت است.


وی ادامه می‌دهد: لازم نیست خیلی پیچیده رفتار کنیم؛ همین خلأها می‌توانند ایده‌ای قابل بررسی برای راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و موفق در فضای مجازی باشد.


مدیر بازاریابی این شرکت نرم‌افزاری درباره دغدغه مالی جوانان برای راه‌اندازی کسب و کار تحت وب می‌گوید: فناوری اطلاعات در حوزه سرویس و خدمات، کمک جدی می‌کند. چون هزینه‌های سربار، زیرساختی و تامینی مانند محل استقرار، شعب، دفتر و نحوه عرضه محصول به مصرف‌کننده را نه‌تنها حذف، بلکه بشدت کاهش می‌دهد و سود قابل توجهی را عاید صاحبان کسب وکار فضای مجازی می‌کند.


وی تأکید می‌کند: توجه دولت به این بخش می‌تواند اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت خارج کند و حضور بنگاه‌های کوچک یا بنگاه‌های مشارکتی را افزایش دهد و باعث رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال در کشور شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب