دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1396 - 13:53

«روح تروریسم» به چاپ دوم رسید

«روح تروریسم» عنوان کتابی است از ژان بودریار، فیلسوفِ برجسته‌ی فرانسوی، که به‌تازگی با ترجمه‌ی کامران برادران و توسط انتشارات چترنگ به چاپ دوم رسیده است.
کد خبر : 172718

کامران برادران، مترجم این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، این کتاب یکی از مهم‌ترین آثار بودریار دانست و گفت: «این فلیسوف فرانسوی در این اثر خوانشی بی‌نظیر از سیاست در هزاره‌ جدید ارائه می‌دهد.»


وی ادامه داد: «بودریار این کتاب را پس از وقایع 11 سپتامبر و حمله‌ی القاعده به برج‌های تجارت جهانی نوشت. این کتاب شامل 4 مقاله است که بودریار در هر یک از آن‌ها خوانشی هوشمندانه و رادیکال از مقوله‌ی ترور و تروریسم ارائه می‌دهد.»


بودریار در بخش اول کتاب خود با نام «روحِ تروریسم» می‌نویسد: «ما رخدادهای فراوانی را به چشم دیده‌ایم، از مرگ پرنسس دیانا گرفته تا جام جهانی. در زمینه رخدادهای خشونت‌بار نیز، رخدادهایی که به راستی می‌توان چنین نامی بر آنها نهاد، از جنگ گرفته تا خودِ نسل‌کشی را از سر گذرانده‌ایم. با این همه تا کنون رخدادی نمادین در مقیاس جهانی نداشته‌ایم، رخدادی که نه تنها توجه جهانی را به خود جلب کند بلکه خود، گواهی بر شکست جهانی‌سازی باشد.»


«مرثیه‌ای برای دو برج» عنوان بخش دوم از این اثر است. بودریار در این بخش به شرح و تفسیر واقعه‌ی یازده سپتامبر و انفجار برج دوقلو در آمریکا و رابطه‌ی این رخداد تروریستی با معماری و سیاستِ برآمده از یک معماریِ جهانی پرداخته است.


«فرضیاتی درباره تروریسم» عنوان بخش سوم «روح تروریسم» است. «خشونت امر جهانی» نیز عنوان بخش پایانی این اثر است. بودریار در این فصل تروریسم را زاده‌ی تاریخ سنتی آشوب، نیهیلیسم و تعصب نمی‌داند، بلکه این تروریسم را چیزی می‌داند معاصر جهانی‌سازی.


کامران برادران با اشاره به جایگاه مهمی که این کتاب در وضعیتِ امروزه‌ی جهان دارد گفت: تزِ بودریار در این کتاب را می توان مکملی بر مفهوم «قانون و خشونت» در این چند ساله ی اخیر دانست، مفهومی که چهار رکن مهم دارد؛ آگامبن، رانسیر، بدیو، ژیژک. بودریار به خوبی به این نکته اشاره می‌کند که ترور، همان مکمل وقیح منطق جهانی‌سازی است، منطقی که بر همه‌چیز برچسب مصرف زده و آن را در دنیای همگون‌ساز خود غرق می‌کند.


پیش از این از کامران برادران ترجمه‌هایی از نویسندگانی همچون جایلز کوپر، آدام رابرتز، اسلاوی ژیژک و آنتونیو گرامشی منتشر شده بود و «نوشتار زنانه؛‌بداهه‌گویی در مه» نیز اثری است تألیفی که به قلم او در مجموعه‌ی نقد رادیکالِ نشر روزنه منتشر شده است.


چاپ دوم «روح تروریسم» در 80 صفحه و با قیمت هفت‌هزار تومان منتشر شده است.



انتهای پیام/

برچسب ها: نشر چترنگ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته