دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تلاش فدراسیون برای حفظ کی‌روش بعد از جام‌جهانی

کارلوس کی‌روش درحالی توانسته به جایگاهی مناسب در فوتبال ملی ایران دست پیدا کند که هیچ سرمربی دیگری این شرایط را تجربه نکرده است. صعود دراماتیک به جام‌جهانی ٢٠١٤ و عملکرد فوق‌العاده تیم‌ملی مقابل آرژانتین (اگرچه با باخت همراه شد) نتایج قابل قبولی برای کی‌روش بود. حتی ناکامی تیم‌ملی در جام‌ملت‌های آسیا هم نتوانست از اعتبار کی‌روش بکاهد.
کد خبر : 171927

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از شهروند، نتایج خوب تیم‌ملی درمقدماتی جام‌جهانی و صدرنشینی مقتدرانه به اضافه محبوبیت بالای مرد پرتغالی باعث شده فدراسیون از حالا به فکر تمدید قرارداد او باشد تا کی‌روش را در سال‌های آینده هم روی نیمکت یوزهای ایرانی ببینیم.



تمدید قرارداد قبل از جام‌جهانی
آتش‌بس این روزهای کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ باعث شده فدراسیون با آرامش بیشتری بتواند به مسائل پیرامون تیم‌ملی و سرمربی آن ورود کند. نتایج خوب تیم‌ملی و مهمتر از آن معرفی و تربیت نسل جوان و مستعد باعث شده فدراسیون تردیدی برای تمدید قرارداد کی‌روش نداشته باشد. منابع موثق در فدراسیون فوتبال اعلام کرده‌اند مهدی تاج درنظر دارد در آینده‌ای نزدیک پیشنهاد اولیه تمدید قرارداد را به سرمربی تیم‌ملی ارایه بدهد. رئیس و مدیران فدراسیون فوتبال برای ادامه همکاری با کی‌روش به جمع‌بندی رسیده‌اند و قصد دارند شرایطی را فراهم کنند تا این مربی بعد از جام‌جهانی هم کارش را در فوتبال ایران ادامه بدهد و تیم‌ملی را آماده حضور پرقدرت در جام‌ملت‌های آسیا در‌سال ٢٠١٩ امارات کند. قرارداد فعلی کی‌روش با تیم‌ملی تا پایان جام‌جهانی است اما فدراسیون نمی‌خواهد مذاکرات با او را به بعد از پایان جام‌جهانی موکول کند، چون قطعا تا آن زمان و حتی هنگام برگزاری جام‌جهانی پیشنهادهای زیادی به کی‌روش خواهد رسید.


صلح کی‌روش با فوتبال ایران
در‌سال گذشته مهم‌ترین چالشی که کی‌روش با فوتبال ایران داشته، درگیری او با باشگاه پرسپولیس بوده است. او بر سر برگزاری اردوهای بلندمدت با باشگاه‌ها به‌ویژه پرسپولیس دچار چالش شده بود. اعتراض‌های پی‌درپی برانکو و طعنه‌های عجیبش به کی‌روش به اضافه ادعای چاق‌شدن پرسپولیسی‌ها بعد از اردوی تیم ملی، خون مرد پرتغالی را به جوش آورد. او تندترین بیانیه‌هایش را درهمان روزها منتشر کرد و حتی مدعی شد که استعفای کتبی‌اش را هم به فدراسیون داده است. بالاخره تلاش‌های تاج موثر واقع شد و کی‌روش از خر شیطان پیاده شد و استعفایش را پس گرفت. درنهایت هم با وساطت فدراسیونی‌ها کی‌روش و برانکو پرچم سفید را به نشانه صلح بالا بردند. پیام تبریک برانکو به تیم‌ملی بعد از ٢ پیروزی ارزشمند مقابل چین و قطر خیال اهالی فوتبال از آشتی کنان این دو مربی بزرگ را راحت کرد. سکوت و آرامش این روزهای کی‌روش نشان می‌دهد صلح او با فوتبال ایران می‌تواند ادامه‌دار باشد.


کی‌روش می‌ماند یا می‌رود؟
دستاوردهای کی‌روش و محبوبیتی که بین مردم دارد، باعث شده فدراسیون به صورت کاملا جدی به فکر تمدید قرارداد او باشد. یک منبع آگاه در فدراسیون دراین‌باره می‌گوید: «تمایل داریم ظرف چند ماه آینده قرارداد کارلوس کی‌روش را به صورت رسمی تمدید کنیم و درصدد پیداکردن فرصتی مناسب هستیم تا بسته پیشنهادی فدراسیون را به او ارایه بدهیم. ما با این کار حسن‌نیت خودمان را هم به کی‌روش نشان خواهیم داد و امیدواریم هرچه سریع‌تر بتوانیم توافق و قرارداد جدید را نهایی کنیم. ضمن این‌که می‌خواهیم همه دلخوری‌های کی‌روش را برطرف کنیم.» البته بعید است تمدید قرارداد کی‌روش به این سادگی‌ها باشد. مرد پرتغالی بارها به دلیل مشکلات و کمبودهایی که در فوتبال ایران وجود داشته، بارها تصمیم به جدایی گرفته است. کی‌روش بارها گفته با مشکلات فوتبال ایران نمی‌تواند درمسیر درست حرکت کند اما به دلیل شرایط خاص تیم‌ملی دیگر اعتراض نمی‌کند اما این وضع او را مجبور به جدایی از تیم‌ملی خواهد کرد. همین دلخوری‌های او ازمسئولان فوتبال باعث شده پروسه تمدید قرارداد او با تیم‌ملی به این سادگی‌ها نتیجه ندهد. از طرف دیگر بسیاری از اهالی فوتبال و طرفداران تیم‌ملی نگران آینده و ماندن کی‌روش هستند و امیدوارند فدراسیون بتواند او را برای ماندن در ایران متقاعد کند.


بختیاری‌زاده: ماندن کی‌روش به نفع فوتبال است
سهراب بختیاری‌زاده، کارشناس فوتبال درباره تمدید قرارداد کی‌روش می‌گوید: «قطعا تمدید قرارداد کی‌روش و ماندن او در ایران اتفاقی سودمند برای فوتبال ایران است. البته این اتفاق درصورتی می‌تواند بیشتر به تیم‌ملی کمک کند که تعامل لازم بین کی‌روش و فدراسیون به وجود بیاید. این‌که کی‌روش هر از گاهی انتقاداتی از فدراسیون کرده، به معنی عدم تمایل به ماندن در ایران نیست. او اگر حرفی زده یا چیزی خواسته برای تیم‌ملی بوده و با این شیوه توانسته ضعف‌ها را نمایان کند. در واقع شرایط امروز تیم‌ملی بسیار بهتر از سال‌های گذشته است اما تیم‌ملی به امکانات بیشتری نیاز دارد. کی‌روش در بخش نتیجه‌گیری و پشتوانه‌سازی بسیار موفق بوده اما هنوز نتوانسته‌ایم فوتبالی فراتر از سطح آسیا به نمایش بگذاریم و این نشان می‌دهد تیم‌ملی هنوز کار دارد.» بختیاری‌زاده ادامه می‌دهد: «اگر امکانات بیشتری دراختیار تیم‌ملی و کی‌روش قرار بگیرد، نتایج بهتری خواهیم گرفت. ضمن این‌که هماهنگی و تعامل بین کی‌روش با باشگاه‌ها و فدراسیون اهمیت زیادی دارد و ما را بیشتر از این به اوج می‌رساند. امیدوارم فدراسیون بتواند قرارداد کی‌روش را تمدید کند تا ما بتوانیم بیشتر از این از علم و پتانسیل این مربی بزرگ بهره ببریم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته