دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 فروردين 1396 - 09:23

موانع و راهکارهای اشتغال دانشگاهیان بررسی شد/ ایجاد نظام ملی مهارت برای تسریع دسترسی فارغ‌التحصیلان به بازار کار

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به فعالیت 3 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور اشاره و بر فرهنگ‌سازی مصرف کالاهای ایرانی و ورود محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به سبد مصرف خانوارها تاکید کرد.
کد خبر : 169298

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی درباره موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: «بنا بر سنت هر ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی، در اولین جلسه این شورا موضوع نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری دستور اصلی جلسه است. سال 96 به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است و اعضای جلسه نیز در این زمینه مواردی را از منظر فرهنگ‌سازی موضوع و همچنین مواردی که جامعه علمی و دانشگاهی کشور در آن می‌تواند نقش‌آفرین باشد را مورد توجه قرار دادند.»


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: «گزارش تهیه شده از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه نیز ارائه شد که موانع و راهکارهای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و سازماندهی بهتر آنها برای یافتن شغل متناسب با رشته تحصیلی یکی از مهمترین موارد ارائه شده در این گزارش بود. پس از ارائه گزارش، موضوع متناسب‌سازی نظام آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی با بازار کار که در اسناد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور نیز آمده است مورد تاکید اعضای جلسه قرار گرفت.»


او افزود: «در این زمینه قرار شد با همکاری وزارت‌خانه‌های علوم، بهداشت و وزارت آموزش و پرورش اقدامات و اصلاحات لازم برای سهولت دسترسی فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش و آموزش عالی به بازار کار صورت گیرد. ایجاد نظام ملی مهارت برای تسریع دسترسی فارغ‌التحصیلان به بازار کار مهمترین محور برای تحقق این امر بود که اعضای شورا به آن اشاره کردند.»


مخبر دزفولی گفت: «افزایش کارآمدی و مهارت فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش در صورتی که قصد ورود به آموزش عالی را ندارند برای ورود به بازار کار با ایجاد نظام ملی مهارت تسهیل می‌شود. در آینده نزدیک با همکاری وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کمک سازمان فنی و حرفه‌ای این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد.»


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «نکته دیگر که مورد تاکید شورای عالی انقلاب فرهنگی بود فرهنگ‌سازی مصرف کالاهای ایرانی بود، در صورتی‌که گفتمان‌سازی لازم صورت گیرد و مردم به این باور برسند، مهمترین حمایت از صنایع تولیدی کشور خواهد بود.»


او افزود: «اکنون بیش از 3 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که علاوه بر ثبت اختراع، محصولات خوب و بادوام تولید می‌کنند که باید برای ورود این محصولات به سبد مصرفی خانوارها حمایت‌های لازم انجام شود. همچنین درباره ساز و کارهای این موضوع مباحثی مطرح شد که موارد نهایی را به ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت ارائه می‌کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته