دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1394 - 11:26
وزیر نیرو در آیین رونمایی از تندیس آب و بدرقه بازیکنان تیم ملی والیبال ایران:

رفتار تک‌تک شهروندان در آینده آب کشور اثرگذار است

وزیر نیرو گفت: رفتار تک‌تک شهروندان و شیوه‌های مصرف آنها در آینده آب کشور اثرگذار است.
کد خبر : 16740

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، حمید چیت‌چیان شب گذشته (چهارشنبه) در آیین رونمایی از تندیس آب و بدرقه بازیکنان تیم ملی والیبال ایران اظهار داشت: امروز بسیار خوشحالم که در جمع جوانان برومندی که نام و پرچم ایران را به اهتزار درآورده‌اند برای کار مقدسی به نام "حفظ آب" حضور دارم.


وی با بیان اینکه آب در فرهنگ ما بسیار ارزشمند است، ادامه داد: ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و میزان بارش متوسط ما یک سوم جهان است؛ در چند سال اخیر نیز در اثر خشکسالی متوسط بارش‌های کشور از 250 میلی‌متر به 205 میلی‌متر کاهش یافته و منابع تجدیدپذیر آب ایران از 130 میلیارد مترمکعب به 110 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.


وزیر نیرو با اشاره به کاهش چشمگیر بارش‌ها به ویژه بارش برف در کشور گفت: وقتی میزان بارش کمتر از 5 میلی‌متر باشد این آب نه به جریان تبدیل می‌شود و نه در زمین فرو می‌رود؛ بلکه در عرض چند ساعت تبخیر و از دسترس خارج می‌شود.


چیت‌چیان افزود: افزایش دمای هوا و تبخیر آب، افزایش جمعیت و توسعه بخش صنعت همگی عواملی هستند که باعث شده از نظر کمیت و کیفیت منابع آب دچار چالش شویم و هم‌اکنون هم با محدودیت کمی آب و هم با روند آلودگی منابع آب مواجه شده‌ایم.


وی گفت: نکته مهمی که اساس تشکیل این نشست محسوب می‌شود این پرسش است که آیا کمبود منابع آب چاره و راهکار دارد و آیا این راهکارها در اختیار دولت است و یا اینکه مردم نیز باید در این کار مشارکت داشته باشند.


وزیر نیرو با بیان اینکه این راهکارها از طرف دولت به صورت ساخت سد، اجرای طرح‌های انتقال آب، باروری ابرها و چندین راهکار انجام گرفته است،اظهار کرد: هم‌اکنون احداث 119 سد و 120 طرح بزرگ آب‌رسانی در کشور در دست اجرا است.
وی تصریح کرد: اعتقاد ما این است و تجربه دنیا نیز اثبات می‌کند که تمامی شهروندان چه به عنوان مصرف‌کننده آب در شهرها، چه به عنوان کشاورزی که آب را در زمین کشاورزی مصرف می‌کند و چه صنعت‌گری که در صنایعی همچون فولاد و ذوب آهن از آب استفاده می‌کنند، به این نکته آگاه شوند که رفتار تک تک آنها در آینده آب کشور اثرگذار هستند.


چیت‌چیان ادامه داد: امیدوارم این فرزندان برومند ایران به عنوان سفیران آب هم برای دنیا و هم برای مردم خودمان الگو باشند و با رفتار و کلام خود پیام حفظ آب را به همه برسانند که "آب هست ولی کم است".


وزیر نیرو با بیان اینکه همه مردم باید در این حرکت مشارکت کنند، تصریح کرد: مساله آب یک معضل جهانی است و مشارکت جهانی را می‌طلبد و امیدواریم با یک عزم همگانی آب مشکل آب غلبه کنیم.


چیت‌چیان با اشاره به اینکه اولین مسابقه تیم ملی والیبال در ایالت کالیفرنیا برگزار خواهد شد، گفت: این ایالت هم‌اکنون با مشکل خشکسالی مواجه است و من پیشنهاد می‌کنم بازیکنان تیم ملی محدودیت‌ها و مقررات سختی را که برای مصرف آب اجرایی کرده‌اند، ببینند و یافته‌های خود را به هموطنان انتقال دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته