دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 اسفند 1395 - 11:05
بخش دوم درد دل‌های کسبه پلاسکو

ساختمان پلاسکو را سریع‌تر بسازید

بیش از یک ماه و نیم از سانحه پلاسکو می‌گذرد و به نظر می‌رسد حالا با کوچ کردن کسبه این ساختمان به مجتمع نور اوضاع و شرایط کمی عادی شده باشد اما پای صحبت و درد دل کسبه که می‌نشینی تنها یک خواسته دارند و آن هم این است که پلاسکو باید سریع‌تر ساخته شود.
کد خبر : 163689

سهیلا گلی‌زاده، خبرنگار گروه اقتصادی: بخش نخست این گزارش به گفت‌وگوی تعدادی از کسبه پلاسکو اختصاص داشت که مدتی از کوچ دسته جمعی آنها به مجتمع نور می‌‌گذشت. قریب به اتفاق این کسبه در انتظار رونق بازار خود در مجتمع نور هستند در عین حال که به اعتقادشان بازار شب عید پوشاک را از دست داده‌اند.


بسیاری از کسبه پلاسکو معتقدند هیچ جایی ساختمان پلاسکو نمی‌شود اما چاره‌ای جز آمدن به مجتمع نور نداشتند چرا که مجتمعی جز نور که بتواند به طور همزمان 600 واحد خالی را به آنها اختصاص دهد، در تهران وجود نداشته است.


با این حال کسبه پلاسکو چندان هم از وضعیتشان در مجتمع نور رضایت ندارند. چرا که معتقدند واحدهای نور تنها چهاردیواری‌هایی هستند که فاقد امکانات بوده و تنها اسم مغازه را یدک می‌کشند.



یکی از کسبه پلاسکو ضمن تاکید بر نبود امکانات اولیه در واحدهای تجاری مجتمع نور به خبرنگار آنا می‌گوید: این مغازه‌ها نه آب دارند و نه حتی دکور. تنها یک لامپ 100 وات در آن روشن است در حالی که صنف پوشاک نیاز به دکوراسیون خاص دارد. وی می‌افزاید: این واحدها برای مشاغل دیگر طراحی شده‌اند و با شغل پوشاک همخوانی ندارند. از طرفی مغازه‌هایی که به کسبه پلاسکو اختصاص یافته بسیار هزینه‌بر هستند و من به شخصه تاکنون حدود 12 میلیون تومان هزینه صرف کرده‌ام. این در حالی است که مشخص نیست آیا ما پس از اتمام مهلت 4 ماهه اجاره نور از سوی بنیاد مستضعفان، در این مجتمع ماندگار هستیم یا خیر؟ به عبارتی این امکان وجود خواهد داشت که کسبه پلاسکو بتوانند با قراردادهای اجاره منطقی پس از پایان مهلت 4 ماهه خود باز هم در نور بمانند.


وی ادامه می‌دهد: صحبت‌ها درباره وضعیت پلاسکو پس از قراردادهای 4 ماهه بسیار است و ما نمی‌دانیم که می‌توانیم به نور همانند یک بازار نگاه کنیم یا خیر؟



وی تاکید می‌کند: پلاسکو پاساژی بود که با کاربری تجاری و برای صنف پوشاک تعبیه شده بود و تمامی کسبه از موقعیت مکانی واحدهای خود رضایت داشتند اما مجتمع نور دالان‌های تو در تو است که اغلب کسبه موقعیت مکانی مغازه خود را دوست ندارند.


این کاسب ساختمان پلاسکو بیان کرد: بسیاری از کسبه پلاسکو تنها برای دریافت واحدهای نور ثبت‌نام کردند اما در این مجتمع مستقر نشده و اغلبشان در همان اطراف پلاسکو یا مغازه‌هایی را اجاره کرده‌اند و یا در واحدهای کسبه دیگر خیابان جمهوری به صورت موقت اسکان یافته‌اند.


وی با بیان اینکه امسال تقریبا تمام ماه‌ها را بیکار بودیم و بازار راکدی داشتیم، ادامه داد: در انتظار ماه پایانی سال بودیم تا حداقل بازار شب عید، راکد بودن اقتصاد را جبران کند اما با وضعیت کنونی امیدی به بازار شب عید نداریم و عملا آن را از دست دادیم.



وی با تاکید بر اینکه اغلب پلاسکویی‌ها عمده فروش بوده اند و نمی‌توانیم همانند سایر کسبه به چند روز آخر سال برای فروش چشم بدوزیم، اضافه کرد: تا این موقع از سال باید اجناس تولیدی‌ شب عید را می‌فروختیم اما چون هنوز کسبه پلاسکو کاملا جا‌به‌جا نشده‌اند بنابراین بسیاری از مشتریان ما خریدهای خود را انجام داده‌اند.


اما یکی دیگر از کسبه پلاسکو هم با بیان اینکه مجتمع نور بعد از عید راه می‌افتد، گفت: اکنون اکثر کسبه پلاسکو در حال تعمیر و زدن دکور برای مغازه‌ها هستند و کسبه کم کم به مجتمع می‌آیند.


وی تاکید کرد: خوشبختانه اجناسی که دود نخورده بود و داخل بسته‌بندی بودند را خارج کردیم و اکنون برای فروش به نور آورده ایم، اما بخش زیادی از اجناس کسبه در آتش‌سوزی از بین رفت و در حال تولید اجناس جدید هستند.


وی عنوان کرد: برخی شرکت‌های بیمه در زمان پرداخت خسارت به کسبه عنوان کردند که اجناسی که تنها زیر آوار بوده و آتش نگرفته‌اند را می‌توان با خشکشویی و شست‌وشو دوباره به فروش رساند بنابراین مشمول دریافت خسارت کامل نمی‌شوند؛ اما باید به این نکته هم دقت کرد که پوشاکی که یک بار به خشکشویی رفته باشد قطعا همانند روز اول نخواهد بود و مشتری هم از آن استقبال نمی‌کند.



وی گفت: کسبه پلاسکو منتظرند تا بازار بعد از عید مجتمع نور را ببینند و اگر کاسبی آنها در این مجتمع رونق نداشته باشد یقینا از این پاساژ می‌رویم. چرا باید چند ماه اجاره بیهوده برای واحدهایی بدهیم که فروش و کاسبی از آنها نداریم.


وی اظهار کرد: ما در ساختمان مجاور ساختمان پلاسکو بودیم و در آتش‌سوزی آسیب چندانی به این ساختمان وارد نشده است و مالک آن برای هرگونه اقدام باید از صاحبان سرقفلی رضایت بگیرد. اما اکنون خبری نیست و تنها چند باری در رسانه‌ها از قول مسئولان شنیدیم که ساختمان پلاسکو ظرف دو سه سال ساخته شده و تحویل کسبه داده خواهد شد.


وی اذعان کرد: اگر این اجازه به کسبه داده می‌شد می‌توانستیم ساختمان را بازسازی کنیم تا از بین نرود اما آنقدر در بلاتکلیفی باقی ماندیم تا ناگزیر به تخلیه شدیم. درست است که ساختمان آسیب دیده بود، اما قابل بازسازی بود همان طور که ماشین تصادفی دور انداخته نمی‌شود و تعمیرش می کنند.



این کاسب پلاسکو در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره بر سودجویی برخی از مشتریان کسبه پلاسکو در تسویه بدهی‌ها نیز گفت: متاسفانه از آنجا که بسیاری از اسناد و مدارک کسبه پلاسکو در آتش‌سوزی از بین رفت، برخی از مشتریان ما از پرداخت مطالبات و وصول چک‌هایمان امتناع می‌کنند. البته این درصد کمی را شامل می‌شود اما با این حال مشکلات بسیاری را برایمان به همراه داشته است.


وی تصریح کرد: از مسئولان درخواست داریم تا شکایات کسبه پلاسکو در این زمینه سریع‌تر رسیدگی شود تا کمی از باز مشکلاتمان کم شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته